Meckhjälp YZ 250 -00

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Hej
Skulle smörja in kopplingsvajern och det gick åt helvete:huvet

Tog loss vajern(markerat med 1) satte dit nippeln, sprejade 5-56 och ryckte fram å tillbaka vajern. Satte tillbaka vajern och vips så hade jag ingen motstånd. Har kollat andra sidan av vajern(markerat med 2 och den sitter på plats. Har även pillat lite på den del som vajern sitter på(markerat med 3) men inget motstånd:huvet

Vad kan ha hänt? Måste jag demontera skiten eller e det en enkel grej som jag missat?

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    52.3 KB · Visningar: 68
  • namnlös2.JPG
    namnlös2.JPG
    30.5 KB · Visningar: 56
Lossa kåpan där vajern går in i motorn (ganska liten kåpa, antagligen med typ 4 skruvar), där hänger säkerligen vajern lös och dinglar... kroka fast den i "klykan" som den ska sitta i... Sätt tillbaka kåpan och fäst vajern i kopplingshantaget... Koppla, starta, kör! :yoparty

Vajern kan ju ha gått av om du har använt för mycket våld i kombination med sliten vajer...

Last edited:
Lossa kåpan där vajern går in i motorn (ganska liten kåpa, antagligen med typ 4 skruvar), där hänger säkerligen vajern lös och dinglar... kroka fast den i "klykan" som den ska sitta i... Sätt tillbaka kåpan och fäst vajern i kopplingshantaget... Koppla, starta, kör! :yoparty

Vajern kan ju ha gått av om du har använt för mycket våld i kombination med sliten vajer...

Om du läser nogrannare har jag redan kollat det. Eller så har jag inte lyckats förklara det :)
Tack ändå.

Om du läser nogrannare har jag redan kollat det. Eller så har jag inte lyckats förklara det :)
Tack ändå.

Om du inte har något motstånd vid "3:an" så låter det ju som om kopplingsarmen släppt inne i motorn på ngt vis och då måste du ju riva kopplingen igen för att kolla vad som lossnat. Troligen inget fel på vajern om jag fattar din beskrivning.

Men vajrar bör man inte smörja med flyktiga oljor utan med fett har jag fått lära mig. Fett ligger kvar längre än en oljefilm i vajerhöljet. En sprayburk med lithiumfett och en vajersmörjare är en billig investering. Kolla på tex Touringbutiken :tummenupp

Om du inte har något motstånd vid "3:an" så låter det ju som om kopplingsarmen släppt inne i motorn på ngt vis och då måste du ju riva kopplingen igen för att kolla vad som lossnat. Troligen inget fel på vajern om jag fattar din beskrivning.

Men vajrar bör man inte smörja med flyktiga oljor utan med fett har jag fått lära mig. Fett ligger kvar längre än en oljefilm i vajerhöljet. En sprayburk med lithiumfett och en vajersmörjare är en billig investering. Kolla på tex Touringbutiken :tummenupp

Jaha misstänkte det:huvet
Kan jag luta ner hojen och på så sätt slippa byta olja?

hej hej,det är troligtvis så att du puttat armen bakåt när du meckade med vajern.
då kommer det kännas som att du inte har något motstånd.
det brukar var lättast att bara loss bulten och flytta klämman

hej hej,det är troligtvis så att du puttat armen bakåt när du meckade med vajern.

Nu hänger jag inte med :)
Vilken arm? Lossa vilken bult och flytta vilken klämma :)

Långskott men vadå. När du tog bort vajern, spände du vajern för att haka av den?
Kan korgen vara så sliten att lameller/mellanskivor fastnat i "urkopplingsläge" och inte glider tillbaks? Du kan ju omöjligt ha förstört något genom att bara ta bort vajern.

Så kan det ju vara också förståss. Men som jag fattade det så, när han säger "inget motstånd" så har han provat från ändläge till ändläge och då borde det väl bli fjädrande i ena ändläget och stumt i andra ändläget om armen bara är flyttad. :va

Last edited:
Långskott men vadå. När du tog bort vajern, spände du vajern för att haka av den?
Kan korgen vara så sliten att lameller/mellanskivor fastnat i "urkopplingsläge" och inte glider tillbaks? Du kan ju omöjligt ha förstört något genom att bara ta bort vajern.

Ja jag spände vajern för å haka av den.
Korgen e helt ny. Fick tillbaka hojen förra veckan. Den funkade bra innan jag pillade.

Så kan det ju vara också förståss. Men som jag fattade det så, när han säger "inget motstånd" så har han provat från ändläge till ändläge och då borde det väl bli fjädrande i ena ändlägetläget och stumt i andra ändläget om armen bara är flyttad. :va

Ja den går stumt från början till slut(ena ändläget till andra)
Men jag har ju inte pillat på annat änd kopplingshandtaget:va

Last edited:
Är alla delar runt 17 där de ska vara?
Om du rör kopplingsarmen nere vid motor är det nog stumt åt båda håll. Man orkar inte flytta armen för hand.

Är alla delar runt 17 där de ska vara?
Om du rör kopplingsarmen nere vid motor är det nog stumt åt båda håll. Man orkar inte flytta armen för hand.

Jag tror inte att det kan bli fel vid 17. Eller? Handtaget satt på styret, vajern satt på handtaget men inget motstånd.

Jag menar att kopplingsarmen(om nu nr 24 som jag markerat med en 3:a heter så) går att flytta på upp och ner men det finns inget motstånd. Det går alldeles för lät. Som du säger ska man inte orka flytta för hand.

Har du inte monterat ihop allt? Att du kan röra armen lite är normalt. Den sitter inte stumt.
Jag tror inte att det kan bli fel vid 17. Eller? Handtaget satt på styret, vajern satt på handtaget men inget motstånd.

Jag menar att kopplingsarmen(om nu nr 24 som jag markerat med en 3:a heter så) går att flytta på upp och ner men det finns inget motstånd. Det går alldeles för lät. Som du säger ska man inte orka flytta för hand.

Har du inte monterat ihop allt? Att du kan röra armen lite är normalt. Den sitter inte stumt.

Jo fast när jag inte hade någon påverkan så kopplade jag bort och kollade nere under kåpan(vid pil nr 3) om du förstår vad jag menar

När vajern är bortplockad brukar själva kopplingsarmen vara ganska loj. Det är först i ändläget som det ska bli stumt. Prova att vrida armen försiktigt mha en poligrip för att se om den börjar koppla ur. Om du konstaterat att det är något fel lägger du bara hojen på sidan och öppnar kopplingskåpan (oljan kan vara kvar i motorn.)

För er som vill veta hur det hela slutade så var det de två inringade delarna som var slutnöta. Alltså slitage

Bifogat

• namnl%C3%B6s.JPG
    namnl%C3%B6s.JPG
    52 KB · Visningar: 58
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu