[Mega OT] Svarta rådjur vanliga!?

det var med största säkerhet en dovhjort du såg, som flera andra har konstaterat.

att tillägga om bambi, så är han en vitsvans hjort när han e liten oxh blir en kronhjort när han växer upp. Kronhjortar finns frilevande i sverige men inte vitsvanshjort.

Fluxir skrev:
det var med största säkerhet en dovhjort du såg, som flera andra har konstaterat.

att tillägga om bambi, så är han en vitsvans hjort när han e liten oxh blir en kronhjort när han växer upp. Kronhjortar finns frilevande i sverige men inte vitsvanshjort.
Har aldrig sett Bambifilmen men inte ens Disney kan väl förväxla olika raser? Tycker mig faktiskt ha sett nån sekvens av Bambi som vuxen (stångde en jägare eler nåt) på julafton och då var han fortfarande vitsvanshjort.

RW skrev:
Säker på att det var ett rådjur?? Dovhjortar kan vara mycket mörka i pälsen för dovisar finns väl på Värmdölandet?

Visst! Det är en dovhjort, de finns NUMERA på (norra)Värmdö, De har tydligen "rymt" ur hägn... :rolleyes:

:kulspruta

Nej för fan. Jag är uppe och det är morrhåren med. Men jag har läst ordet för många gånger..

Jag som jägare kan svara att det var Hjort, eller rättare sagt "Dovvilt" för Hjorten är handjur och honan är hind, beroende på vad du nu såg, men de är ljusa undertill och kan vara i princip svart till bruna på ryggen med vita prickar, även rådjur kan vara mycket mörka till ljusbruna.

Bara som parantes..kallar man alla dovvilt för Hjort är det som att kalla alla älgar för Tjurar..

[En rättelse där med, vitsvansvilt...inte kalla hondjur för hjort, aja baja, är som att kalla alla kor för tjurar...det är det kapitala djuret(hanen)som är hjort, punkt.. :fatta!

RW skrev:
Har aldrig sett Bambifilmen men inte ens Disney kan väl förväxla olika raser? Tycker mig faktiskt ha sett nån sekvens av Bambi som vuxen (stångde en jägare eler nåt) på julafton och då var han fortfarande vitsvanshjort.

om ja inte mins fel blir bambi en stor kapital Kronhjort när han växer upp, så jo, disney har blandat raserna.

Mattias skrev:
Det får vi se när han upptäcker sitt misstag. "Åh NEJ! Vad har jag HJORT?!"

HAhah... eh... ha...

Nu va det hjort sa älgen som tvättade sig ren ! muhaha...... eh... f´låt den va kass :(

kle1991 skrev:
Jag som jägare kan svara att det var Hjort, eller rättare sagt "Dovvilt" för Hjorten är handjur och honan är hind, beroende på vad du nu såg, men de är ljusa undertill och kan vara i princip svart till bruna på ryggen med vita prickar, även rådjur kan vara mycket mörka till ljusbruna.

Bara som parantes..kallar man alla dovvilt för Hjort är det som att kalla alla älgar för Tjurar..

..fast slänger man ur sig saker som högvilt och toppfågel fattar gemeneman inte ett smack och det kostar då 3 st billys i energi bara att förklara så man kan lika gärna säga dov- eller kronhjort och sedan gå och skita en klick bakom en gammal conantidning man läst för men inte kan få nog av...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti