mejade ned min hoj -och smet..

DJ Berndt

-saviour of the universe-
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
gsx-1100E -82, zx9r -01
hej. behöver lite tips.

jag har precis köpt en ninja 900 -01 i tyskland som jag körde hem på tillfälliga plåtar. åkte iväg för att regbesiktiga den idag.

på väg hem blir jag tvungen att stanna på vägrenen då det plötsligt börjar ösa ned med regn. vägrenen är väldigt bred, minst en bilbredd. kör så långt ut i sidan som det bara går och tycker att jag står hyfsat synligt. blinkers är på.

jag traskar ned i diket för att kränga på mig regnbyxorna, tittar ned, och hör ett *KRASCH*. när jag tittar upp ser jag att en vägrenskörare (bil) prejade ned min hoj. och smiter. det var fyra bilar på rad som körde och jag vet inte vilken av dem som gjorde det. försökte snabbt titta efter något av regnummerna, men då var de redan för långt borta.

till saken hör att jag körde på de tillfälliga plåtarna från tyskland, som bara innehåller en trafikförsäkring. vad ska jag göra? det är ju egentligen smitaren som ska betala skadorna! vem tar ansvaret nu?

har polisanmält saken och hojen har blivit synad på polisstationen och vi var överrens om att det inte var mitt fel.

ska åka iväg i fyra dagar nu, men fyll gärna på med era tips, eller berätta ifall ni har varit ute för något liknande.
:confused:
vh. daniel

jag tror att du kommer få vara jäkligt arg dom kommande åren då det blir svårt att göra något utan reg-nr osv.. tycker jäkligt synd om dig :(

Dina omkostnader borde täckas av trafikskadeförsäkring som alla bolag har gemensamt.
Det är dit din straffpremie går om du missar att teckna försäkring vid t.ex ägarbyte.

DJ Berndt skrev:
2363111
till saken hör att jag körde på de tillfälliga plåtarna från tyskland, som bara innehåller en trafikförsäkring. vad ska jag göra? det är ju egentligen smitaren som ska betala skadorna! vem tar ansvaret nu?

har polisanmält saken och hojen har blivit synad på polisstationen och vi var överrens om att det inte var mitt fel.

ska åka iväg i fyra dagar nu, men fyll gärna på med era tips, eller berätta ifall ni har varit ute för något liknande.
:confused:
vh. daniel

Se till att polisen TYDLIGT framför vems fel det var till FB.
Sen ska det inte vara några problem med att få ut ersättning
eftersom du har giltig försäkring.

BMW R90s skrev:
2363127 Dina omkostnader borde täckas av trafikskadeförsäkring som alla bolag har gemensamt.
Det är dit din straffpremie går om du missar att teckna försäkring vid t.ex ägarbyte.

Han har giltig försäkring, iaf om du testar att läsa det han skrev:tungan

Last edited:
Tacka gudarna att du inte var i närheten av motorcykeln när olyckan hände! Kunde slutat mycket värre än bara materiella skador. Du hade ju en gällande trafikförsäkring (förutsatt att den gäller i sverige) och var enligt polisen inte vållande. Det borde innebära att du har rätt till ersättning. Jag vill betona att jag inte är särskilt insatt när det gäller en fråga som denna. Hoppas att det löser sig för dig.

Harmon Rabb skrev:
2363216 Tacka gudarna att du inte var i närheten av motorcykeln när olyckan hände! Kunde slutat mycket värre än bara materiella skador. Du hade ju en gällande trafikförsäkring (förutsatt att den gäller i sverige) och var enligt polisen inte vållande. Det borde innebära att du har rätt till ersättning. Jag vill betona att jag inte är särskilt insatt när det gäller en fråga som denna. Hoppas att det löser sig för dig.
Men ska inte trafikförsäkringen täcka skador som den försäkrade vållar på annan? D.v.s. billistens försäkring skulle täcka DJ's hoj. Att DJ's hoj är trafikförsäkrad betyder väl inte att den täcks i det här fallet?
Detta är bara som jag uppfattat reglerna, men jag läser med spänning hur det utvecklar sig.

Eftersom den vållande smet så är chanserna goda att trafikförsäkringsföreningen går in och betalar skadorna minus självrisk några tusen.

pratade med en något uttråkad man på trafikförsäkringsföreningen idag. de ville ha kopia på polisrapporten (polisen säger att tff själva skulle begära en). hojen ska lämnas in på en märkesverkstad för värdering av skadornas omfattning, och jag ska ta foto på alla skadorna.
om ifall att ärendet går igenom, så kommer självrisken att gå på 1985.-

bara att hålla tummarna :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey