Mek-Kurser

ak4

Ducatista
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
-09, Ducati 848
Jag undrar, då jag har sökt rätt så mycket utan resultat, om någon har tips på vart man kan lära sig meka, typ mek-kurs eller nåt sånt?
Ska köpa hoj nu till våren och vill lära mig då det blir min första egna.
Någon som har något bra tips?=)

Den vägen de flesta går är ju att man är med nån annan som mekar. snappar upp tips på vägen. Sen börjar man lite lätt efter vad man kan i nuläget. Kanske plocka av hjulen när man ska byta däck. Kanske byta drivpaket. Lufta bromsar. Det här forumet är lite av mekandets mecka. Finns levande uppslagsverk på den här sidan. Grymt användbart lite "Harry Potter-anda" över det hela.

Kolla med SMC. Dom brukar ordna sånt under vintern.
Även kurser för enbart tjejjer.

Gå med i FMCK och lär dig skruva från grunden:tummenupp

Det finns mycket folk inom FMCK som kan skruva annat än gammla Jawor och Quarnor. Själv brukar jag hålla olika mek-kurser beroende på vad som är målet med utbildningen. Detta omfattar då allt från enklaste däckbyte till att riva ner en MC i minsta beståndsdelar.

Det som är bra med FMCK är att det är nästan gratis att gå med, de har ofta lokaler och verktyg att skruva med och om du hittar rätt folk så lär du få så mycket hjälp du önskar.

Som ett exempel så har den FMCK Kår jag är med i några 750 och 900cc maskiner som medlemmarna nu rivit helt eller delvis för vinterns projekt, detta är då allt från vanligt underhåll, turbobyggen till totaldemontering.

OBS! Det är inte alla FMCK Kårer som jobbar aktivt med landsvägs verksamheter men det kostar ju inget att höra sig för hos den lokala Kåren:)

Sedan är ju SH och mekhörnan en outömlig källa till kunskap:tummenupp

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...