Media fortsätter att motarbeta roadracing

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Jag kollade idag igenom ett antal dagstidningar. Varken SVEMO:s officiella pressrelease eller Falkenberg Motorklubbs sådan fanns med i någon. Däremot har många med följande TT-telegram:

"Ambulanskris efter mc-lopp

Under roadracing-tävlingarna på Falkenbergs motorbana i går krävdes sju ambulanstransporter till sjukhus.

Motorsport Falkenberg
Det ställde ambulansverksamheten i Hallands län i ett kritiskt läge.

- Vi och ambulanspersonalen är måttligt roade, eller vi är snarare rätt förbannade, sade Sören Ljungek på SOS Alarm i Halmstad till TT.

- Under sex timmar på söndagen skickade vi sex ambulanser för att föra sju patienter till sjukhus. Vanligt folk blir ju också sjuka och behöver hjälp men då har resurserna gått till sport, säger han.

Enligt Olle Karlsson, informationsansvarig för motortävlingarna, skedde 31 avåkningar. 24 av fallen klarade tävlingens egna läkare och sköterskor att behandla men sju måste till sjukhus.

Enligt Olle Karlsson rör det sig om förhållandevis svåra skador men ingen är dock livshotande skadad. (TT)"

Snacka om att vi som försöker göra något för sporten jobbar i motvind. Vad fan ska man göra? Finns det något sätt att påverka media?

Macho Woman skrev:
Jag kollade idag igenom ett antal dagstidningar. Varken SVEMO:s officiella pressrelease eller Falkenberg Motorklubbs sådan fanns med i någon. Däremot har många med följande TT-telegram:

"Ambulanskris efter mc-lopp

Under roadracing-tävlingarna på Falkenbergs motorbana i går krävdes sju ambulanstransporter till sjukhus.

Motorsport Falkenberg
Det ställde ambulansverksamheten i Hallands län i ett kritiskt läge.

- Vi och ambulanspersonalen är måttligt roade, eller vi är snarare rätt förbannade, sade Sören Ljungek på SOS Alarm i Halmstad till TT.

- Under sex timmar på söndagen skickade vi sex ambulanser för att föra sju patienter till sjukhus. Vanligt folk blir ju också sjuka och behöver hjälp men då har resurserna gått till sport, säger han.

Enligt Olle Karlsson, informationsansvarig för motortävlingarna, skedde 31 avåkningar. 24 av fallen klarade tävlingens egna läkare och sköterskor att behandla men sju måste till sjukhus.

Enligt Olle Karlsson rör det sig om förhållandevis svåra skador men ingen är dock livshotande skadad. (TT)"

Snacka om att vi som försöker göra något för sporten jobbar i motvind. Vad fan ska man göra? Finns det något sätt att påverka media?

Jo onödigt, SOS-Alarm ska inte lägga nägra jävla värderingar i vilka det är de åker och hämtar.

Vad hade du förväntat dig? Att media skulle hylla tävlingarna? Är det något i artikeln som inte är sant efter som du anser att dom motarbetar sporten?

HanneZ skrev:
Vad hade du förväntat dig? Att media skulle hylla tävlingarna? Är det något i artikeln som inte är sant efter som du anser att dom motarbetar sporten?

När teve och tidningar ständigt talar/skriver om krascher men aldrig om resultat kan jag inte se det på annat sätt.

Macho Woman skrev:
Jag kollade idag igenom ett antal dagstidningar. Varken SVEMO:s officiella....

Frågan är om just det där med ambulansrapporteringen är så negativ i sig. Gladiatorfaktorn kan ju vara något som faktiskt lockar folk till tävlingar. Alla vill nog inte erkänna den, många struntar säkert i den, men faktum är att många lockas av att det faktiskt är någonting farligt man tittar på.

Så det återstår att få media att få upp ögonen för det sportsliga i denna marginalsport. Tror fortfarande på att rr-världen behöver enas och börja dra åt ett håll,först och främst. Hela STCC/VEIDEC-kaoset tycker jag visar på att det är andra intressen som styr än att sälja in sporten till utomstående.

ZoulFly skrev:
Så det återstår att få media att få upp ögonen för det sportsliga i denna marginalsport. Tror fortfarande på att rr-världen behöver enas och börja dra åt ett håll,först och främst. Hela STCC/VEIDEC-kaoset tycker jag visar på att det är andra intressen som styr än att sälja in sporten till utomstående.

:fakta Det har du helt rätt i :tummenupp

Björn

Det kanske skulle hjälpa att skicka ut pressmeddelanden, fax och mail till tidningar, TV och lokalradio.
Angående skadorna håller jag helt med att det är uppseendeväckande och ger intrycket av gladiatorsport, tufft som fan.

Media har väl alltid en förkärlek till det negativa. Det säljer väl bättre antar jag.

Som Victor säger, har någon skickat ut pressreleaser till media? Att Svemo har det på hemsidan duger inte.

Ja, att skrämma upp folk via löpsedlar är det som säljer bäst. Så rr-sporten ska nog inte ta illa vid sig, media gör detsamma mot det mesta.

ja, hur många skadas av huliganer så fort två korplag i fotboll gör upp nå´n regnig torsdag? det vet ju alla innan men fotbol är ju klart överrepresenterat i media.

Har ni tänkt på att media sällan skriver om vilka gigantiska kostnader annan sport som till exempel fotboll kostar samhällets resurser i form av extra polis insatser skadegörelse och skadade människor i läktar våld :rolleyes:

Macho Woman skrev:

Undrar hur många ambulanser och poliser ett normalt fotbollsderby tar i anspråk, för att inte tala om när det blir slagsmål :rolleyes:

Men vet du vad Jenny, istället för att nu tjata om detta här så har du ju ett perfekt upplägg på en artikel, samt intervjupersoner :)

Sluta gnälla nu.
Tror f-n det har allmänintresse om ett evenemang kräver sex ambulanstransporter under sex timmar, oavsett om det är RR, fotboll, hästhoppning eller bridge. Det hade med rätta uppmärksammats om ambulanstransporterna krävts pga en trafikolycka eller brand, och när orsaken är något så trivialt (japp, för säkert 99% av alla icke-utövare) som en hobbysysselsättning så är det fullkomligt självklart att det nämns i media.

Den som på allvar menar att gladiator-effekten kan bidra till något positivt när den förs fram till almänheten, tror jag är långt ute och cyklar (utan motor). Jag är ganska övertygad om att det inte är blod som den nya RR-publiken vill se. Hur många tyckte det var häftigt och gladiator-romantiskt med startkraschen i R600 i juni förra året på falkenbergsbanan - upp med en hand?

Släpp det, och fortsätt fokusera på att sprida den positiva delbilden av RR istället. Resultatinfo direkt till aktuella sportredaktioner, färdigskrivna pressmeddelanden komplett med bilder etc.

69:an skrev:
Den som på allvar menar att gladiator-effekten kan bidra till något positivt när den förs fram till almänheten, tror jag är långt ute och cyklar (utan motor). Jag är ganska övertygad om att det inte är blod som den nya RR-publiken vill se. Hur många tyckte det var häftigt och gladiator-romantiskt med startkraschen i R600 i juni förra året på falkenbergsbanan - upp med en hand?

Nja, helt ute och cyklar tror jag inte att jag är. Och självklart ingen vill se nån bli illa skadad...och ändå tror jag att känslan av riskerna finns, är något som lockar. Jag fungerar så i alla fall. Tror jag. Men jag kanske är ensam om det?

69:an skrev:
Den som på allvar menar att gladiator-effekten kan bidra till något positivt när den förs fram till almänheten, tror jag är långt ute och cyklar (utan motor). Jag är ganska övertygad om att det inte är blod som den nya RR-publiken vill se.

Nu blir jag nyfiken på hur "den nya RR-publiken" ser ut. Är det barnfamiljer utan det minsta intresse för motorsport?
Måste man försöka locka någon "ny" publik, räcker det inte med att annonsera så den gammla, eller dom intresserade kommer.

Och nej, olyckor är såklart inte roliga på något sätt. Men det ger en viss farlighetsstämpel som imponerar. Och det är väl ingen som skulle komma på iden med att ha skadorna som en huvudrubrik i annonser.

ZoulFly skrev:
Nja, helt ute och cyklar tror jag inte att jag är. Och självklart ingen vill se nån bli illa skadad...och ändå tror jag att känslan av riskerna finns, är något som lockar. Jag fungerar så i alla fall. Tror jag. Men jag kanske är ensam om det?

Jag tror att du kan ha en poäng i att känslan av risk kan vara lockande för åskådare, men inte verkliga IRL personskador. En lowsider där föraren promenerar av banan själv är en sak, en olycka där en orörlig förare kanske intuberas och körs med blåljus och sirener till intensivvård och några månaders konvalecens är en annan sak. Min övertygelse, kanske naivt, är att det senare fallet inte tillfredsställer RR-åskådare i gemen.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...