Meckhjälp

Rocks

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
fzr 1000
Jag kan väldigt lite om hojar trots att jag har haft kort i 3 år. Visst jag byter olja och filter typ men skulle vilja lära mig mer ingående. Frågan är var? Vet att SMC har något. Ofta när man ser något om kurser så är de endast för tjejer!! Verkar som om alla tror att killar kan renovera förgasare i sömnen redan när de födds. Är det så och jag är onormal eller. Vill liksom inte lära mig genom att skruva sönder en schysst hoj och aldrig mer få ihop den. :confused:

Rocks skrev:
Jag kan väldigt lite om hojar trots att jag har haft kort i 3 år. Visst jag byter olja och filter typ men skulle vilja lära mig mer ingående. Frågan är var? Vet att SMC har något. Ofta när man ser något om kurser så är de endast för tjejer!! Verkar som om alla tror att killar kan renovera förgasare i sömnen redan när de födds. Är det så och jag är onormal eller. Vill liksom inte lära mig genom att skruva sönder en schysst hoj och aldrig mer få ihop den. :confused:

Om du har hyffsat lätt för att ta in information via böcker så kan jag rekommendera en haynesmanual för din hoj. Den täcker in det mesta som man behöver ha reda på.

Jag lärde mig genom att mecka och läsa på nätet :) Har funkat väldigt bra faktiskt! Nu gör jag i stort sett allt själv, förutom rena verkstadsarbeten.

Det vore ju bra om det fanns kurser, lite mer hands on. Jag håller på och skruva nu på min gamla hoj och det går åt helvete. Jag behöll den när jag köpte nytt för att lära mig men men. Jag har haynes boken. Jag är väl kanske lite :kocko

Rocks skrev:
Det vore ju bra om det fanns kurser, lite mer hands on. Jag håller på och skruva nu på min gamla hoj och det går åt helvete. Jag behöll den när jag köpte nytt för att lära mig men men. Jag har haynes boken. Jag är väl kanske lite :kocko
Säg till om du behöver hjälp :)

Tacksam för all hjälp jag kan få. hojen är en CB900F -79 och det började med att den började gå ryckigt vid 5000-5500 varv. folk jag snackade med sa byt tändspolar. efter att ha bytt dessa häder ingenting. säkringen är hel. Det enda som händer när jag ska starta är ett knäpp från tändning. Första tanke var fel på spolarna men kom sedan fram till att de ligger efter startmotorn så startmotorn borde gått runt ändå. Ström finns,det har jag mätt. Så frågan är om startmotorn bara lagt ned. :va

Rocks skrev:
Tacksam för all hjälp jag kan få. hojen är en CB900F -79 och det började med att den började gå ryckigt vid 5000-5500 varv. folk jag snackade med sa byt tändspolar. efter att ha bytt dessa häder ingenting. säkringen är hel. Det enda som händer när jag ska starta är ett knäpp från tändning. Första tanke var fel på spolarna men kom sedan fram till att de ligger efter startmotorn så startmotorn borde gått runt ändå. Ström finns,det har jag mätt. Så frågan är om startmotorn bara lagt ned. :va

Fråga i Meckforumet!

Men Tändspolar om inte startmotorn funkar??? Vem frågade du sa du???

Jag lägger en gissning på batteriet..
Om det knäpper som Klick,klick,klick,klick, när du trycker på startknappen så har batteriet ingen kräm...
Det som händer är att det orkar dra startreläet men inte startmotornmotorn, och då skäpper det!
Sen drar det igen..... Klick!

Låter det bekant?

Kamikaze kid skrev:
Fråga i Meckforumet!

Men Tändspolar om inte startmotorn funkar??? Vem frågade du sa du???

Jag lägger en gissning på batteriet..
Om det knäpper som Klick,klick,klick,klick, när du trycker på startknappen så har batteriet ingen kräm...
Det som händer är att det orkar dra startreläet men inte startmotornmotorn, och då skäpper det!
Sen drar det igen..... Klick!

Tändspolarna byttes för det första problemet ryckningarna vid 5000-5500 varv. Efter meckandet med det så startar den inte alls. Batteriet har kräm

Har du testat med att återställa allt som det var från första början? Du kanske kom åt nån kabel eller liknande vid bytet?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025