Mekartabbar top 5

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skulle byta handtagen på min SSie med sidostöd som fäller upp sig självt.
Det där med sidostöd som fäller upp sig självt måste ju helt säkert vara fabrikationsfel/undermålig design/valfritt annan typ av misstag, för inte fan finns det någon som tycker att det är en bra idé?? :va Sidostödet ska man fälla ut medan man sitter på hojen, det ska sedan förbli utfällt tills man sen sätter ner hojen. Stöd som inte stannar i utfällt läge utan som fjädrar tillbaka av sig själva kan man ju knappt fälla ut ordentligt/varaktigt ens medan man står vid sidan av hojen. Min gamla RD125a hade ett sånt stöd, hittade den liggande på sidan i garaget vid mer än ett tillfälle eftersom stödet fällt in sig själv medan hojjäveln stod lutad på det :mad: Antingen var den fjädern åt helvete för stark, eller så var hojen för lätt. Korkad jävla konstruktion var det oavsett.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Innan jag blev 15 höll jag och några kompisar till på gamla järnvägsbankar och körde moped. En kille hade haft punka på framhjulet på sin Solifer. Det märkte jag när han passerade mig och han i samma ögonblick körde över en sten. Det var tillräckligt för att framhjulet skulle släppa ur klykan nedtill på gaffeln och ta en annan riktning. Gaffeln hade inte rätt glid på gruset så jag tog tillbaka täten när han synade marken.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Det där med sidostöd som fäller upp sig självt måste ju helt säkert vara fabrikationsfel/undermålig design/valfritt annan typ av misstag, för inte fan finns det någon som tycker att det är en bra idé?? :va Sidostödet ska man fälla ut medan man sitter på hojen, det ska sedan förbli utfällt tills man sen sätter ner hojen. Stöd som inte stannar i utfällt läge utan som fjädrar tillbaka av sig själva kan man ju knappt fälla ut ordentligt/varaktigt ens medan man står vid sidan av hojen. Min gamla RD125a hade ett sånt stöd, hittade den liggande på sidan i garaget vid mer än ett tillfälle eftersom stödet fällt in sig själv medan hojjäveln stod lutad på det :mad: Antingen var den fjädern åt helvete för stark, eller så var hojen för lätt. Korkad jävla konstruktion var det oavsett.
Min gamla 1100 Katana har också ett sånt stöd. Vinklar man upp hojen när man sitter på den så kommer stödet som en giljotin och sekunden efter kommer smärtan satan?
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Renoverade upp en motor på Buick Electran jag hade. Nya kolvar, slipa vevaxeln och så vidare.
Drack lite öl och skruvade på en kväll ihop motorn tillsammans med en kompis.
Motorn startade fint och jag körde bara omkring kring på tomgång i dom närmsta kvarteren i början för att den skulle bli lite inkörd.
När jag sen provade varva så fladdrade hela golvet i bilen och allt vibrerade. Ringde till motormetropolen som slipat och talade att dom slipat veven fel. Omöjligt sa han och påstod att jag måste skruvat ihop någonting fel.
Jag vet väl för fan hur man skruvar ihop en motor! Jag kommer tillbaka med skiten för det här får ni stå för och irriterad var jag!!!

Ut med motorn och så när jag skulle plocka isär så ser jag felet.
Jag hade monterat svänghjulet ett halvvarv fel. ?
Tordes aldrig handla delar igen på Motormetropolen och drar lärdomen att man kanske inte ska dricka fullt så många öl i garaget.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@bonde456 Haha lite som när jag inte hade internet hemma och ringde leverantören.

-”Inget internet! Och DU! Jag Jobbar med sånt här, jag har mätt paketförlusten som är 100% förlust så ni får skicka tekniker”

-”Har du en bärbar dator?”

-”Ja, det är väl klart jag har en bärbar dator!”

-”Funkar internet på den?”

Slår www.aftonbladet.se och ser hur snabbt och fint sidan laddas och ångesten kommer. Jag går tillbaka till min stationära dator och känner på nätverkskabeln… klick! Nu sitter den och aftonbladet funkar även här.

Ljuger såklart för supporten i telefonen och säger:

-”Öhhh. Jag ska kika lite till och se om jag kan fixa det själv, hej svejs”
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Apropå sidostöd kom jag att tänka på när jag precis hade fyllt 16. Jag och farsan hade vart och köpt en 125a, körkortet var fixat.
När vi kommer hem så påminner han mig om att uppfarten till garaget lutar ganska mycket och att alltid! Parkera hojen uppför. Nästa dag när jag ska iväg rullar jag ut hojen och ska bara stänga garageporten. Pang. Där ligger hojen över huven och framskärmen på farsans 2 månader gamla bil. Givetvis ställde jag den nerför på uppfarten ?
Farsan kommer ut tittar på succén, klappar mig på axeln och frågar om jag har lärt mig att parkera en motorcykel nu? Sen går han in och ringer försäkringsbolaget. Hojen klarade sig. Bilen blev det omlackering på ?
 
Last edited:

Jo.Jo

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2021
Hoj
Honda cr250r Harris 250
Skulle fräsa in nya ventilera på en topp och tog fel fräs (tidigare la jag den I fel fack i fräslådan)
Utan att dubbelkolla på fräsen innan och under var jag där och nötte två ggr
Det gick att rädda men efter det kollar jag alltid allt…..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Krängde precis av ett crossdäck som var totalt ihoplimmat, däck, slang och fälg. Det var så klibbigt trots troligen många år sedan illdådet att däcket ville inte glida ner i diket.

- Fälgband saknades också vilket väl kan antas vara mektabbe nr 1 i denna historia
- Däcklåset var inte åtdraget, mektabbe nr 2
- Ventilmuttern var dragen hårt ner mot fälgen så ägaren har inte fått indikation om att däcket roterat på fälgen, mektabbe nr 3

Därpå gissar jag att det gått åt mer än en burk punkaspray i däcket. Punkaspray kan ha sin plats när det är nödfall men flera burkar har man väl knappast med sig för ett nödfall?

Min mektabbe var att jag borde ha tagit fram vinkelslipen och kapat klinchen på däcket när den vägrade glida ner i diket på fälgen. Men ingen skada skedd utöver att jag fick ta fram däckjärnen för bildäck och bli onödigt svettig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top