Med Akra slipon hur många db..?

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
..
Tjena..

Jag undrar hur många db det är med ett Akrapovic slipon på en 525 smr.. Måste jag ha en sån där db-plugg i systemet för att få köra tävling, alltså inte över 96db..?

/R

blom skrev:
2335426 jag ligger på 96db med akra helsystem.. men det är säkert jäkligt olika från hoj till hoj
mätt på tomgång då eller? hur gör dom på tävlingar med ljudmätning.. sätter nån stackare med örat till som får avgöra hur mycket det låter eller :tomten

Kanske använder en db-mätare :rolleyes:

Angående Akrapovic så finns det olika insatser ner till 94 db. Skall du köpa ett nytt helsystem rekomenderas kröken från 450 då den är grövre.

Ronta skrev:
2335324 Tjena..

Jag undrar hur många db det är med ett Akrapovic slipon på en 525 smr.. Måste jag ha en sån där db-plugg i systemet för att få köra tävling, alltså inte över 96db..?

/R
Stefan på forumets R1:a -03 mätte vi till 122.1 dB @ maxvarv

chukabowa skrev:
2335492 mätt på tomgång då eller? hur gör dom på tävlingar med ljudmätning.. sätter nån stackare med örat till som får avgöra hur mycket det låter eller :tomten
mätt vid tävling

Ronta skrev:
2335324 Tjena..

Jag undrar hur många db det är med ett Akrapovic slipon på en 525 smr.. Måste jag ha en sån där db-plugg i systemet för att få köra tävling, alltså inte över 96db..?/R
Man mäter vid ca 4500 rpm på din hoj (hänger egentligen på kolvhastighet men....) en halvmeter bakom och en halvmeter vid sida av hojen.

Men du, för säkerhets skull, fixa en buttplugg. Eller försök att mäta hojen innan Strängnäs. Trist att komma dit och inte få åka p.g.a. en sån larvig grej. Akraorna har historiskt sett alltid låtit mycket och eftersom du har en 05'a, då ljudkravet var allt annat än 96 dB så.....

Ett alternativ är att göra som Lasse/RaceMe har gjort, svetsa ett kors tvärs över utblåset (lägger du upp bild Lasse?). Bara denna enkla grej slår sönder ljudet förvånansvärt mycket. Man behöver ju iofs inte sätta svetsen direkt i Akrat utan testa med att fixa en tunn rörstump med ett kors i, som du sen fäster i orginalinfästningen för buttpluggen.

Eller så ställer du och M:et era hojar bredvid varandra och så jämför ni. :tummenupp

.

Spider skrev:
2335964svetsa ett kors tvärs över utblåset (lägger du upp bild Lasse?). Bara denna enkla grej slår sönder ljudet förvånansvärt mycket.
Eller så ställer du och M:et era hojar bredvid varandra och så jämför ni. :tummenupp

.

Det där med kors ska jag prova, vet inte om jag hinner få fram en riktig db plugg till strängnäs.. Är det någon som sitter på en extra så köper jag den.. :Bugar

M:ets hoj låter inte lika dovt som min, men det är svårt att veta hur mkt mer min låter..

/R

Ronta skrev:
2336599 Det där med kors ska jag prova, vet inte om jag hinner få fram en riktig db plugg till strängnäs..
Hoppas du fattade det jag menade med att tillverka en egen buttplug i stället för att sätta svetsen i dämpen direkt.

Vet inte om jag kan förklara det men..... Ta en tunn rörstump (1-2mm) med samma ytterdiameter som orginalbuttpluggen, d.v.s. innerdiametern i ditt utblås. Gör sen stumpen bara precis så djup att den går att fästa inne i utblåset och att den dessutom sticker ut någon mm. Sen lägger du ett kors i bakänden på stumpen. Gör korset av typ 2-3 mm tråd och glöm inte att fästa ihop korset i mitten oxå.

Voila, en buttplugg.

.

Spider skrev:
2337038 Hoppas du fattade det jag menade med att tillverka en egen buttplug i stället för att sätta svetsen i dämpen direkt.

.

Jodå jag är med, ska försöka knåpa ihop nått i helgen.. :tummenupp

/R

*/ ?>
Back