Med eller utan ABS?

Nu när jag köpte ny hoj kände jag att ABS var ett måste, finns ju inga nackdelar med det, dom flesta går ju att stänga av det på. Enda nackdelen kan väl vara vikten, men på min KTM väger ABS enheten runt 1kilo.
BMW F800S borde du kunna få för ungefär samma pengar.
 
Uppskattar alla svar! Känns som majoriteten är för ABS och känns som frågan var ganska dum från mitt håll :-)

Kan ju vara en väldigt billig livförsäkring!
 
Bara för att:
Kör hoj Utan Abs.
Behövde tvärnita, Klipper till.
Låsa hjul? - Nix :gråta
Packboxbyte dagen efter? - jupp jupp :rock

Abs räddar ikke liv
Abs förhindrar ikke cykeln att "ställa sig upp vid bromsning i kurva"
O.s.v:fakta
 
Jag skulle byta ut "kan" mot vill.
Mjo, klart det inte är nåt bekymmer mer än mentalt under alla normala former. Grundläggande funktion är ju densamma lixom: dra i handtaget så stretar det lite... Den mentala biten hos relativa nybörjare, och ibland gamla rävar, är dock inte att underskatta... :)
 
Tror inte man behöver oroa sig för hållbarheten på systemen, som någon skrev...

Finns dussintals och åter dussintals bilar med fungerande ABS som är 20+ år gamla, många har det aldrig strulat på alls, och då sköts verkligen inte en bil likabra som en hoj.
 
Skit i ABS, skaffa en större hjälm istället :yoparty
 
Lägg lite extra pengar på att köpa en med ABS. Du tjänar in det på lägre premie och du får (nu talar jag mot egen erfarenhet, men men) en hoj som går att sälja när du tröttnar.

Du kan köpa min t ex, ingen annan vill ha den.
 
Last edited:
Uppskattar alla svar! Känns som majoriteten är för ABS och känns som frågan var ganska dum från mitt håll :-)

Kan ju vara en väldigt billig livförsäkring!

Nej, definitivt inte en dum fråga.
Kan vara en självklarhet för de som provat hoj med ABS men om man inte vet eller har provat hoj med ABS så tycker jag det är en väldigt befogad fråga. Har haft min nuvarande hoj i snart 4 år, första med ABS, och även om den inte har det absolut bästa state-of-art ABS-system så är det så mycket bättre än utan. Nu när jag provat ett tag har jag svårt att se att jag nånsin kommer skaffa en hoj utan ABS igen, har räddat mig från minst två omkulläggningar.

Enda nackdelarna jag kan se är att det kostar några kronor mer, väger lite mer men bara viktigt för de som rejsar och jagar varenda extra kilo, för stuntare eftersom de inte kan göra en stoppie.
 
Last edited:
Bara för att:
Kör hoj Utan Abs.
Behövde tvärnita, Klipper till.
Låsa hjul? - Nix :gråta
Packboxbyte dagen efter? - jupp jupp :rock

Abs räddar ikke liv
Abs förhindrar ikke cykeln att "ställa sig upp vid bromsning i kurva"
O.s.v:fakta

Problemet är inte bra fäste, då kan man bromsa lite hur som helst utan att det biter en i arslet dock. Jag har också kört hoj utan abs, och jag kunde bromsa alldeles utmärkt på grusväg och sånt skit med. Men abs är inget man märker, alls, när man bromsar och verkligen inte bromsar för hårt. Den hjälper däremot till att undvika att lägga hojen när det är halt och man måste nita.

Och jo, ABS räddar ett par liv om året. :)
Det är bara inte den omgwtfbbq-livräddaren det verkar som på en del.
 
Suck ABS är riktigt bra grejer om man använder detta hjälpmedel på rätt sätt. Men att tro att man kan knipa till hur som helst i vilken situation som helst och klara av situationen är inte sanningen och det är det jag vill förmedla.

Står du mellan samma två likadana hojar den ena med abs och den andra utan så ska du självklart välja den med abs.
 
Suck ABS är riktigt bra grejer om man använder detta hjälpmedel på rätt sätt. Men att tro att man kan knipa till hur som helst i vilken situation som helst och klara av situationen är inte sanningen och det är det jag vill förmedla.

Står du mellan samma två likadana hojar den ena med abs och den andra utan så ska du självklart välja den med abs.

Nej det är ju inga stödhjul vi pratar om. Det är klart att man kan lägga hojen ändå.

Men för gemene man (och kvinnor) så är det en väldigt billig livförsäkring. Och ja jag har provat att låsa framhjulet på en hoj utan och försökt låsa det på en med.
 
Nej det är ju inga stödhjul vi pratar om. Det är klart att man kan lägga hojen ändå.

Men för gemene man (och kvinnor) så är det en väldigt billig livförsäkring. Och ja jag har provat att låsa framhjulet på en hoj utan och försökt låsa det på en med.

Precis som jag skrev och precis det jag menar är att ABS är ett riktigt grymt hjälpmedel. Men att tro att man kan bete sig hur som helst på en cykel och att ABS kommer rädda dagen är lite att ta i.

Och ja jag har hellre ABS på cykeln än är utan. Men hade cykeln jag velat ha varit utan abs hade jag inte valt bort den bara för det.

P.s Bromssträckan bli längre med abs än utan så det kan vara den avgörande faktorn till om du dundrar in i älgen eller inte!! :tummenupp
 
Precis som jag skrev och precis det jag menar är att ABS är ett riktigt grymt hjälpmedel. Men att tro att man kan bete sig hur som helst på en cykel och att ABS kommer rädda dagen är lite att ta i.

Och ja jag har hellre ABS på cykeln än är utan. Men hade cykeln jag velat ha varit utan abs hade jag inte valt bort den bara för det.

P.s Bromssträckan bli längre med abs än utan så det kan vara den avgörande faktorn till om du dundrar in i älgen eller inte!! :tummenupp

Nja, visst den kan bli längre om du är en riktig jävel på att bromsa rätt och gör det även i en paniksituation. Något jag tror mycket få människor klarar av.
 
Precis som jag skrev och precis det jag menar är att ABS är ett riktigt grymt hjälpmedel. Men att tro att man kan bete sig hur som helst på en cykel och att ABS kommer rädda dagen är lite att ta i.

Och ja jag har hellre ABS på cykeln än är utan. Men hade cykeln jag velat ha varit utan abs hade jag inte valt bort den bara för det.

P.s Bromssträckan bli längre med abs än utan så det kan vara den avgörande faktorn till om du dundrar in i älgen eller inte!! :tummenupp

Du har rätt i att man kan korta ner bromssträcka utan abs men det är typ killarna i pro superbike som kan lyckas med det :)
 
P.s Bromssträckan bli längre med abs än utan så det kan vara den avgörande faktorn till om du dundrar in i älgen eller inte!! :tummenupp

Det där är bara sant på torr och bra asfalt, alla andra underlag är det fel. Dessutom skiljer det inte alls mycket på en modern ABS på hoj och en perfekt inbromsning utan ABS.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top