Mek-kurser?

sumpa

kan man röka röd diesel?
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
strypt kawasaki GPX600R -90
Någon som vet om det anordnas några mekkurser i östergötland med omnejd, från nybörjarnivå?

Tror nästan det är bäst att be någon kunnig kompis. Många river sina motorer till vintern :)

erik, mer info om motala? Datum, priser, eventell hemsida eller telefonnummer?

Om man pluggar på universitetet vet jag att de anordnar mekkurser från nybörjarstadiet och uppåt visserligen bilmotorer, men ändå

De verkar kräva att man gått fordonsprogrammet eller har motsvarande kompetens

mmm, det var ju lite seriösare än jag tänkte mig, ett års heltidsutbildning.. Jag tänkte mer på typ några helger eller så..

Ninja, på de där kurserna är M-are (civ.ing maskinteknik) prioriterade (eftersom det är dom som håller i den) och det brukar vara ett jäkla tryck så det är i princip omöjligt för mig.. :/

sumpa skrev:
mmm, det var ju lite seriösare än jag tänkte mig, ett års heltidsutbildning.. Jag tänkte mer på typ några helger eller så..

Ninja, på de där kurserna är M-are (civ.ing maskinteknik) prioriterade (eftersom det är dom som håller i den) och det brukar vara ett jäkla tryck så det är i princip omöjligt för mig.. :/

Jo, utbildningen verkar seriös så det räcker till.

Köp en gammal skrothoj och en Haynesmanual och lär dig själv i stället... Billig hoj = inte lika surt om du skulle misslyckas... går det helt åt helvete så är det bara att lämna in den i Motala :D

Motfråga

Vilken nivå har du tänkt dig på mekandet?

Vad vill du kunna? / Vad vill du göra med hojen i vinter?

/ Racerpelle

Jag lyckades o riva halva min gsxr motor och sätta ihop den igen utan att veta de minsta om hur de fungerade från början, fick minimal hjälp o nu går motorn fint som attans. Hade dock service manual, fast dom hjälper ju inte alltid så jätte mkt! Lär dig själv! Mycket roligare =)

Mvh. Hannes

Hannez: Jo, fast lära sig själv känns ju lite farligare, rätt som det är så lossnar ett hjul eller så får man en kolv i knät när man är ute och kör..
Jag har haynesmanualen, men är lite feg..

Pelle: tja, "allt", hur byter jag ett däck, vad är egentligen en topplockspackning, och vad är det för fel om motorn hostar/skramlar/knackar/pingar osv... Ok, det mesta står i haynes, och jag behöver massa erfarenhet och många års eget skruvande, men det skulle ju vara kul att börja med en helg med någon kunnig som visade det mesta, så man inte chansar hejvilt på precis allt (och glömmer skruva tillbaka en skruv)...

Köp en rishögs-moppe och bygg upp den med någon kunnig kompis. Gjorde jag, lärde mig kanonmycket.. Sen kommer ju 4takts kunskaperna :)

sumpa skrev:
Hannez: Jo, fast lära sig själv känns ju lite farligare, rätt som det är så lossnar ett hjul eller så får man en kolv i knät när man är ute och kör..
Jag har haynesmanualen, men är lite feg..

Pelle: tja, "allt", hur byter jag ett däck, vad är egentligen en topplockspackning, och vad är det för fel om motorn hostar/skramlar/knackar/pingar osv... Ok, det mesta står i haynes, och jag behöver massa erfarenhet och många års eget skruvande, men det skulle ju vara kul att börja med en helg med någon kunnig som visade det mesta, så man inte chansar hejvilt på precis allt (och glömmer skruva tillbaka en skruv)...

Att lära sig "allt" kräver att man lägger ner rätt mycket tid...
Även om du ska lära dig allt så föreslår jag att du tar en liten bit i taget. Att du har Haynesmanual är en stor fördel, börja med att bestämma dig för vad du ska göra, läs på i Haynes, fråga om något är oklart, rengör utanpå, ta isär enligt anvisning, lägg delarna i ordning, skriv upp/fotografera om något sitter "lurigt", rengör delarna, inspektera, byt/reparera det som ev. är slitet/skadat, montera enligt anvisning.

Förstår om du tycker detta är snusförnuftigt, men det är inte svårare än så. Iallafall om man har gott om tid (vintermeck typ), det mesta som går fel/blir sönderskruvat är under tidsnöd då man inte lyssnar på sina "varningsklockor" om att man inte längre är säker på vad man gör!

Om du trots grundlig genomgång i Haynes fortfarande inte känner dig säker på det du ska göra så får du sända mig ett PM, vi bor ju i Linköping bägge två.

Lycka till / Racerpelle

Mek-kurs

Jag tror att det finns ett allmänt intresse för lite lite mek-kurser.

Det jag skulle vara ute efter är saker som bromsar (byta skivor, allmän rengöring etc). Byta drivpaket, spänna kedjan ordentligt. Dämpare, inställningar, packningar etc.

Tja, sådanna saker man inte riktigt vågat sig på.

Riva hela motorn tror jag inte kommer på tal.

Finns det några sådanna kurser i Skåneland?

Kameran och en massa små burkar med tillhörande medborgarskap är suverän hjälp...

Sen när det blir skruvar över vet du iaf i vilken region du skall leta ;)

//Fredda

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...