Meka (hur lärde ni er??)

Cobra80

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Stockholm (sumpan)
Hoj
gsx-r 600 -04
Tjena
tänkte bara fråga er grabbar hur ni lärde er att meka??
är lite sugen på att köpa montard, och man vill ju ha en som går riktigt bra! *ler* Ska bara ha den för att busa!

Man vill ju inte begränsa sig till en slöar hoj bara för att man inte vet hur man t.ex. Ställer ventiler m.m.?? Har inget i mot att meka lite men har själv ingen erfarenhet. Har bara haft sporthoj? Blir ju lätt att man bara lämnar in den! oki har byt olja själv. Är väl det mest avancerade.. hehe. :cool:

Så va tycker ni ska man begränsa sig eller? Bara köpa en verkstads manual och lära sig?


/mvh Cobra
 
Hur jag lärde mig meka?

Göra, göra fel, göra om.
 
No affence, men det ska vara motard , inte "montard"... :rodnar
 
hade en dt50 mx o öva på efter ett år o mycket övning hade jag lackat om hela o bytt lager mm, o tjänade 6000 kr på den sen flyter det på...köp ngt risigt o mecka med försöka försöka försöka!
 
Re: Och sedan..

Kahobe skrev:
...skall det vara "no offence".....:rolleyes:


:hej

:fakta HAHAHHA!
jo man hade moppe, sedan lätt moppe (125cc) sedan lite annat som crossar å så. gör nått, sedan ibland gör man fel och får ta reda på vad som är rätt. då det handlar om viktiga saker som ventiljustreringar å så är det alltid vettigt att fråga först. att någon kan visa första gången är en bonus!
lycka till!
 
Det finns nog ingen billig väg.
Gör om gör rätt är en bra grej.

Nej men skämt åsido, för 1 år sedan hade jag inte kunnat få av kåporna utan hjälp, men så tänkte jag va fan skit samma.
Och nu har jag pillat på allt utom inuti motorn.
Allt är ganska enkelt egentligen, det är ju bara muttrar och skruvar, visst kan dem vara kniviga att komma åt, men det går.

Sen om något går sönder, ja gör inte samma sak igen bara så är du en erfarenhet rikare!

Kryllar av inspiration på detta forum till varför man skulle börja meka. Och om inte fantasin duger åt dig, kika lite på tyska streetfighters, dem brukar göra en hel del konstiga grejer med hojarna.

//Fredda
 
Jag studerade MC-nytts mekarhandbok vid 10 års ålder istället för att läsa läxor. Otroligt lärorik bok som behandlar allt från sönderdragna gängor till slipning av ventiler. Fick i samma veva en gammal Husqvarna 118 cc rödmyra årsmodell 1951 som övningobjekt av min far. Idag 21 år senare har jag ägt en hel del hojar samt skruvat med kompisarnas objekt och det har varit otroligt lärorikt. Behöver jag tillägga att jag har ett brinnande intresse för motorcyklar och motorfordon i alla former... Är man intresserad och vågar göra fel lär man sig snabbt.
 
hp skrev:
Är man intresserad och vågar göra fel lär man sig snabbt.

Det är nog just det som är det viktiga, att inte vara rädd för att skruva isär grejerna.
 
hhmm.. Så det är bara att prova!! men hur är det med manualer? finns det bra att köpa t.ex till Husa? eller ktm?
så man kan klara av att ställa ventiler m.m??

Så man slipper göra "för" mycke fel!!
 
Cobra80 skrev:
hhmm.. Så det är bara att prova!! men hur är det med manualer? finns det bra att köpa t.ex till Husa? eller ktm?
så man kan klara av att ställa ventiler m.m??

Så man slipper göra "för" mycke fel!!

Ta först reda lite på en motor eller vad du nu tänker skruva sönder fungerar så du har en förståelse för hur prylen funkar, vad som gör vad. Inte så att du behöver bli mekaniker men en ytlig förståels för hur en motor ser ut innuti och hur den fungerar.
Alltid lättare att göra någonting när man har ett hum om hur det funkar.

Ta sedan och skaffa en verkstadshandbok till det objektet du skall förstö..........fixa, sedan är det bara att sätta igång.

Lite bra kan vara att lyssna med folk om sådant allmänt som dragmoment, material och liknande. Det är inte kul att dra sönder gängor i en alutopp. Å andra sidan så lär du dig då att använda helicoil :p
 
Självlärning är bäst,kan ju inte gå annat än sönder och allt går laga eller köpa nytt :fakta



Lycka till :hej
 
Började tidigt. Pappsen har berättat att jag fick en hink med skruv och mutter medan jag bara kunde krypa. Pillade ihop muttrar och skruvar med passande gängor. Så vansinnigheterna började tidigt. :-)
Började med bil tidigt (Amazon). Sålde vid ca 13-14 års ålder för att kunna köpa moppe. Zundapp Combinette. Renoverade och lackade om (svart + flammor). Sålde den vid ca 16-17 års ålder. Köpte Honda CB125 (dom hette så på den tiden). Renoverade, lackade om. Sålde vid 18, köpte bil. Många bilar hann det bli. 40-50 st! Sen en Z1000 (inte sån där ny grön, en sån där gammal blå). Och sen dess har det hunnit bli nåt dussin andra knarrar. Alla dessa fordon = många misstag. Och det är ju misstagen man lär sig på.
Och tipsen är väl att börja med nåt som ger billiga misstag. Och att börja i tid eftersom det tar tid att lära sig. Jag är kapabel att laga i stort sett vad som helst men det har ju tatt nästan ett halvt liv att komma dit. Och _många_ misstag. Skulle säkert kunna fylla den där tråden om mekartabbar själv. :-)
 
Började min kärriär med att meka isär moppen (Suzuki k50D-83)

Det tog nästan två veckor för farsan att meka ihop den.. :rodnar
 
Jag kan inte meka. Om man inte räknar ställa ventiler, byta olja och tändstift och så. Köpte en Husaberg och då hade jag inget val. Det e ju bara att fråga här hur man ska gå till väga så får man massor av svar.. Inga problem. Det är inte svårt, det är enkelt.

- Johan


Cobra80 skrev:
Tjena
tänkte bara fråga er grabbar hur ni lärde er att meka??
är lite sugen på att köpa montard, och man vill ju ha en som går riktigt bra! *ler* Ska bara ha den för att busa!

Man vill ju inte begränsa sig till en slöar hoj bara för att man inte vet hur man t.ex. Ställer ventiler m.m.?? Har inget i mot att meka lite men har själv ingen erfarenhet. Har bara haft sporthoj? Blir ju lätt att man bara lämnar in den! oki har byt olja själv. Är väl det mest avancerade.. hehe. :cool:

Så va tycker ni ska man begränsa sig eller? Bara köpa en verkstads manual och lära sig?


/mvh Cobra
 
Läs manual. Var noggran. Skruva, meka mycket med allt möjligt för att få en känsla för hur olika material reagerar/påverkas vid olika belastningar. M a o:

1. Tålamod! (Ingen tidspress, låt det ta den tid det tar, speciellt om det är första gången du gör detta jobb.)
2. Samla information. (manual, fråga förstå-sig-påare.)
3. Gör rätt. (Tänk på vad du gör, tänk igenom konsekvenserna av varje moment.)
 
Och sedan när du tycker att allt är klart och vill provstarta, kolla genom allt en gång till så du inte har missat något!

- Johan

Lokke skrev:
Läs manual. Var noggran. Skruva, meka mycket med allt möjligt för att få en känsla för hur olika material reagerar/påverkas vid olika belastningar. M a o:

1. Tålamod! (Ingen tidspress, låt det ta den tid det tar, speciellt om det är första gången du gör detta jobb.)
2. Samla information. (manual, fråga förstå-sig-påare.)
3. Gör rätt. (Tänk på vad du gör, tänk igenom konsekvenserna av varje moment.)
 
Köpte en suzuki K50 när jag var tolv för 500kr. Startade inte, där lärde jag mig ALLT inom 2takt ialla fall.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top