Medan/medans på sporthoj.com

• Thread starter Thread starter tks
  • Start date Start date

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Söker man efter "medans" i mc-relaterade diskussioner hittar man 363 trådar, men "medan" ger bara 206. Ett så pass vanligt ord ger över 500 träffar om man söker på hela sporthoj.com, men jag antar att mc-relaterade diskussioner ger ett hyfsat genomsnitt för alla forum.

Är inte det rätt dålig statistik? Visst, jag förväntar mig inte att alla skriver helt korrekt hela tiden, men det kräver ju mer ansträngning att skriva "medans" än "medan", så varför gör man fel?

Är det bara jag som tycker att "medans" låter helt fel, även i talspråk?

Klipp dig o skaff dig ett jobb, pöjk!! :hihi :hihi

tks skrev:
Söker man efter "medans" i mc-relaterade diskussioner hittar man 363 trådar, men "medan" ger bara 206. Ett så pass vanligt ord ger över 500 träffar om man söker på hela sporthoj.com, men jag antar att mc-relaterade diskussioner ger ett hyfsat genomsnitt för alla forum.

Är inte det rätt dålig statistik? Visst, jag förväntar mig inte att alla skriver helt korrekt hela tiden, men det kräver ju mer ansträngning att skriva "medans" än "medan", så varför gör man fel?

Det är nog dialektalt. Jag är östgöte i grunden och använder alltid 'medans' i talspråk (i dagligt tal blir det dock 'mens'... ja' tvätta' bilen mens hon handla').

Jag har endast deltagit i 7 av 55 trådar som innehåller ordet knark.
Tycker det verkar som lite dålig statistik?
Fast iof så söker den inte på trådar i OT-forumet, det sänker nog statistiken.

Bättrar på statistiken lite, knark, knark. :ätapiller

55trådar med knark:
.......................................................
Andel jag deltagit i:
.......

Uiiila ger ynka 3 träffar.. borde väl ändå va det mest använda ordet av SHare :hihi

ut och Uiiila med er nu så ni har nåt att berätta om sen.. :tungan

tks skrev:

kikat på de/dem/dom? Pss försöker många använda sig av "dem", men ersätter även "de" med "dem", exvis "dem ska inte komma och klaga på mitt språk". (När nu "dom" redan har blivit accepterat som ersättning för "de" och "dem") Lite samma fenomen... Liksom Niandet, tillbaka till framtiden?

Antar att vädret är för dåligt då man har tid och fundera på såna saker :;-)

/Språkfascist OCH moralkärring

Tycker det känns/låter fel att säga medan, om jag nu förstod det rätt menar du att "jag gick å handlade medan tjejen tittade på tv", och jag är "norrlänning".

Det är många som inte kan stava, och jag är en av dem, första gången jag stavade "grejor" med ett j idag oxo, men det var bara för att det inte fanns med i T9 listan :P Bara man får fram meningen med det tycker jag inte det är så farligt.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd