Mediaspelare - igen

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Börjar tröttna på min gamla Popcorn Hour nu. Det kommer inga fler mjukvaruuppdateringar och den känns allmänt seg.

Vill köra XBMC och har redan en disk där alla filmer ligger på som jag vil flytta till nya spelaren.

Apple-TV verkar bra, men till den kan jag ju inte koppla disken, lr?

Andra förslag?

Du har möjligtvis inte en router/modem/NAS med USB som du kan koppla disken till?
Då hade du kunnat använt Appletv/XBMC.
Köpte själv en ATV2 härom veckan där jag kör XBMC.
Filmerna ligger på en dator som är med i samma nätverk och det funkar hyffsat, inte helbra dock.
Vissa filmer buffrar ibland när man kollar och menyerna i xbmc går lite segare än när jag kör xbmc direkt på datorn.
Sen blir man lite låst med den medföljande fjärren.
Nu har jag en iPad som jag kör Commandfusion på ihop med en GlobalCache så jag har full styrning på xbmc via den som tur är.

..varför begränsa sig.

Bygg en liten och strömsnål pc med win7 och xbmc på istället. :)
Det går att bygga från 2 lock, och det går att bygga helt ljudlöst i väldigt små lådor.

Jag kör en burk i vardagsrummet baserad på ett Asus E35M1-I deluxe parat med ett par gig ddr3 och en gammal 2,5" satadisk jag hade som dammsamlare - och hittade ett litet chassie att montera pryttlarna i (Ace Proton, tillverkas inte längre, men det råder ingen brist på liknande modeller).

Den är helt fläktlös, och det enda som kan generera ljud är disken, framöver skall det bli en ssd är tanken, men redan nu vet jag inte om burken är på eller av om jag inte hade haft en diod på lådan för diskaktivitet.

Vill minnas notan landade på 1700-något för moderkort och låda.

Win 7 på det, och xbmc (det senare dödar allt fipplande med codecs, det bara funkar rakt av, ett par kryssrutor som skall i, sedan är det bara att åka).

Do it, stöttar gärna med val av prylar efter dina behov. :)

Du har möjligtvis inte en router/modem/NAS med USB som du kan koppla disken till?
Då hade du kunnat använt Appletv/XBMC.
Köpte själv en ATV2 härom veckan där jag kör XBMC.
Filmerna ligger på en dator som är med i samma nätverk och det funkar hyffsat, inte helbra dock.
Vissa filmer buffrar ibland när man kollar och menyerna i xbmc går lite segare än när jag kör xbmc direkt på datorn.
Sen blir man lite låst med den medföljande fjärren.
Nu har jag en iPad som jag kör Commandfusion på ihop med en GlobalCache så jag har full styrning på xbmc via den som tur är.

Jo, har en router där jag kan hänga på en USB-disk. Även en NAS där jag kan hänga på USB.
Lite problem dock eftersom disken jag vill använda är intern (den som sitter i min PCH), och den är dessutom formatterad för Linux (kanske inte gör nån skillnad).

Vill helst bara slippa sitta och kopiera över 1TB via USB till ny disk, men det kanske bara är att bita i det sura äpplet.

Ett annat litet problem är att jag inte har trådat fram till TV-bänken, utan kör trådlöst. Trådlöst kan det bli lite laggigt så vill helst ha intern disk.

SÅ: Antingen skaffar jag trådat fram till TV-bänken och kopierar över rubbet till NASen, eller så går jag på SGMs förslag och bygger en egen MPC med intern disk.

Fan, jag gillar ju Apple-TVs enkelhet och att den inte kostar skjortan. Vill bara att det skall funka. Har inte tid och lust med massa trixande.

Finns det kanske nån annan mediaspelare (med intern disk) man kan köra XBMC på?

Klippte till på en Apple TV för 990.-
Kopierar över gamla disken till min NAS (trådlöst). Lär ju ta ett tag med 1Tb, men jag har ingen brådska.
Under tiden skall Apple-TNn jailbreakas och matas med XBMC

Du får väl berätta hur det går... själv får jag min ATV2 imorrn eller senare i veckan. :)

En tyst Boxee box vid tV:n som matas från NAS:en i källaren, så enkelt att tom sambo och 4-åring kan titta på film och SVTplay etc, helnöjd !

Klippte till på en Apple TV för 990.-
Kopierar över gamla disken till min NAS (trådlöst). Lär ju ta ett tag med 1Tb, men jag har ingen brådska.
Under tiden skall Apple-TNn jailbreakas och matas med XBMC

Om man jailbreakar och för över en terrabyte från din gamla disk till en annan...

På vilket sätt skulle det vara "enklare" och "bara funka" jämfört med en HTPC med samma XBMC på?

Ok. Nu är den jailbreakad och kittad med senaste versionen av XBMC. Det var inte helt enkelt visade det sig.

Såhär är det alltid när jag skall göra något "lätt" :huvet

Det blev en glitch i jailbreaken (pga att en virutell maskin jag kör som också ville vara med) så jag fick köra en restore. Då passade Apple på att uppgradera Apple-TVn till nya iOS5, en version som inte kan jailbreakas så enkelt.

Nåväl. Efter lite pill och fix så lirar det nu. Nu är det nog bara en dag kvar i överföringen av alla filmer från mitt gamla mediacenter, sen skall det organiseras snyggt och prydligt.

Tänkte förresten sälja mitt gamla MC. Det är en Syvio 200A (exakt samma som Popcorn Hour, bara annat namn) med fräsch 1TB disk i. Allt funkar, men jag tyckte den var lite seg. Om inte annat så borde iaf disken ha ett visst värde för någon? Ge ett bud!

Fick min AppleTV igår och satte upp den direkt och rackarns vad bra det lirar. :)
Använder AirVideo Server mycket för mitt media till paddan samt iphonen och nu är det bara välja vart det skall spela upp det och då välja Apple TV och vips så spelas det upp där. :)

Sen skärmdubbleringen och att bara wireless välja var Spotify skall spelas... mumma. :)

Är i samma tankar. Har en Popcorn A110 som har ett par år på nacken och är värd en uppgradering snart. Vad ska man ha idag? Jag har all film på serverburken och har trådat till filmrummet. Vill helst inte ha en pc till att rådda med (har tillräckligt på den fronten), och efter ovanstående post känns inte Apple TV som ett alternativ heller. Halp?

Just det, jag vill kunna köra Spotify på den...

Last edited:
Boxee ska vara en grym media spelare! Sån ska iaf jag inhandla! Numera funkar spotify också!

Har du redan allt på en server så kommer en jailad Apple TV att funka prima.
Mitt strul var delvis självförvållat eftersom jag körde en virtuell maskin samtidigt som jag jailbreakade (=obra)
Det finns färdiga program som jailbreakar åt dig. Det är plättlätt om man vet vilket OS man har i sin ATV (Det visste inte jag eftersom den uppdaterade till ny version utan att fråga). Jailbreaken tar ca 10 min, sen ytterligare 10 att lägga in XBMC. Om allt går som det ska :)

För 990.- är den ett kap. Bara att klippa till.

Är i samma tankar. Har en Popcorn A110 som har ett par år på nacken och är värd en uppgradering snart. Vad ska man ha idag? Jag har all film på serverburken och har trådat till filmrummet. Vill helst inte ha en pc till att rådda med (har tillräckligt på den fronten), och efter ovanstående post känns inte Apple TV som ett alternativ heller. Halp?

Just det, jag vill kunna köra Spotify på den...

Du får fler och bättre funktioner om du installerar XBMC. Du kan fortfarande använda den som du gör idag.
Alla Apples menyer etc finns kvar.

Fick min AppleTV igår och satte upp den direkt och rackarns vad bra det lirar. :)
Använder AirVideo Server mycket för mitt media till paddan samt iphonen och nu är det bara välja vart det skall spela upp det och då välja Apple TV och vips så spelas det upp där. :)

Sen skärmdubbleringen och att bara wireless välja var Spotify skall spelas... mumma. :)

Har du redan allt på en server så kommer en jailad Apple TV att funka prima.
Mitt strul var delvis självförvållat eftersom jag körde en virtuell maskin samtidigt som jag jailbreakade (=obra)
Det finns färdiga program som jailbreakar åt dig. Det är plättlätt om man vet vilket OS man har i sin ATV (Det visste inte jag eftersom den uppdaterade till ny version utan att fråga). Jailbreaken tar ca 10 min, sen ytterligare 10 att lägga in XBMC. Om allt går som det ska :)

För 990.- är den ett kap. Bara att klippa till.

Den lirar spotify sen? Och kommer kunna gå att köra JB:ad tills jag beslutar annorlunda (dvs, inte tills det oförhappandes kommer nån update som måste installeras)? Jag behöver klämma och känna lite på den här innan jag bestämmer mig tror jag.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D