Mekartabbar top 5

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
Nu kanske det är fusk med bilar men jag bytte bakvangsbussningar på en BMW e39.
Inga större problem att montera ner, rent helvete att få ur bussningarna och i med nya men när alla leder skulle passas ihop igen så var det som fördömt.
Slet med bräckjärn, kofötter, glasspinnar och allt som fanns tillgängligt för att få delarna att passa ihop. Efter tre timmar och sjöblöt av svett satte jag mig ner under bilen och var redo att bränna upp skiten. Tittade upp på fjäderbenen...det fanns inga.
Luftfjädring, släppte ut luften ur de reglerbara bäljarna och "klick" - "klick" - "klick" så gled alla delar på plats utan att jag ens röde dem.
 
Last edited:
Men i det inlägget fanns ju inte den texten med, Phulquotare där :)

Hittar det inte igen.
Ursäkta iaf, var inte med avsikt att klippa fel.

Toppen var för 92mm borr, fick svetsa tillbaka den till 87,5 som jag ska köra. Ett ventilsäte smälte med när jag svetsade nära det. Samt att det blev allmänt dåligt.

Likadan svets som du har förresten. (Om jag minns rätt. Scandtig 200amp)
 
Last edited:
Hittar det inte igen.
Ursäkta iaf, var inte med avsikt att klippa fel.

Toppen var för 92mm borr, fick svetsa tillbaka den till 87,5 som jag ska köra. Ett ventilsäte smälte med när jag svetsade nära det. Samt att det blev allmänt dåligt.

Likadan svets som du har förresten. (Om jag minns rätt. Scandtig 200amp)

Ajdå, jag har just bara testat lite alu med min, inge duktig på alu alls än. Jag har ett bra tag kvar till att ge mig på toppar.

Hoppas du kan hitta en ny topp. Det är ju slaglängden som skiljer SR400 från SR500 har jag för mig, inte borret. Så även en SR400-topp kan ju gå att använda om jag inte missat ngt. Förmodligen även XT500. Så det borde öka möjligheterna att hitta en prisvärd beggad topp
 
Ajdå, jag har just bara testat lite alu med min, inge duktig på alu alls än. Jag har ett bra tag kvar till att ge mig på toppar.

Hoppas du kan hitta en ny topp. Det är ju slaglängden som skiljer SR400 från SR500 har jag för mig, inte borret. Så även en SR400-topp kan ju gå att använda om jag inte missat ngt. Förmodligen även XT500. Så det borde öka möjligheterna att hitta en prisvärd beggad topp

Har fler toppar, fast denna var portad rätt fint. Det gick stundtals hur bra som helst, tills det bara inte gick alls. Går ju att knacka i nytt säte om man vill rädda den.

Ska dela veven och byta vevstake snart. Hoppas jag slipper skriva i denna tråden. :smasha
 
Har fler toppar, fast denna var portad rätt fint. Det gick stundtals hur bra som helst, tills det bara inte gick alls. Går ju att knacka i nytt säte om man vill rädda den.

Ska dela veven och byta vevstake snart. Hoppas jag slipper skriva i denna tråden. :smasha

Ja det är vanligt att sätena släpper eller slår sig när man svetsar i förbränningsrummen. Har inte vågat låta göra sådana ingrepp utan att även låta motorverkstaden byta säten när jag lejt bort sådana svetsningar. Du slapp iaf det värsta, att sätet släppte vid 6000 rpm :D

När jag var 18 och dum i huvet så jobbade jag på en firma som monterade parktraktorer. På en traktor skulle det sättas in motorvärmare vilket inte var standard. Jag fick i uppgift att borra hål i avsedd frostbricka, efter en stunds borrande utan att komma igenom frostbrickan på den kompakta Kubota-dieseln så vart jag ängslig och frågade verkaren hur tjocka frostbrickorna var egentligen, på B20 hade jag ju ine alls behövt borra så länge.

-Borra på du, du märker ju när du kommer igenom svarade han.

Jag borrade vidare. Tillslut kom jag igenom. Till min förvåning var det olja på borren :va

Folksamling och lysande med maglites skådades en vevstake genom borrhålet. :gnissla

Det visade sig att kylmantlarna var så tighta att frostbrickorna tangerade cylinderfodren:brinnerup

Vart långt samtal för mig med VD:n som ville EXAKT hur det kunde komma sig att en hel motor på en så gott som leveransklar traktor fick köras i skrotbingen
 
Bilmek

:arselePolarens gamla Duett mod televerk hade fått något haveri (tidigt 70-tal) så vi körde in den i mitt garage i höghuset.Olja på ena tändstiftet...jaha det blir till att riva toppen.Bort med förgasare o topp,det visade sig att det var hål i en kolv i den gamla skorven.F-n,det är bara att köra den till skroten...sagt o gjort,vi började baxa ut den.Då kom jag med en snilleblixt...vi backar den på startmotorn!
Sagt o gjort,in o vred om nyckeln o skorven började rulla bakåt..ca 0.5 m sen slog den eld.Bränslepumpen sprutade soppa o stiften sprakade...FAN vad det brann...:huvet

Den kom till skroten,lite solkigare...:D
 
Helt ljuvligt att läsa om allas bravader. Det gör att man själv inte framstår som den totale jubelidiot man kanske är.
Jag var med en god vän till verkstaden då hans nästan nya bil hade dåliga framljus (det bara glödde). Efter en stunds letande av den hyperstressade meken så var det bara att ta ur 24v lamporna och i med 12v lampor. Lyste som aldrig förr:va
 
Detta hände en gymnasie polare tror det var när vi gick i 1an, han köpte sig en gamal dutt i stort renoverings behov. Han la ner all sin vakna och lediga tid på att renovera den och efter ca 1000 timmar, står den klar. Premiär turen går bra, dag två ska han köra hem en klasskamrat. På väg hem kommer han lite långt ut i kanten kör ner i diket voltar och mosar dutten något brutalt.
1000 timmar senare är den renoverad igen och såld snart där efter.
 
Använde volvohammaren när jag skulle meka audi.
-2800 på kontot.
 
Ja det är vanligt att sätena släpper eller slår sig när man svetsar i förbränningsrummen. Har inte vågat låta göra sådana ingrepp utan att även låta motorverkstaden byta säten när jag lejt bort sådana svetsningar. Du slapp iaf det värsta, att sätet släppte vid 6000 rpm :D

När jag var 18 och dum i huvet så jobbade jag på en firma som monterade parktraktorer. På en traktor skulle det sättas in motorvärmare vilket inte var standard. Jag fick i uppgift att borra hål i avsedd frostbricka, efter en stunds borrande utan att komma igenom frostbrickan på den kompakta Kubota-dieseln så vart jag ängslig och frågade verkaren hur tjocka frostbrickorna var egentligen, på B20 hade jag ju ine alls behövt borra så länge.

-Borra på du, du märker ju när du kommer igenom svarade han.

Jag borrade vidare. Tillslut kom jag igenom. Till min förvåning var det olja på borren :va

Folksamling och lysande med maglites skådades en vevstake genom borrhålet. :gnissla

Det visade sig att kylmantlarna var så tighta att frostbrickorna tangerade cylinderfodren:brinnerup

Vart långt samtal för mig med VD:n som ville EXAKT hur det kunde komma sig att en hel motor på en så gott som leveransklar traktor fick köras i skrotbingen

Exakt samma sak hände min kollega på Volvo för över 20 år sedan. Han skulle montera Värmare i VD´s sprillans nya 960 Turbo.
Efter första minuternas raseri så var det igen som tog så alvarligt på det. Kort därefter kom det servicmedelande att man INTE skulle göra så längre. Tidigare var rekomendationen att man SKULLE göra så.

Mats

Själv skulle jag BARA!
Skulle byta olja på hojen, men först ville jag åka en vända, så kunde jag tappa ut oljan efter turen. Hojen var nyrenoverad och hade bara gått ca 20 mil. Efter som att jag ändå skulle byta så struntade jag i att kolla hur mycket olja det var i innan jag åkte.

Efter 8 km kom: Kradang kradang krandag dang dang dang. Motorn totalrasade. Ca 2 dl olja kvar i. BARA för att jag skulle ju bara.......

Mats
 
Last edited:
Kommunikation är bra om man är två som mekar.

Toppackningsbyte MB190 2.3E.

Mek1 "Har du dragit den med rätt moment nu?"

Mek2 "Jajjemänn! Klart!"


Mek 1 menade skruven för kamaxeldrev.
Mek 2 snackade om spännrulle för kamrem.

Det blev en ny topp två dagar senare, när den tappa komp på "några" cylindrar efter att kamdrevet "mystiskt" lossnat. :D
 
som vi säger på jobbet: den som inget fel gör, han gör inget heller. jobbar på lastbilsverkstad och har massor med tabbar på kontot
 
Förra året...

Precis bytt olja och drar oljebulten tillräkligt hårt för att oljetråget i aluminium skall spricka.

Plocka bort tråget och rengör det från packningsrester och annan smuts inför svetsning.

På med ny packning, packningslim och monterar, i med ny olja och låter motorn gå ett par minuter då jag ser det börjar sippra ut olja. Vad har hänt jo satt en liten packningsbit kvar under motorn där jag totalt glömde rengöra. Så fick bli att fixa fram ytterligare en packning och rengjorde mycket noga den gången :-)
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top