Mekanisk kamkedjesträckare

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Jo, det är så att ägaren innan mig monterat en mekanisk kamkedjesträckare precis innan jag köpte hojen "vid 2200 mil". Vad jag undrar är hur justerar man en sån? Hur vet man att man spännt lagom mycket? Hur ofta ska den justeras?

/Micke
 
Rammstein skrev:
Jo, det är så att ägaren innan mig monterat en mekanisk kamkedjesträckare precis innan jag köpte hojen "vid 2200 mil". Vad jag undrar är hur justerar man en sån? Hur vet man att man spännt lagom mycket? Hur ofta ska den justeras?

/Micke

Den ska du justera om det rasslar om kedjan eller vid byte av kedjan och släpor...
...men hur mycket vet jag inte. Saken är den att det står inte i verkstadsmanualen till hojen eftersom den ska sitta en automatisk på den orginal. Vad jag vet så brukar folk som håller på med sånt lyfta på ventilkåpan och känna sig fram eller nåt i den stilen.
Ett hett tips är att fråga Andersbrink
 
Jag gjorde såhär: Släppte tills det rasslade, drog åt tills det slutade rassla. Låste den.
 
Rammstein skrev:
Jo, det är så att ägaren innan mig monterat en mekanisk kamkedjesträckare precis innan jag köpte hojen "vid 2200 mil". Vad jag undrar är hur justerar man en sån? Hur vet man att man spännt lagom mycket? Hur ofta ska den justeras?

/Micke


Tjenare..
Jag bytte en kamkedjespännare på en -99 gixer, och spännaren som sitter på orginal är automatisk, dvs att den justerar sig själv ju längre kedjan blir, medans den vi satte på var mekanisk, och det sitter en liten skruv högst uppe på spännaren, om du prövar att vrida den åt höger så kan den kanske hoppa ner ett hack till så kedjan är spänd igen..
annars så kan du bli tvungen att plocka bort den helt, när du har gjort så låser du pinnen som trycker mot kedjan i kortast läge, när du sen vrider på skruven så kommer den att hoppa ut igen, men det gör du när du har satt tillbaka den.
om du tar bort den helt, kolla då så att kolv nr:1 är i högsta läget, dvs att den ska vara så nära topplocket den kan,
Lycka till.
/Nille.
 
Rammstein skrev:
Så om det inte rasslar från motorn så behöver den inte spännas? :)
Nej, men det kan ju vara bra att inte ha den för spänd, som sagt. I instruktionerna står ett mått på hur mycket kamkedjan ska gå att trycka ner mellan kamdreven, men det stämde inget vidare på den jag mekade med. Det rasslade rätt rejält. Det var då jag utarbetade min nya metod som är beskriven ovan.
 
Mattias skrev:
Nej, men det kan ju vara bra att inte ha den för spänd, som sagt. I instruktionerna står ett mått på hur mycket kamkedjan ska gå att trycka ner mellan kamdreven, men det stämde inget vidare på den jag mekade med. Det rasslade rätt rejält. Det var då jag utarbetade min nya metod som är beskriven ovan.

Det var en verkstad som satte dit den, så den borde vara rätt spänd. Jag tänkte mest på efterjusteringar. För det är när jag ska börja skruva som det blir farligt! :skrämd :hihi
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top