Med Storebror på bönpallen (apropå skylt fram)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nummerplåt fram är småsaker, den går ju att modifiera/skruva bort eller på annat sätt åtgärda. Läs den här trevliga lilla skriften om elektronisk övervakning av ditt fordon istället, det mesta är applicerbart på hojen också: http://www.dnv.se/mou/storebroribaksatet.pdf

Ett litet utdrag ur "Med Storebror i baksätet" av Pär Ström:

----
Förord

Elektronik, datateknik och annan teknologi kommer att erbjuda allt fler verktyg som möjliggör en alltmer påträngande övervakning av människors privatliv – den digitala revolutionen har bara börjat. Men vill vi verkligen ha ett kontrollsamhälle som kanske till och med överträffar George Orwells skräckversion i romanen 1984? Finns det inga andra värden än brottsbekämpning att ta hänsyn till i ett samhällsbygge?

Sju teknologier ska övervaka bilisters resor

Den digitala revolutionen som gör det möjligt, och det som är möjligt måste också genomföras. Så resonerar i alla fall många av makthavarna när de håller på att ta ifrån oss medborgarna vår personliga integritet. Ett av de områden där denna trend är tydligast är bilkörning.

Via så många som sju (!) olika teknologier byggs det upp system för övervakning av människors bilkörning. Långtifrån allt är infört eller ens föreslaget i Sverige än, men trenden sveper över hela världen och det vore naivt att tro att svenskarna klarar sig från storebrors expansionsförsök. Därför är det viktigt att agera NU, medan det går.

Om utvecklingen fortsätter som den börjat går vi mot kontinuerlig övervakning – överallt och alltid – av var vi kör, när vi kör, hur fort vi kör och på vilket sätt vi kör. Kanske till och med övervakning av vad vi gör inuti bilen. Det innebär att vi tvingas lämna ifrån oss stora mängder känslig information om vårt privatliv – i strid mot artikel tolv i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter (som slår fast vår rätt att behålla vårt privatliv för oss själva).

De syften som anges är naturligtvis behjärtansvärda. Ökad trafiksäkerhet, bättre miljö, minskad trängsel och effektiviserad offentlig administration är några av de viktigaste argumenten. Samhällets nyttokalkyl för bil-övervakning väger därmed kraftigt över på plus – så länge som personlig integritet och frihet värderas till noll. Det är nämligen den värderingen som politiker och myndigheter brukar göra.

Teknologier för bilistövervakning


1. ”Vanliga” kameror
Fartkameror har funnits i många år. En nyhet är att kamerorna börjar användas för nya syften, exempelvis för att kontrollera att bilisterna inte talar i telefon medan de kör.
2. Automatisk inläsning av nummerplåtar
Denna teknologi kallas ANPR efter engelskans Automatic Number Plate Recognition. Övervakningskameror förses med en
programvara som automatiskt tolkar bilderna och läser
av registreringsnumret. Därmed elimineras behovet av mänsklig granskning, vilket i sin tur gör det möjligt att skala upp övervakningen till att bli allomfattande. Storbritannien storsatsar
på ANPR, men vi har teknologin även i Sverige.
3. Satellitpositionering med telematik
Med hjälp av det globala satellitbaserade positionerings-systemet GPS (alternativt det kommande, europeiska alternativet Galileo) i
forts. kombination med datakommunikation via mobiltelefonnäten kan bilars position och fart övervakas automatiskt.
4. Svarta lådan
Allt fler bilar har en inbyggd ”svart låda”, som kontinuerligt lagrar information om hur bilen framförs och hur reglagen används.
Snart kommer sannolikt alla bilar att ha en svart låda.
Informationen tas fram i händelse av en olycka.
5. RFID – radiochips
Genom EU:s försorg kan vi komma att få obligatorisk märkning av alla bilar med en slags kortdistans-radiosändare av en typ
som kallas RFID (Radio Frequency IDentification). Syftet är att underlätta automatisk identifiering av bilar på ett visst avstånd.
6. Positionering av mobiltelefoner
I några länder har man börjat experimentera med att övervaka trafikflöden på vägar genom att mäta hur snabbt
bilisternas mobiltelefoner rör sig (den informationen går att hämta från teleoperatörerna, som känner av vilken mobilmast som varje telefon är närmast).
7. Avlyssning av kupén via telematik
Bilar med telematik (dubbelriktad trådlös datakommunikation)
kan utan ingrepp i bilen manipuleras av polisen så att ljudet inne i kupén skickas via mobiltelefonnätet till polisens avlyssnare.
----

Kul... :död
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top