Mek kurs i Linköping?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag läste på teknikforum om ett initiativ att starta en studiecirkel för att lära sig meka med sin hoj. Men jag har ingen lust att åka till Stockholm för det.

Jag skulle vilja riva min motor och byta och se över en del grejor, men vågar inte riktigt, eftersom jag inte har gjort det sen moppe tiden och då med en encylindrig 2 taktare. Jag skulle även böhöva fixa med framdämparna.

Är det fler som har liknande behov, men framförallt, finns det någon som skulle kunna tänka sig att hålla i en sån kurs.

Med studiecirkel så finns det lite bidrag att hämta och kanske att man kan få låna en lokal till ändamålet.

Kursen skulle ju kunna vara i fler steg, typ SMC kurserna...

Jag skulle vilja att de var ganska "hands-on" d.v.s. att man gör det man tycker behövs på sin hoj och har en handledare som kan stötta vid det specifika problemet man har.

Det kan ju även snävas in mot t.ex. förgasarmotor..?

Nån som är intresserad?

Intresse härmed anmält!

Lika för mig. Fd. crossåkare som rev de motorerna upp & ner upponer.. Men på det glada 90-talet när 2-takt var the shit och el fanns i hålen i väggen.

Skulle vilja få bättre koll på motor i första hand, men även lite skruv på moderna stötdämpare!

Sen vet jag inte hur vanligt det är med pressade lager och sånt, där går ju gränsen lite fö utrustningsnivån i ens eget garage!

Intresserad jag med.. Skulle vara skönt att tex riva en motor för att se hur det är uppbyggd inuti växellåda med, och vad som är vanliga fel hur man kan identifiera fel på olika ljud och lite sådant.

Då är ju frågan om det finns nån som kan och vill vara ledsagare?

Eller om vi amatörer kan slå våra kloka ihop och lösa det ändå, jag är lite mekvan, kan plocka isär förgasarna och lite sånt, men skulle behöva några att resonera med när det gäller lite klurigheter och. Dessutom är det ju lite roligare också.

Lokal går säkert att hitta.

Här är info om att starta studiecirkel: http://www.folkuniversitetet.se/templates/Page.aspx?id=52307

skulle vara nyttigt att lära sig mer om motorcyklar så att man kan plocka isär och ihop de olika delarna på motorcykeln utan att vara rädd att man gör fel.:)
Hoppas att man blir tillräckligt många för en studiecirkel.:banana

Klart intresserad. Studiecirkel. Tja, varför inte... Så långt är det ju inte från "sockna" till Linköping eller Norrköping!!

Måste visa intresse för en sådan kurs jag också...

Jamen då är vi ju 7 stycken som vill veta mer, då kanske det är dags att börja leta handledare...

Nån som vet nån som vill och kan?

I MC-folket som kom i dag står det under "Nytt från distrikten" att SMC-Östergötland kommer troligtvis att genomföra en heldags mekarkurs under mars.
Kolla med dem om närmare detaljer.

Ett tips är att höra med Studiefrämjandet, dom kan säkert bidra med en peng till studiecirkeln, men även lokaler (men knappast mekarlokaler) och lite annat.

Jag anmäler ett preliminärt intresse. Beror lite på vilken nivå det hela ligger på, jag kan verkligen inte mycket om hur motorer funkar, jag gillar bara att köra dem! :)

Last edited:
mek kurs

För den här gången verkar det som det.
Jag mailade 3 personer i distriktet på SMC fick tyvärr inga svar.

Men jag ska försöka nå någon på telefon nån gång.:yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...