Medial katastrof kring RR-SM, förändra.nu (Allmän uppmaning)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu står vi här igen, en tävlingshelg är avslutad som varit fylld av tight racing, krascher, banrekord och en ovanligt snygg LMS-depå.

Vid en snabb sökning verkar det som att en liten notis om lokale Watz framgång i SST600 är den enda mediala uppmärksamhet detta arrangemang fick.

Tråkigt? Pinsamt? Katastrof?

Kan vi göra något då? Ja, förmodligen.

Uppmaning #1

Skrivs det något i era lokala tidningar eller medier, lägg in länkar och sprid det här och på andra platser så att de artiklarna får uppmärksamhet och klick". Det går att mäta nyhetsvärde, se till att göra det värt att skriva om.

Uppmaning #2

Sök! Kanske inte Bjuvs Allehanda i nån vidare utsträckning, men Aftonslampan och Xpressen har garanterat bra koll på vanliga sökord i deras sökmotorer. Om ord som Roadracing, Pro superbike, Superstock 600 eller namn på toppförarna ofta söks på så ser de att det finns ett intresse, och chanserna för medialt utrymme ökar markant.

Uppmaning #3

Klicka! Corren skrev om det (http://www.corren.se/sport/motorsport/artikel.aspx?articleid=6064936), se till att klicka på det, dela och gilla så mkt det går.. Likaså med annat som dyker upp. I en värld där tom bankledningar uppmaning sin personal att "gilla" dem på FB för att de ska fler likes än sin konkurrent så ska man inte tro annat än att det har stort inflytande på media.

...skriv en "pressrelease" i form av en färdig artikel och se om den inte blir publicerad...

...skriv en "pressrelease" i form av en färdig artikel och se om den inte blir publicerad...

En inte alls dålig idé!

Jag är dock rätt dålig på att skriva i journalistiska format, nån som har bättre koll på det? Eller som åtminstone kan revidera om jag eller nån annan skriver ett råmaterial?

Bilder går säkert också att få tag i om man ber SH-gudarna lite snällt.

En inte alls dålig idé!

Jag är dock rätt dålig på att skriva i journalistiska format, nån som har bättre koll på det? Eller som åtminstone kan revidera om jag eller nån annan skriver ett råmaterial?

Bästa idén enligt mig.
Åren har iofs gått men allt jag skrev och skickade in till lokaltidningen publicerades, skicka gärna med bilder och lite förklaringar.

(Sedan är inte soppan med SM/SO direkt lätt att förstå jämfört med t.ex allsvenskan i fotboll. Förarna gör inte så mycket medialt väsen av sig heller så det är inte så lätt att välja ut någon att heja på*.)

* gäller inte Mossberg.

Bästa idén enligt mig.
Åren har iofs gått men allt jag skrev och skickade in till lokaltidningen publicerades, skicka gärna med bilder och lite förklaringar.

(Sedan är inte soppan med SM/SO direkt lätt att förstå jämfört med t.ex allsvenskan i fotboll. Förarna gör inte så mycket medialt väsen av sig heller så det är inte så lätt att välja ut någon att heja på*.)

* gäller inte Mossberg.

Har en halvårsrapport som måste bli klar, ska kolla på det här sen. De som har bra bildmaterial får tills vidare meddela nån sorts kontaktuppgift om det blir aktuellt.

Och gällande favoriter så håller jag kanske med. Men är man på plats är läget lite annorlunda. Sen är det också den "lokala stjärnans marknad". Lena P. mf stod t.ex utanför Biltema och promotade förra veckan. De som kom förbi för att de fick nys om det där höll säkert på henne. Backlund en storstjärna, Mårtensson helt klart meriterad kändis och Svensken (som lös med sin frånvaro???) är också duktig.

Caroline Olsen vinner säkert publikhjärtan både med framgångar, attityd och sitt 22-årigt långa hår (sug på den Mozz ;)) och Mozzberg har har ju en stor fanclub både här från SH och från Västkusten där han verkar duktig på att promota sig.

Den stora frågan är hur vi vinner allmänhetens intresse. Strategin med att locka redan intresserade hojåkare som vill se eliten köra skiten ur grejerna funkar ju inte bevisligen inte. När man pratar med folk finns ändå ett visst intresse och många "skulle tycka det var kul att kolla". Av dem är det kanske en promille som gör det. Lösning? Nå fler prospekts!

Ett första steg är att skapa medialt intresse, steg 1 på det är tveklöst att läsa de få artiklar som skrivs. Gilla, klicka och dela så mkt det bara går. Sök i medias sökmotorer så de ser att något saknas (för man får INGA träffar, vilket var orsaken till att jag startade den här tråden öht).

Men en kort artikel att skicka runt är ingen dålig idé.

Kan det finnas nån förare som kanske är intresserad av att visa sig i media inför sina sponsorer så kanske de kan skriva en egen krönika-aktig artikel (kort) om helgen, och gärna lite om nästa helg också så det kanske kommer publik och media dit. Om förarna själva börjar göra det (som annars gnäller om hur svårt det är att få sponsorer) och skickar till sina lokala tidningar så kanske antalet träffar vid en sökning ökar enormt inom bara ett par månader.

Ska vi ha kvar den här sporten om 10-20 år måste vi nog börja skapa lite intresse även utanför depån!

En inte alls dålig idé!

Jag känner ett par journalister jag kan fråga om de är intresserade av att skriva om det. En är till och med sportjournalist, så det är ju hennes jobb till och med. ;)

Har en halvårsrapport som måste bli klar, ska kolla på det här sen. De som har bra bildmaterial får tills vidare meddela nån sorts kontaktuppgift om det blir aktuellt.

Och gällande favoriter så håller jag kanske med. Men är man på plats är läget lite annorlunda. Sen är det också den "lokala stjärnans marknad". Lena P. mf stod t.ex utanför Biltema och promotade förra veckan. De som kom förbi för att de fick nys om det där höll säkert på henne. Backlund en storstjärna, Mårtensson helt klart meriterad kändis och Svensken (som lös med sin frånvaro???) är också duktig.

Caroline Olsen vinner säkert publikhjärtan både med framgångar, attityd och sitt 22-årigt långa hår (sug på den Mozz ;)) och Mozzberg har har ju en stor fanclub både här från SH och från Västkusten där han verkar duktig på att promota sig.

Den stora frågan är hur vi vinner allmänhetens intresse. Strategin med att locka redan intresserade hojåkare som vill se eliten köra skiten ur grejerna funkar ju inte bevisligen inte. När man pratar med folk finns ändå ett visst intresse och många "skulle tycka det var kul att kolla". Av dem är det kanske en promille som gör det. Lösning? Nå fler prospekts!

Ett första steg är att skapa medialt intresse, steg 1 på det är tveklöst att läsa de få artiklar som skrivs. Gilla, klicka och dela så mkt det bara går. Sök i medias sökmotorer så de ser att något saknas (för man får INGA träffar, vilket var orsaken till att jag startade den här tråden öht).

Men en kort artikel att skicka runt är ingen dålig idé.

Kan det finnas nån förare som kanske är intresserad av att visa sig i media inför sina sponsorer så kanske de kan skriva en egen krönika-aktig artikel (kort) om helgen, och gärna lite om nästa helg också så det kanske kommer publik och media dit. Om förarna själva börjar göra det (som annars gnäller om hur svårt det är att få sponsorer) och skickar till sina lokala tidningar så kanske antalet träffar vid en sökning ökar enormt inom bara ett par månader.

Ska vi ha kvar den här sporten om 10-20 år måste vi nog börja skapa lite intresse även utanför depån!

Nu uppfattas jag säkert som taskig men de som vill se eliten piska skiten är redan där.
Det handlar nog mer om att bygga event.
Kanske axels tivoli i ett hörn, kebab, marknadsstånd och metal.
Har sagt det förr och säger det igen: kommer jag är det för att se mossberg. Är ozto och masen där är det ett stort plus. Övriga vet jag inte hur de ser ut, vad de åt till frukost eller vilka de närmast tampas med. Jag kan lika gärna åka till en trackday och kolla.

Jämför med zlatan m.fl: det köps hus, helena seger är snygg, de har två ungar.
Ska elmander få klartecken?
Får rossi fart på duccen (intressant att alla är intresserade av en som kom på tionde plats va?).
Resultaten är mycket mindre intressanta än de insatta tror.

Nu har jag iaf frågat de där två tidigare nämda damerna. :D
Om de är nyfikna lär de nog dyka upp här och behöva lite vägledning eftersom att ingen av dem är direkt motorintresserad. :crash

Om klubbarna bara hade kunnat släppa en del av prestigen och den av den någon anledning hårt rotade individualismen så hade klubbarna gemensamt åtminstone varit på väg någonstans. Anordnar man evenemangen som ett KM så förtjänar man inte mer publicitet än vad ett KM ger, dvs ingen.

Googlar man på Roadracing SM kommer man idag till Svemo.se och någon information om att Roadracing SM överhuvudtaget existerar ges inte där. Kanske det till slut blir underförstått efter att den envisa besökaren lusläst kalendern som blandar internationella MotoGP och Superbike race med enstaka svenska händelser, eller att man läst igenom ett par tävlingsresultat från svenska race. Men hur säljande är upplägget?

Om klubbarna bara hade kunnat släppa en del av prestigen och den av den någon anledning hårt rotade individualismen så hade klubbarna gemensamt åtminstone varit på väg någonstans. Anordnar man evenemangen som ett KM så förtjänar man inte mer publicitet än vad ett KM ger, dvs ingen.

Googlar man på Roadracing SM kommer man idag till Svemo.se och någon information om att Roadracing SM överhuvudtaget existerar ges inte där. Kanske det till slut blir underförstått efter att den envisa besökaren lusläst kalendern som blandar internationella MotoGP och Superbike race med enstaka svenska händelser, eller att man läst igenom ett par tävlingsresultat från svenska race. Men hur säljande är upplägget?

LMS brukar ha en pressansvarig, så att det behandlas som ett KM är faktiskt BS. Däremot går det alltid att göra mkt mer.

Mycket ligger också på förarna när det gäller promotandet inför. Ett par LMS:are stod utanför Biltema med tält & hojar och pratade SM förra veckan i Linköping, mer sånt ger resultat. Men en insats är aldrig nog.

Om förarna skickar en mer eller mindre färdigskriven artikel om hur de laddar inför SM till sina lokala tidningar (och AB+Expressen bara för att, oavsett nivå - det gäller att väcka tanken hos fotbollsnördsjournalisterna) som ett dolt pressmeddelande där de skriver om sina förberedelser, förväntningar och förhoppningar osv så kanske det kommer med.

Viktigare, vilket jag ville med den här tråden. Är att vi alla faktiskt klickar på länkar, gillar och delar etc så mkt det går så att redaktörerna ser att det finns nån som bryr sig. De lägger inte en halvdag+resekostnad för vår skull, utan för läsarna. Om det inte finns några läsare (vilket bäst mäts genom akivitet på nätet genom klick etc) så är det bättre spenderade pengar att skriva om nåt annat, som innebandy för flickor -94 i Åtvidaberg.

Ringde in till lokaltidningen HN och meddelade de "fantastiska framgångarna"; 1 SM-poäng i helgen!!!!!:hihi
Det blev en liten notis på sportsidorna. På väg till jobbet slank jag in på ICA för att köpa bulle till fikat. På min 15 minuters cykeltur + 10 minuter i affären hann tre (3!) personer gratulera till framgångarna. Två av dem har jag aldrig sett förut. Är jag räserhjälte eller är jag räserhjälte????:)

LMS brukar ha en pressansvarig, så att det behandlas som ett KM är faktiskt BS. Däremot går det alltid att göra mkt mer.

Ok du missförstod, jag försöker igen. Det spelar ingen roll om LMS/ARC/vfsh har en pressansvarig om inte även "Roadracing SM" har det och en central PR-verksamhet. Drivs marknadsföringen individuellt per klubb så blir det KM-uppmärksamhet. Går inte klandra dig för att du vill, eloge, men ptja, kommer mest att tänka på "same procedure as every year james".

Det behövs nog en mer centralt placerad marknads/pr-grupp eller ansvarig, typ på Svemo-nivå, som professionellt bygger marknadsvärde för vår sport.
Svårt att nå ut i ett land som tror att det enda som kan rulla i en sport är en boll....

Svårt att nå ut i ett land som tror att det enda som kan rulla i en sport är en boll....

När jag var och tränade på Sviestad för två veckor sedan stod det "SM i Roadracing 16-17 juni!" på ljusskylten vid motorvägen! Det tycker jag verkligen inte var dåligt!:tummenupp Det måste väl slå alla småannonser i tidningen 20 gånger om! Den som bor i Linköping med omnejd, och INTE visste att det var RR-SM, kan inte vara läskunnig!

Jag fuinderade på en sak, varför inte starta en blogg om hojrejsing och ha lite intervjuer med förare, recensioner av rejs och lite annat smått och gott där? Kanske tom ett par förare som postar med...
Sedan ska bara folk läsa den också, men om det finns så kan man alltid skicka länkar till artiklarna från lite varstans. Men hade ju helt klart varit trevligt att ha allt samlat på ett ställe, för jag som är rätt färsk på det här med hoj vet inget alls om svensk rejsing på två hjul.

Jag fuinderade på en sak, varför inte starta en blogg om hojrejsing och ha lite intervjuer med förare, recensioner av rejs och lite annat smått och gott där? Kanske tom ett par förare som postar med...
Sedan ska bara folk läsa den också, men om det finns så kan man alltid skicka länkar till artiklarna från lite varstans. Men hade ju helt klart varit trevligt att ha allt samlat på ett ställe, för jag som är rätt färsk på det här med hoj vet inget alls om svensk rejsing på två hjul.

http://www.highsider.se/

Journalister är av naturen lata, och man brukar få hjälpa dom lite på traven, dvs lägga orden i munnen på dom (=skriva artikeln)

Linköping med omnejd, kan inte vara läskunnig!

Jag tror du besvarade din egen fråga där Mr Mzbrk

Jag har själv missat skylten på E4an, och då bor jag inte ens I Lkpg så jag åker faktkst förbi den.

Du är ju fantastiskt duktig på att skapa lite medialt brus, och det är precis vad som krävs, ett brus. En helsidesannons i Expressen och DN skulle inte göra nån större skillnad, men tusen smånotiser i hundra olika media GÖR skillnad. Konsumentmarknadsföringens viktigaste komponent är, har alltid varit och kommer förmodligen alltid att vara repetition! Därför är det så viktigt att inte bara klubbarna, eller helst en PR-organisation på central nivå som flera påpekat (men det känns föga realistiskt i dagsläget), utan framförallt förarna finns på köpcentran & torg, skrivs om i tidingsnotiser och visas på lokal-TV.

I en värld där ovan existerar, och en värld där alla runtomkring klickar, gillar och länkar till det som skrivs/visas, så ökar chanserna enormt för att få lite intresse även från de stora tidningarna. Det är inte min åsikt, det är fakta!

I stort sett alla gnäller över hur dyrt allt är, att det är svårt med sponsorer osv. Men vad görs då?

En välbesökt och medialt uppmärksammad SM-serie hade kunnat ha egna sponsorer liksom STCC (inte lika stora dock). Då kanske inte startavgifterna varit lika höga = fler till start, mer pengar till träning/race, lättare att få sponsorer osv om folk ens vet vad RR är för nåt osv..

En medialt uppmärksammad och lokal kändis som syns på gator och torg är också roligare att sponsra även om han/hon kör på B-nivå än en divig A-förare som vill ha 10000 för ett klistermärke på bussen.

Men det är en annan sak. Nu reagerade jag på detta i form av funktionär, då det vid sökning knappt gick att få några träffar öht. Det blir rätt slående när man försöker söka på roadracing och får träffar på volleyboll (som grupp-tennis utan racketar och med stor boll och högre nät).

"Vi" är ett kollektiv, och även om sporten och prestationerna är så individuella som de kan bli, så kräver kollektivet en gemensam insats där alla gör det där lilla lilla.. En sån liten, men ack så viktig sak är att ge media ett skäl att skriva om oss, det gör vi genom att visa i deras statistik att artiklarna är intressanta - genom att klicka, dela och gilla!

--------------------------------------------

Gällande PR-arbetet håller jag med, det saknas helt klart kongruens och saker hade kunnat vara mycket bättre. Men den diskussionen är lite som att gnälla på den dåliga ACn i en bil med rosthål och krossat vindruta. Det finns viktigare och mer uppenbara saker att jobba med först.

Är jag räserhjälte eller är jag räserhjälte????:)

Du är räserhjälte.
PunGt.
Sveriges bäst marknadsförde* dessutom om du frågar mig men då börjar det likna fjäsk.

* I konkurrens med Backlund som utnyttjar sitt varumärke för trackdays i annonser på förstasidan. Kudos för det.
Var håller övriga startfältet hus?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...