Mekartabbar top 5

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
När man på det glada 80-talet körde 125:a lyckades jag två gånger tappa det främre drevet. Första gången låg både drev och mutter kvar i kåpan, andra gången flög det ut och gjorde ett snyggt hål. Drevet hittade jag efter en stunds letande utefter vägen men muttern var borta. Då jag skulle köpa en ny och tittade på sprängskissen som verkstaden hade la jag märke till en lustig bricka mellan drevet och muttern.
-Vad är det där?
-Det är låsbrickan till muttern.
-Jag tar en sån också.......

Annars kan jag meddela att en framfälg från en GSXR precis går att lirka in mellan gaffelbenen på en RG500. Tyvärr går det inte att snurra på hjulet då nitarna till bromsskivorna tar i. :huvet Det är extra kul att upptäcka efter att man köpt ett nytt däck till sin nyinköpta fälg samt svarvat distanser till axeln.
 
Last edited:
Edika skrev:
När man på det glada 80-talet körde 125:a lyckades jag två gånger tappa det främre drevet. Första gången låg både drev och mutter kvar i kåpan, andra gången flög det ut och gjorde ett snyggt hål. Drevet hittade jag efter en stunds letande utefter vägen men muttern var borta. Då jag skulle köpa en ny och tittade på sprängskissen som verkstaden hade la jag märke till en lustig bricka mellan drevet och muttern.
-Vad är det där?
-Det är låsbrickan till muttern.
-Jag tar en sån också.......

Annars kan jag meddela att en framfälg från en GSXR precis går att lirka in mellan gaffelbenen på en RG500. Tyvärr går det inte att snurra på hjulet då nitarna till bromsskivorna tar i. :huvet Det är extra kul att upptäcka efter att man köpt ett nytt däck till sin nyinköpta fälg samt svarvat distanser till axeln.
Spread your legs, please :hihi
 
Inget direkt mek tabbe men en kul tabbe i verkstan
En kompis hade ett geting bo i sin verkstad.
Han vill få bort det på ett vad han tyckte enklet sätt.
Hämtade en gammal dammsugare och en annan kompis sprutade startgas in i getingboet.
Getingarna började överge boet och dammsugaren startades upp

BOOOMMMMM !!!!

Kan säga att dammsugaren inte fungerade efter detta
 
På Anderstorp när Johnny (Swedie) glömde att dra fast bakhjulet på sin R1:a o kom in o sa att det "vibrerar lite".

Kunde slutat illa... går ju ganska så fort i slutet av rakan.... hjulet var bara draget för hand.
 
Last edited:
tabbar ....

Skulle köpa en liten bil för ett antal år sedan. Billig, det gick inte att dra runt motorn hela varvet,sa ägaren.. :va
Kollade runt och snabbt , jag tar den ändå sa jag. :rolleyes:
hem bogsering, rev av insugsröret, lyste ner med ficklampa i varje insugs del och med en liten magnet så ur ena cylindern plockade jag upp en mutter som saknades till ventilkåpan. :lol :rofl :hihi
Plockade på insuget, startade motorn....viola, billigaste bilen jag någosin köpt.

Den rullade sedan i många år.....

Kolla alltid vad som fattas och varför det inte funkar.... :tummenupp
 
Kahobe skrev:
Det värsta jag gjort var i bilbranschen. Hade renoverat (och shimsat) en VW-växellåda, det tar tid om den skall bli tyst, lovar..
Var på väg att bära ut den ur verkstaden när jag kom på att jag monterat kronhjulet på fel sida, dvs höll på att bli fyra växlar bakåt och en framåt....:jisses
Sen har vi ju moppetiden, lyckades att ställa tändningen så fel att motorn vände på tomgång...
Man kickar igång, drar iväg, får vänta vid ett trafikljus (man gjorde det på den tiden) motorn vänder omärkligt och det blir grönt, i med ettan, släpper kopplingen och det går iväg.. BAKÅT...
Alltsedan dess har jag lyckats förtränga alla misstag........ :rolleyes:

Edit. stavfel..


Hahahaha!!!! Jobbigt! :hihi
 
Tappade ur oljan ur hojjen kvällen före tävling och lät den stå och rinna ur hela natten. Blev stressigt som fan att hinna ut på träningen på morgonen så jag gav mig ut på träning men hade glömt att fylla på med olja igen :)

Justerade gafflarna och glömde skruva åt gaffelkronan runt gaffelbenen. Small fint i första hoppet när gaffelbenen small upp i styret o krökte kronan...

På 125 tiden hade jag en Suzuki som knastret lossnade på och rev sönder cyllen. Rev, sköljde ur vevhuset men och en liten bit av knastret kom ut. Tänkte att resten hade blåst ut genom utblåset. Köpte ny cylle o smällde på. Hann 100 meter så hoppade resterna av knastret upp o rev sönder skiten igen...
 
Last edited:
Ronny skrev:
Jag monterade kolven åt fel håll, med pilen bakåt istället för
mot avgasporten.
Detta var för 12 år sedan när man körde DT50.
:mattias :notme

Samma här! På min fina blå-gula DT50 -87. Tog ett tag innan man fatta varför den inte gick så bra... :kocko
 
Blyertspenna i cylindern...

Skulle justera ventilerna på min 525 SX och hade tagit ur tändstiftet för att hitta kompressionsläget. Hittade ingen plastpinne att stoppa i cylinderna så att jag kan se hur kolven rör sig och stressad som jag var tog jag en blyertspenna istället. La i växeln och började röra på bakhjulet för att hitta rätt läge på kolven... Befinner mig så gott som i kompressionsläget, det tar som ni vet emot lite extra när man ska dra kolven förbi det. Plötsligt går kolven förbi kompläget och innan jag vet ordet av har kolven gått ett halvt varv, det vill säga den är i bottenläget. När jag tar upp pennan får jag bara upp halva pennan, resten har gått av och smulats i cylindern mellan toppen och kolven. De små bitarna har även kilat in sig mellan ventilerna och ventilsäterna så jag kan utan problem dra runt kicken med handen utan något som helst motstånd. Ingen kompression alls. Kostade dryga 3000:- att få ut penndelarna och slipa alla fyra ventilerna...
//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Blyertspenna i cylindern...
.....Kostade dryga 3000:- att få ut penndelarna och slipa alla fyra ventilerna...
//Eric

JAg vet inte vad som är mest fantastiskt, att du tappade pennan i cylindern eller att du faktiskt pröjsade 3 lök för att åtgärda?
 
jag lyckades fylla hela kylsystemet med bensin på min r1 när jag kopplade fel slang till bensinkranen efter en större operation med hojen,de va mindre roligt.... :rofl
 
Oljeplugg till nästa års hoj?

Min polare importerade en sprillans ny GSX R 750 1988 från staterna och när vi höll på att byta transportoljan i motorn till fräsch olja så händer följande:
Ung, dum och inte så miljömedveten bad polarn mig att tömma kärlet med transportoljan i dagvattenbrunnen. Sagt och gjort, jag tippar ur skiten däri och hör ett illavarslande "klonk" på vägen ner....

- Det är inte så att du la trågpluggen i kärlet va?
- Jo, vadådå?

Snacka om att jag kände mig som en idiot när jag stod vid min lokala handlare och ville köpa en oljeplugg till en -88 GSX R, och detta var i april 1988...
Han hade ingen på lager kan jag meddela ;)

Med hjälp av metspö, ficklampa och kylskåpsmagnet lyckades vi efter ett par timmar fånga upp pluggen ur brunnen i alla fall så det gick vägen..

/Mike
 
Pebl skrev:
JAg vet inte vad som är mest fantastiskt, att du tappade pennan i cylindern eller att du faktiskt pröjsade 3 lök för att åtgärda?

Jag har varken kunskap eller grejer för att klyva eller sätta ihop kamkedjan så det var bara att köra den till meken och se glad ut. När jag tänker efter så köpte jag bakdäck, däcksbyte fram och bak och lite sånt också i de där 3000:-, jag tror det blev 2000:- bara för att få ut pennan och slipa ventilerna...

//Eric
 
Drog av bulten till framdrevet... Fick riva hela motorn och byta ut drivaxeln.................. Mycket jobb för ett litet drivpaket utbyte ;-(
 
Här kommer en liten story som inte är kattskit:

En kollega hade på 80-talet en fin 164 som han efter enträget tjatande sålde till en dåvarande jobbarkompis. Kompisen tog bilen och hade fått löfte om att lämna igen den om han fann minsta rost i bilen. Dagen efter fann min kollega kompisen som köpt bilen, sittandes moloken i fikarummet.

Då kollegan frågade om han funnit rost - som inte fanns - svarade kamraten som köpt bilen att det visste han inte, men att han ändå inte skulle vilja ha tillbaka bilen i vilket fall som helst.....

Vad som hade hänt var: kvällen innan skulle kompisen som köpt bilen kika under för att leta rost, varpå han öppnade garageportarna till truckverkstaden och lyckades köra hela bilen ned i smörjgropen! Bara bagaget stack upp när de kom in i verkstaden. Traversen hade blivit lätt knäckt efter den stackars mannens alla försök att under natten spela upp den fastkilade bilen. Och nu var det morgon och gruvtruckarna skulle snart komma.....

Min kollega - alltså han som sålt bilen dagen innan - och några fler hjälptes åt att med släggor, spett och traversen försöka få upp bilen ur gropen. Efter ett tag lyckades de och med all ackumulerad spänning via traversen, flög bilen rakt upp och landade på kanten till gropen med följd av att hela sparklådan blev intryckt, rutorna krossades och dörrstolpen och hela sidan knäcktes...!

Killen som köpt bilen sålde den på rot till ett par mekaniker för någon tusenlapp.

Han hade alltså köpt volvon av min kollega för 14.000 kr, inte kört den en meter och sålt den för skrotvärdet ett dygn senare!

Jag skrattar gott varje gång jag tänker på denna bilaffär som torde gå till historien som en av de sämsta någonsin. :hihi

Hade
 
:rofl

Just då var det ju jäkligt synd om killen, men tänk vilken rolig historia han och alla hans bekanta har att berätta sen.
 
Hehe rolig tråd...

Jag har totalrenoverat och byggt om en gammal tvåcylindrig honda till caféracer. Första starten skedde mitt i natten efter intensivt skruvande och jag var trött som satan. Rullade ut hojjen och sparkade igång den. Den startade direkt och taggad som man blev drog jag ut på gatan och drog på rejält. Accade fint i ca. 50 meter innan accelerationen tvärdog. Motorn gick och varvade fint, men flyttade sig inte en meter framåt. Vad i helvete tänkte jag och stängde av motorn. Då ser jag farsan komma springandes med kedjan i handen. Jag hade glömt att clipsa kedjan, utan hade bara monterat "ena" delen. MEN, detta var tur i oturen, för jag hade även glömt att slå olja i motorn..... :tungan
 
Varför är man så jävla ivrig att bli klar med skruvandet jämt?!?!?

Servade hojen igår, olja, stift, filter med mera. Stiften är för fan överjävligt dryga att byta. Inte svårt med det tar tid. Well well. När jag ändå höll på så bytte jag från originalsystemet till helsystemet. Allt gick relativt smidigt och jag ville åka en sväng innan läggdags. Mest för att bakdäcket ska bytas. Det är ju Storsjöyran och fullt med chicks som skulle svimma av kåthet om man gör en rullande burnout mad det gamla däcket. Så jag skruvade dit kåporna och hela skiten INNAN jag provstartade aset. Naturligtvis läcker det nånstans vid en av cylindrarna så det låter... illa. Så nu måste jag av med kåporna igen...

:huvet :huvet :huvet
 
rike skrev:
Här kommer en liten story som inte är kattskit:

Hade

:rofl :rofl :rofl

Har förökt hjälpa en gammal bekant att få loss en Duett ur en billyft när den rasat ner emellan kör banonrna på just en Truckverkstad!
Fan vet hur han lyckades med den var sig inte lik när vi väl fick loss den!

Kul att du väckte just det minnet! :lol
 
Back
Top