mekaniker i 035 området

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Behöver tipps om bra (billigt) ställe att lämna in hojen på. Den har stått stilla hela sommaren p ga startproblem. skulle behöva en rejäl felsökning och befarar att det blir väldigt dyrt hos motorgustav. nån som har nån bra ide?

Vad det gäller teknik så har jag fyra tummar mitt i handflatan. Men jag skall försöka med en beskrivning.
Orkar inte dra runt (nytt välmående batteri)
Det är en stånka med ventillyftning för dekompression lyfter jag denna för hand så drar den runt men startar ju inte. Jag misstänker att
a, startmotorn är inblandad.
b, att ej tillräckligt med ström för att dra startmotorn eller lyfta ventilerna når fram.
Kanske borde jag kunna kolla detta med någon mätare, men det har jag ej och vet inte hur mycket ström som skall finnas utmed vägen. Kanske skulle jag kunna plocka av startmotorn och köra den seperat, men det säger inget om hur mycket kräm den ger med motstånd.

Ring Peter Markussen MC AB. 035-46485. Han kan säkert hjälpa dig. Väldigt kunnig och är rimlig när det ska betalas.

J

Humm... Har du gnista?

Nu kommer jag inte ihåg symptomen riktigt. Men statorlindlingen brukar kunna lägga ner på DR650 (som det gällde va?).

Jag hoppas dock att det inte är vad som har inträffat för dig, för det brukar bli dyyyrt. :skrämd

supernaut skrev:
Behöver tipps om bra (billigt) ställe att lämna in hojen på. Den har stått stilla hela sommaren p ga startproblem. skulle behöva en rejäl felsökning och befarar att det blir väldigt dyrt hos motorgustav. nån som har nån bra ide?

Som sagt, Markussen är den du ska ringa. Blev själv rekommenderad att använda honom av besiktningen i Halmstad.

På den stora servicen jag gjorde skiljde det 2000kr i pris Markussen/HalmstadGustav.

Det ligger 5-10 km utanför Halmstad, men det är det värt. Peter e kanon o ha o göra med.

Esquire skrev:
Humm... Har du gnista?

Nu kommer jag inte ihåg symptomen riktigt. Men statorlindlingen brukar kunna lägga ner på DR650 (som det gällde va?).

Jag hoppas dock att det inte är vad som har inträffat för dig, för det brukar bli dyyyrt. :skrämd

Vad innebär "statorlindning"? Var sitter den och vad gör den?

Marcusons blir det, tack för tipsen :tummenupp

supernaut skrev:
Vad innebär "statorlindning"? Var sitter den och vad gör den?

Marcusons blir det, tack för tipsen :tummenupp
Sjuk startmotor kanske?? (den icke-rörliga delen kallas statorlindning) ev kan det vara permanentmagneter istället för lindning. Är kolen till rotorn är slitna??
Kan kollas med löst start(bil)batteri och anslutning av strömmen direkt på startmotorn.
Eller startrelät..?

Kahobe skrev:
Sjuk startmotor kanske?? (den icke-rörliga delen kallas statorlindning) ev kan det vara permanentmagneter istället för lindning. Är kolen till rotorn är slitna??
Kan kollas med löst start(bil)batteri och anslutning av strömmen direkt på startmotorn.
Eller startrelät..?

Bra idé, skall testa med batteri direkt på startmotorn. Kolen är fina enligt en annan glad amatör. kan startrelät ensamt bära skuld i frågan?

supernaut skrev:
Bra idé, skall testa med batteri direkt på startmotorn. Kolen är fina enligt en annan glad amatör. kan startrelät ensamt bära skuld i frågan?
Numret var 035-46485, skynda dej dit innan du tar sönder mer på hojen :tummenupp

Nr:18 skrev:
Numret var 035-46485, skynda dej dit innan du tar sönder mer på hojen :tummenupp

Känner vi varandra :va
Det brukar bli precis så,
"Kan det hjälpa att jag lossar och kollar lite här"
"Om "jag tar bort denna kanske?"

Sen helt plötsligt så har jag tre kassar delar och två hjul och får gå skamsen till verkstan och pynta fler dollars än vad aldrig hade kunnat ana.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN