Medlem i SMC eller inte?

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bra synpunkt, Sniglom.

Men, för att lite milt styra tillbaka tråden till vad den ursprungligen handlar om:
Lindhamre, är du medlem i SMC?
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Arrangerar man mera än en resa, bokar t. ex. boende och tar tar betalt av resans deltagare för detta - då finns det ett lagkrav på att man ska ska ställa garanti via Kammerkollegiet. Detta så inte skojare kan bluffa resenärer på pengar och låta dom sitta nånstans ute i världen, utan retur resa. Det är så jag har förstått SMC tolkar lagen!

SMC:s primäre syfte är MC politik, vart ett av målen är att vi kan köra vore hojar på rimliga villkor.
Travel verksamheten, är i ärlighetens namn en väldig beskedlig del av SMC!

Om det finns några som vill arrangera genomföra "kamrat resor" i SMC regi - dvs att SMC inte ska hålla i anmälan, betalflöden, administration, kreditrisker, annonser, etc.. och detta är är legalt möjligt enligt Kammerkollegiet, även om sådana resor kan marknadsföres ex. vis på SMC:s hemsida (kostnadsfritt) - tycker jag absolut att SMC kan kolla på detta, som ett alternativt till befintliga "Paket resor vart allt serveras i priset."

Vi har faktisk under flera år - föreslagit att intresserade bör kolla på detta. Bifogar en slide/bild, som jag har använd på bl. a SMC:s Introduktions kurser, vid möten i distrikt, klubbar, sedan 2008 - Vart jag/vi faktisk ber om "koncept utveckling med enklare, billigare resor" - men, inga har återkommit med förslag!

Bästa vägen att gå är självfallet att ta direkt kontakt till SMC, och då kommer SMC i vanlig ordning värdera förslaget, ta en snack med förslagsställaren och framför allt ge vettigt svar retur. Under mina år i SMC, kan jag inte påminna mig att fått ett sådant förslag på mitt skrivbord. Om det sedan är mitt "hov" som inte delger mig sånt, eller jag är glömsk, då får jag beklaga.

Även om jag har fått en fin titel - är jag fortfarande som andra SMC´are - en hojåkare, som älskar att köra MC! Och det går absolut jätte bra att ta kontakt direcKt med oss / mig..


Och ja - jag har bett att SMC TRAVEL´s styrelse kommer diskutera möjligheten för
"SMC Kamrat Resor"
 

Bifogat

  • SMC TRAVEL INTRO 2009.jpg
    SMC TRAVEL INTRO 2009.jpg
    105.7 KB · Visningar: 139
  • SMC TRAVEL INTROKURS 2013.jpg
    SMC TRAVEL INTROKURS 2013.jpg
    154.1 KB · Visningar: 137

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Tack Dansken!

Detta öppnar möjligheten för nya resealternativ.
Som sagt bland det roligaste man kan göra på hoj är att åka ihop.

Det kan vara Onsdagskörningar, Bandagar, lite längre resor över en helg till "självkostnads pris" som jag tror är ett vinnande koncept.
Lämnar denna diskussion med att konstatera att det finns en vilja även centralt.
Återkommer. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
God fortsättning på Er, i vinterkylan kommer några fler vedträn på brasan:

- 40% av de omkomna 2011-2012 saknade körkort: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...t-beteende/Olovlig-korning-ett-stort-problem/

- vår syn på hastigheter ger SMC anledning att tveka på om hastighetsmålet år 2020 är nåbart: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Hastighet/MC-forarnas-syn-pa-hastighet/

Undersökningarna och slutsatserna presenteras på Transportforum i morgon. Vilka slutsatser bör vi dra? Vilka slutsatser drar politiker och tjänstemän?
 

Flubber_323

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2013
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki ZX9R -97
Jag har kört mc 2 sommrar nu. Och först nu när jag läste tråden blev jag medlem i SMC. Det är helt klart värt pengarna
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Undersökningarna och slutsatserna presenteras på Transportforum i morgon. Vilka slutsatser bör vi dra? Vilka slutsatser drar politiker och tjänstemän?

...hur många av oss åker dit för att visa flagg?
Visa att vi bryr oss, och vill ha en realistisk trafikpolitik som omfattar även oskyddade trafikanter?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...hur många av oss åker dit för att visa flagg?
Visa att vi bryr oss, och vill ha en realistisk trafikpolitik som omfattar även oskyddade trafikanter?
...och där har vi en riktigt bra första slutsats! Tid och plats finns angivna i länkarna, den som har möjlighet i morgon åker naturligtvis dit!
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Här drar jag några nackdelar:

Jag håller även med en förgående talare om att SMC lägger (bränner) på tok för mycket pengar på bankörning och kurser, inom SMC verkar det finnas en grundläggande tanke om att detta är ett av få (kanske till och med det enda sättet) att få bättre och säkrare förare vilket är på tok fel. Tyvärr känns det som att det är en bunt banåkare som fått SMC att inta denna inriktning, tyvärr finns det skrämmande många banåkare som anser att köra på bana är den "enda" riktiga mc-körningen.

Jag har inte bläddrat genom alla 13 sidorna för att se om detta har blivit bemött så detta kanske är en upprepning.
Som styrelseledamot i SMC Väst, ekonomiskt ansvarig för just kursdelen på storbana samt träningsledare för kurser på storbana vill jag kommentera just denna delen i ditt inlägg.
Storbanekurser kostar inte medlemmarna pengar utan den delen ska alltid bära sina egna kostnader. SMC Väst (som jag representerar och kan självklart inte tala för samtliga distrikt) jobbar nästan uteslutande efter en nollbudget varje säsong gällande alla våra kurser. Denna verksamheten bär sig själv och betalas av medverkande medlemmar och inga andra medlemsmedel. Är man tveksam till dessa uppgifter så finns årsredovisningarna att hämta hem.

MVH
Benny Christensen, SMC Västra Götaland
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...hur många av oss åker dit för att visa flagg?
Visa att vi bryr oss, och vill ha en realistisk trafikpolitik som omfattar även oskyddade trafikanter?
http://mobil.corren.se/nyheter/unga_mc-forare_kor_for_fort/6689143

Jahapp, tala om myggan som sätter tänderna i elefanten - gissa om det kommer att krävas insatser av SMC för att få rätt denna gång! Folk som dör saknar i stor utsträckning körkort. MC- förare anpassar hastigheten efter förhållandena. Men nej, fokus tydligen än en gång på detta med hastighetsgränserna enligt reaktionerna i denna tråd: http://forum.svmc.se/showthread.php?8870-Bes%F6ka-transportforum

Bra gjort av Ni som var där, ser fram emot Era kommentarer...
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
http://mobil.corren.se/nyheter/unga_mc-forare_kor_for_fort/6689143

Jahapp, tala om myggan som sätter tänderna i elefanten - gissa om det kommer att krävas insatser av SMC för att få rätt denna gång! Folk som dör saknar i stor utsträckning körkort. MC- förare anpassar hastigheten efter förhållandena. Men nej, fokus tydligen än en gång på detta med hastighetsgränserna enligt reaktionerna i denna tråd: http://forum.svmc.se/showthread.php?8870-Bes%F6ka-transportforum

Bra gjort av Ni som var där, ser fram emot Era kommentarer...

Kommer under dagen, måste bara jobba ikapp det som hände på jobbet under bortavaron.
Kan dock avslöja att det bitvis är en skrämmande upplevelse att som 'utanförstående gräsrot med förståelse" sitta med på sådana här föreläsningar.

Dessutom måste jag säga att Correns lilla notis som länkas till här ovan var djävligt dålig lön för mödan och en trist vinkel när så mycket annat viktigt och angeläget föredrogs.
Hastighet, hastighet, hastighet, det är vad som ligger som en blöt filt över denna typen av åhörare. Jag undrar hur svetslågan som kan tränga igenom detta pansar skall vara utformad...

Mer följer.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ställdes frågan om 30+ även till bilister?
Är garanterat samma där, 80% har gjort det, unga är "värst".
Bland folk med "prestanda-bilar" är det 100% som kört 30+. :fakta

"Äldre" förare kanske glömt att de varit unga och kört 30+? :)
Eller är smartare och ljuger i sådana undersökningar då man ser de ledsamma konsekvenserna?

Tack för att ni i SMC jobbar för oss motorcyklister! :tummenupp
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag har under flera år tänkt gå med, men det har liksom inte blivit av fören nu när jag skaffade en hoj som gick att försäkra hos bilsport mc och på så sätt få 10% rabatt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Tråden inne på SMCs forum angående Transportforum är uppdaterad nu: http://forum.svmc.se/showthread.php?8870-Besöka-transportforum

Låt mig bara citera ur presentationen under Transportforum 2014 för "Extremt beteende - främst en fråga om olovlig körning" speciellt för Sporthoj.com;s medlemmar:

"Det finns dock några faktorer som återkommer gång på gång i dödsolyckor bland motorcyklister. SMC har valt att kalla faktorerna extremt beteende och definierat fyra faktorer som ingår i begreppet. Dessa är olovlig körning, körning i påverkat tillstånd, aggressiv körning och mycket hög hastighet i kombination med vårdslöshet i trafik."


Det finns mer att läsa i ämnet på SMCs hemsida.
 
Gick med
24 Jun 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
Jag berättade om hastighetsundersökningen på transportforum. Jag deklarerade klart och tydligt att 80 % av svenska motorcyklister inte är extrema, även om de någon gång kört + 30. Därför måste begreppet extremt ses över och inkludera vårdslöshet. Jag hänvisade också till Jespers presentation Extremt beteende-främst en fråga om olovlig körning. Om alla som körde MC 2011-2012 haft körkort och inte varit på fyllan/drogad, skulle vi haft hälften så många döda. 15 % av de svårt skadade på MC 2010-2012 saknar körkort - även här skulle målet nås.
Tyvärr är det hittills bara SMC som anser att körkortsinnehav är viktigt för trafiksäkerhet och bör vara Prio 1, före hastighetsanpassning.
Jo, bild visades av VTI om andelen MC - bilar som kör +30. Andelen motorcyklister är högre i varje hastighetsintervall.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Hade varit intressant att höra vilka åtgärder de trafikvårdande myndigheterna avser vidtaga mot just dom olovligt och alkohol/drogpåverkade förarna. Dom utsätter ju inte bara sig själva för fara utan även alla andra.

Man föreställer sig ju att det dels är en rätt liten och lättidentifierbar grupp och dessutom en grupp som ALLA kan hålla med om inte har på vägarna att göra överhuvudtaget. Utan att generalisera alltför mycket är det väl troligen rätt många som tillhör den gruppen som även har andra problem med belastningsregistret och man skulle ju mycket väl kunna tänka sig att om man fick lagfört den gruppen ordentligt skulle det medföra även andra positiva effekter i samhället.

Tack SMC för att ni försöker problematisera frågorna! Finns ju en tendens för statisktikerna att inte se skogen för alla träd.
 
Last edited:

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Kommer betala medlemsavgiften i år också :)
Kör inte längre gata men jag högaktar arbetet dom lägger ner för motorcyklister.
Ånga på SMC :banana
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kommer betala medlemsavgiften i år också :)
Kör inte längre gata men jag högaktar arbetet dom lägger ner för motorcyklister.
Ånga på SMC :banana
Bra där, Fisken - är övertygad om att det även hjälper banåkningen.

Nu stundar för övrigt en nervös väntan när det gäller friktion och domslutet i målet mellan Tommy Jensen och TV - dom meddelas 28/1. Jag tycker att Maria, som företräder Tommy, drar ett par alldeles lysande slutsatser enligt denna artikel: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Brist_pa_friktion/SMC-i-ratten/

Tommy har krävt 6 000:- i ersättning, han har erbjudits en förlikning på 4 000:- men avvisar denna med motiveringen att TV ännu en gång skulle kunna undgå en prejudicerande dom och därmed fortsätta avvisa de drabbades av allt att döma rättmätiga krav. Bra gjort! Visst är det märkligt att TV, som avlönas av oss skattebetalare, regelmässigt ställer sig på Entreprenörernas sida i dessa ärenden?

För att lindra den risk för motparternas rättegångskostnader som Tommy riskerar i och med att han löper linan ut har han beviljats stöd ur rättsfonden om han skulle förlora. DET tycker i varje fall jag är att använda min medlemspeng förnuftigt...

Heja Maria, kör på! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top