Med risk för att bli bannad för evigt...

Det är precis detta sporthoj.com är till för... förhindra folk från att göra dumma misstag... (att köpa custom)

Nu när jag ser mig själv sittandes i någon alpstuga i Österrike efter en längre sträcka på en "bopper" så är man antagligen rätt svullen i röven ändå, skillnaden är att man bara har åka 20 mil istället för 60 om man hade haft R1:an för att customhojen e föö jaefla slö...

och med svullen i röven menar jag av sadeln på hojen och inget annat...
 
Låter som du behöver ta bort kåporna och bygga en streetfighter :D
 
Det är precis detta sporthoj.com är till för... förhindra folk från att göra dumma misstag... (att köpa custom)

Nu när jag ser mig själv sittandes i någon alpstuga i Österrike efter en längre sträcka på en "bopper" så är man antagligen rätt svullen i röven ändå, skillnaden är att man bara har åka 20 mil istället för 60 om man hade haft R1:an för att customhojen e föö jaefla slö...

och med svullen i röven menar jag av sadeln på hojen och inget annat...

Toppen. Då var den snart 70 år gamla chopperkulturen avhandlad på under 60-minuter. Skönt att Sh finns. Man får så bra svar. :D
 
Det är precis detta sporthoj.com är till för... förhindra folk från att göra dumma misstag... (att köpa custom)

Nu när jag ser mig själv sittandes i någon alpstuga i Österrike efter en längre sträcka på en "bopper" så är man antagligen rätt svullen i röven ändå, skillnaden är att man bara har åka 20 mil istället för 60 om man hade haft R1:an för att customhojen e föö jaefla slö...

och med svullen i röven menar jag av sadeln på hojen och inget annat...


En custom/chopper/bobber måste ju va bland det sämsta man kan långtoura med, visst kan dom va coola (ibland) men utöver det är dessa hojtyper ofta (inte alltid kanske) Obekväma att sitta på/köra, Vibrerar massor, Låter för högt, Drar mycket sås, Obefintligt vindskydd, Tvivelaktig driftsäkerhet, Opraktiska att få nån packning på och sist men inte minst, är det ett custombygge så kan det nog vara svårt att hitta reservdelar ute i världen efter ett eventuellt haveri = jobbigt.

Slutsats: Ska du toura, köp en touringhoj, ska du åka till glasskiosken i jeans å t-shirt en varm sommardag, tjacka en sån hoj du länkade till :tungan:krama
 
Tjacka en riktigt touringhoj i sånt fall. Att toura runt på en vibrerande kromsläde låter ju inte som någon höjdare i mina öron.
 
Är oxå 27 och går i tankarna på ny hoj och långkörningar. Semestra runt på bågen låter förbaskat kul, men gäller givetvis att man har rätt hoj, och det enda rätta är nog en sporttouring.

...undrar om Honda VFR 800 är nåt att ha, desto nyare desto mer intressant. :va
Men klart att man inte och kommer aldrig sitta på en guldgruva, så 60 papp är kanske gränsen till pank :gnissla
 
Last edited:
En chopper kan vara både bättre och sämre än en R1'a att toura med, men inget slår en touringhoj på det.

Vi kanske först ska definiera dom olika modellerna
Chopper = Hemmabygge (ev av chopperbyggfirma) extrema gaffelvinklar, varierande användbarhet
Bobber = Hemmabygge/fabriksbygge med fläskigt utseende, clean och avskalad
Caféracer = Hemmabygge (ev av firma) clean och avskalad
Custom = Fabriksbyggen som faktiskt är rätt bekväma att åka långt på
Touring = Fabriksbygge som är gjord för att åka långt på.

Många i tråden verkar tänka Viagra/Intruder/Maruder/liknande, det är inte chopper för mig.
 
Är hur nöjd som helst med min nyligen inköpta R1:a -04 men jag har de senaste två åren börjat gå runt i chopper-tankar. (jag vet... trodde aldrig den här dagen skulle komma...) Jag kommer givetvis inte att ge upp min R1:a för det är så jävla sköj med sporthoj men det hade också varit rätt nace att glida runt längre sträcker med en billig enkel chopper. Jag tänker mig också retrostil lite äldre modell, kanska lite andra värdskriget-bike-stuk-fast-lite-chopper-med. =)

En sådan kan man ju åka på långsemester med osv, det är det jag saknar med R1:a lite, att kunna göra de här långresorna.

Nu till min fråga, någon som vet någon schysst retrohoj typ chopperliknande för runt 20-30 lök?

Fy fan... nu när jag läser det jag skriver så fattar jag hur hemskt detta låter men men... jag börjar för fan närma mig 27 bast, jag börjar få krämpor och blir mer och mer sliten i leder, rygg och snart ryker väl lårbenshalsen... :)


Skrattar.
När jag läste rubriken trodde jag först att du skulle bygga chopper av din R1á
 
en chopper är verkligen inget för långresor, ja å polarn va nere i europa 3 veckor förra sommaren och han åkte HD super glide. då man sitter men rätt krökt rygg på en glidare så vart det inte särskilt bekvämt i längden och han e knappt 175 cm lång. för någon som är 190 lång lär det vara olidligt.

för långresor funkar antingen touring- eller sporttouringhojar bättre, även offroadtouringhojar som typ varadero etc.

sedan är inte 5-6 dagar en långresa i mina ögon! ;) Jag drar iväg en månad nere i europa i sommar på min honda hornet 900! :) Ska ända ner till italien och kroatien! Blir nog minst 500-600 mil om inte mer!
 
sedan är inte 5-6 dagar en långresa i mina ögon! ;) Jag drar iväg en månad nere i europa i sommar på min honda hornet 900! :) Ska ända ner till italien och kroatien! Blir nog minst 500-600 mil om inte mer!

Usch, hur pallar du blåsten?
Jag blåser nästan av på min XT, likaså Hornetten som jag körde på trafikskolan :gnissla
 
Jag köpte mig en Kinakvadd och har lagt ner ganska många timmar i garaget för att få den att gå som en gokart, att burka hårt i 65-70 km/h i en rondell känns som ett bättre alternativ! :banana

 
Är hur nöjd som helst med min nyligen inköpta R1:a -04 men jag har de senaste två åren börjat gå runt i chopper-tankar. (jag vet... trodde aldrig den här dagen skulle komma...) Jag kommer givetvis inte att ge upp min R1:a för det är så jävla sköj med sporthoj men det hade också varit rätt nace att glida runt längre sträcker med en billig enkel chopper. Jag tänker mig också retrostil lite äldre modell, kanska lite andra värdskriget-bike-stuk-fast-lite-chopper-med. =)

En sådan kan man ju åka på långsemester med osv, det är det jag saknar med R1:a lite, att kunna göra de här långresorna.

Nu till min fråga, någon som vet någon schysst retrohoj typ chopperliknande för runt 20-30 lök?

Fy fan... nu när jag läser det jag skriver så fattar jag hur hemskt detta låter men men... jag börjar för fan närma mig 27 bast, jag börjar få krämpor och blir mer och mer sliten i leder, rygg och snart ryker väl lårbenshalsen... :)

En äkta chopper är stelben, inget för en mes med krämpor :fakta

Edit: En bobber är dessutom kortad och strippad. Nästan raka motsatsen till chopper faktiskt.

Edit2:
Om man ska vara lite mer ingående:

Chopper = extrema gaffelvinklar och gafflar (yes GuW har fått det rätt), till för att se balla ut. I Sverige ofta med goda köregenskaper (Peders byggen t.ex.)

Bobber/Café Racer = Strippad, ofta kortad (inte alltid), till för låg vikt och cleana byggen. Nej, inte fläskiga. Det är någon ny blaha-trend. Lite som hinckley-trajjor :zpy.
En bobber och en café racer är i grund och botten samma koncept (låg vikt, hög fart, cleana byggen). Bara olika sidor atlanten. Därav lite olika byggstilar.

Custom = Allt som är hemmabyggt. Eller i firmafall, något som är producerat enbart för bygget i fråga. Att köpa 30kg krom och skruva dit en lördagskväll är inte custom.

Detta är min högst objektiva uppfattning efter att ha läst de flesta MCM sedan 80-talet. Fick ärva faderkakans samling och prenumerar själv.
Har dessutom alltid sett chopprar och café racers som klart ballare än sporthojar.
En sporthoj köper vilken idiot som helst för att åka fort.

En custom har en personlighet och formas av hur du är som person. En custom är ett självförverkligande i form av en motorcykel. Det är resan som är målet.

Yes, jag är en sucker för höga hastigheter och gillar sporthojar. Men det är ändå mer "klass" över en custom i mina ögon :) och dit räknas inte en 09as harley med postorder-krom.
Jag har en outtömlig kärlek för gamla brittiska hojar.
Det ska spruta olja, ventilerna ska ställas var 10e mil, man ska behöva ha en följebil för att samla ihop skruvarna som bokstavligt talat rasar ur maskinen och rätt som det är måste man kolla till bensinen, efter att man fyllt på olja :kär
En motorcykel ska ha en personlighet helt enkelt.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top