Mek hjälp i gbg....eller fixa billiga delar..

Nja det finns ju ett jättebra mekforum redan tycker jag :)

Det är ju lite olagligt då hojen är reggad på den effekten,sen är det nog ingen som märker det om du gör det,DOCK så blir det ett jävla hallå om du råkar ut för en olycka och du inte har strypningana i,då kan dom hålla inne ersättningar osv.
 
Strypt?

Varför?

Begränsatt körkort?Kul ända tills det händer något då kan du bli utan ersättning helt om du har otur.

Ingen moraltant här men tänk lite längre än effekten..................
 
Långa farbron skrev:
2086631 Nja det finns ju ett jättebra mekforum redan tycker jag :)

Det är ju lite olagligt då hojen är reggad på den effekten,sen är det nog ingen som märker det om du gör det,DOCK så blir det ett jävla hallå om du råkar ut för en olycka och du inte har strypningana i,då kan dom hålla inne ersättningar osv.

ja, tanken var ju att göra det den lagliga vägen.. :) inte värt att riskera annars tycker jag. Men blir det nån jätteskillnad? Tror den ligger på 32 kW annars.

Och är det dyrt med bortplockning, blir försäkringen mycket dyrare, är det det dyrt att regga om den..? osv.
Eller ska man strunta i det, köra vidare och vara gla'? :va

Blondie skrev:
2086692 Strypt?

Varför?

Begränsatt körkort?Kul ända tills det händer något då kan du bli utan ersättning helt om du har otur.

Ingen moraltant här men tänk lite längre än effekten..................

Nej,nej... inget begränsat kort här inte. Och lagligt skulle det isf göras... Men det kanske är dumt att köra strypt utan anledning....?

Tänkte att någon här kanske hade svar på min lilla fundering, det verkar ju finnas en hooooop kunskap hos los sporthojos... ;)
 
Alla försäkringsbolag försäkrar väl på full effekt om du har A obegränsat ändå så det ska nog inte vara någon fara att plocka bort. Kolla hur din försäkring ser ut, är det så att den är fulleffektsförsäkrad tror jag inte att någon utom möjligen vägverket/skatteverket har något att anmärka.
 
Någon som har en vakumklocka jag kan få låna i nästa vecka? Behöver synka förgasarna.. Vill slippa betala extra för att bike skall göra det åt mig när jag, om jag får tag på klockor, kan göra det själv :)
 
Coola Ola skrev:
2087219 Alla försäkringsbolag försäkrar väl på full effekt om du har A obegränsat ändå så det ska nog inte vara någon fara att plocka bort. Kolla hur din försäkring ser ut, är det så att den är fulleffektsförsäkrad tror jag inte att någon utom möjligen vägverket/skatteverket har något att anmärka.

Faktisk så försäkrar LF är i Gbg strypta hojar (vissa modeller och årsmodeller) :Bugar
 
Ventilsynk

Hej hej!

Som några säkert uppmärksammat går min hoj skit just nu :(
Det är så att jag håller på och servar(2400) hojen för fullt nu, i god tid till sommaren..

Nästa steg i servicen min är ventilspelet. Jag har en haynes bok som jag kan följt till punkt & pricka, men just ventilspelet är något jag skulle vilja ha hjälp med av någon som gjort det förut.
I och med att det är ett känsligt område och att jag aldrig gjort det förut skulle jag uppskatta om någon kunde vara med & skruva så allting går rätt till.

Vad ni vill ha i gengälld är upp till er, men jag hoppas på tjänster & gentjänster. I ren svenska, inte betala med pengar då det känns fel. Kanske en massa käk o sånna grejer?

Till er som inte känner för o hjälpa mig pga att jag åkt utan körkort så kan jag med glädje säga att jag stått mitt kast när det gäller detta och har uppkörning bokat 7 juni, men ingen fungerande hoj att öva på.
 
Tid är det enda jag har ont om för tillfället.

Utgår ifrån att ventilkåpan är borta och allt är fritt och stiften är ur.

Palla upp bakhjulet,i med högsta växlen.


Vrid motorn genom att rucka på bakhjulet så att kammloben hammnar rätt på första cylindern (vilken cylinder spelar mindre roll) rätt läge är när den runda delen på kammen är nedåt och inget trycker på ventilen/shimset ( se bild -bascirkel).

Du mäter genom att stoppa in bladmåttet i mellan kammen och shimset.

Vrid motorn så att det stämmer men nästa cylinder och fortsätt mäta,ha ett papper och skriv upp alla spel (bra som dåliga) så ser du snabbt om du kan plocka om shims om det skulle behövas justeras något.

Shims finns hos kennets mc för en 50:- per styck.
 

Bifogat

  • nock.jpeg
    nock.jpeg
    20.9 KB · Visningar: 291
  • ventilkompl.jpg
    ventilkompl.jpg
    18.6 KB · Visningar: 308
Tack för infon :Bugar , det verkar inte så farligt som jag trott.. blev smått panikslagen när jag läste haynes boken :D

Vilken ordning skall man synka förgasare & ventiljustera? Eller är det irrelevant?
 
Någon som kan hjälpa mig rengöra förgasarna?

kanske ifall jag tar loss paketet och kommer till dig med dem?
 
Muggen skrev:
2144567 Någon som kan hjälpa mig rengöra förgasarna?

kanske ifall jag tar loss paketet och kommer till dig med dem?


Plocka loss skiten ta med verktyg och kom bort till mej så hjälper jag dig..kom iaf inte iväg till falken ikväll
 
Gottis skrev:
2144864 Plocka loss skiten ta med verktyg och kom bort
till mej så hjälper jag dig..kom iaf inte iväg till falken ikväll

Har du tid imorgon eftermiddag? Jobbar natt imorrn.. går upp runt 14-15 nångång..
 
tjena!

har en yzf 750 som jag nog rädd att den behöver en ventilsjustering och förgasarsynkning!? :confused: skulle va evigt tacksam om det är någon som skulle kunna hjälpa till med detta. Har haynes bok och betalar bra, inga problem, skulle va skönt å va med själv bara.

om inte, finns det nån schyst verkstad (som servar yamahacyklar) som ni kan rekommendera

mvh
 
Last edited:
Hej
Någon som är duktig på att riva motorer?
Behöver hjälp med att riva motorn på min Yamaha WR 426...
Pröjsar givetvis för jobet.

MVH
Henrik
 
Jag har tummen mitt i röven när det gäller att meka och snart (innan den 25e maj) måste jag ha bytt hela drivpaketet plus slavcylindern till kopplingen(samt luftning). Är det ngn som känner sig 100 på detta och kan ge ett vettigt prisförslag så är dom välkomna :)
 
Då vi ändå är igång....


Någon som sitter på svarv/fräs och kan fixa mitt lagersäte och min axel,betalning utgår naturligtvis.

Alla behövliga lager finnes att arbeta efter och axlen är ren ifrån drev.


EDIT:

Enl reservdelslistan skall det sitta ett lager med måtten K22X26X13H
i hålet.
 

Bifogat

  • CIMG0219 (Large).JPG
    CIMG0219 (Large).JPG
    121 KB · Visningar: 41
  • CIMG0223 (Large).JPG
    CIMG0223 (Large).JPG
    72.2 KB · Visningar: 34
  • CIMG0220 (Large) (Medium).JPG
    CIMG0220 (Large) (Medium).JPG
    125.6 KB · Visningar: 46
  • Axelblock.JPG
    Axelblock.JPG
    28.6 KB · Visningar: 29
Last edited:
Långa farbron skrev:
2150515 Då vi ändå är igång....


Någon som sitter på svarv/fräs och kan fixa mitt lagersäte och min axel,betalning utgår naturligtvis.

Kolla med Limstift här på forumet, vet att han jobbat på mekanisk verkstad, åtminstone förut.

Så här står det dessutom i hans profil:
Yrke:
CNC-operatör/verkstadsmekaniker
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top