Meckarkunnig - ett krav för roadracing?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Är ruskigt sugen på en rs250 och snurra lite med på Sviestad då och då. Tävling är inte ett krav. Men läser man här på forumet tycker jag inte att man ser annat än att allting pajar hela tiden. Hinner man köra några varv mellan reparationerna? Och dessutom - är det någon ide att börja om man inte är meckar kunnig?

/Sugen som s-tan men redan knäckt(?)

nazurro skrev:
2283564 Är ruskigt sugen på en rs250 och snurra lite med på Sviestad då och då. Tävling är inte ett krav. Men läser man här på forumet tycker jag inte att man ser annat än att allting pajar hela tiden. Hinner man köra några varv mellan reparationerna? Och dessutom - är det någon ide att börja om man inte är meckar kunnig?

Nja, man behöver inte vara särskilt kunnig. En ängels tålamod hjälper, dock.
Mina problem har bara varit på grund av bristande förebyggande service. Skruvar som lossnat, slangar som läckt, skit i förgasare, osv.

Tar man sig tid att gå igenom hojen då och då minskar frustrationen betydligt.
Var du på Sviestad igår kväll? Såg jag ut att lida? Flinet sitter fortfarande kvar i nyllet. Köp en bara, tveka inte.

JMORKQOOLRCRQ4.jpg

Okej. Jag utvecklar mig lite till då.

• Jag har lyft en cylinder, vilket visade sig vara onödigt i efterhand. Sjön av bensin i vevhuset hade nog gått att få ur på annat vis.

• Jag har blåst rent bensinkran, bensinfilter och förgasare två gånger. Det hade gått att lösa genom att dels tanka genom nån slags filter, och dels montera ett biltemafilter mellan tank och förgasare. Som det är nu sitter det två pyttesmå filter i vardera förgasaren. Dom sätter man igen genom att titta för länge på dom, ungefär.

• Jag har fått plocka av vänstra avgaspipan två gånger för att svetsa den.

• Jag har bytt koppling en gång, och kämpat med att få en svetsad kopplingskåpa tät. Det ät tätt nu, bara att gegga på med tätningsmassa.

• Jag har mekat med elen på styret. Även detta rätt överflödigt, eftersom det funkade bra innan. Nu funkar det utsökt.

Det har inte varit några groteska fel, och inget som jag känt mig beredd att ge upp inför. Det ÄR inte svårt, är du normalbegåvad och vet vilken ände av ett spärrskaft du ska hålla i så går det. Just maddafakkin do it.

Nja .. jag vet inte hur landet ligger idag, men när jag höll på så var det nödvändigt att själv meka, trimma och underhålla sina grejer.
På något sätt känns det som om den entusiasmen som krävs för att lyckas kräver ett odelat intresse för allt som hör till racingen.
Ser förvånat på hur viktigt det blivit med en massa runtomkringsaker som inte direkt har med att göra hur fort och bra hojen går ...
Redan på 70-talet konstaterade Leffe Rosell efter en del kommentarer ang hans MYCKET risiga varubuss att "det står inte i resultatlistan hur du tog dig till depån" :)

nazurro skrev:
2283564 Är ruskigt sugen på en rs250 och snurra lite med på Sviestad då och då. Tävling är inte ett krav. Men läser man här på forumet tycker jag inte att man ser annat än att allting pajar hela tiden. Hinner man köra några varv mellan reparationerna? Och dessutom - är det någon ide att börja om man inte är meckar kunnig?

Nu kör ju inte jag 2takt, men jag vet att man kan bli meckarkunnig med tiden. Bara man börjar med ngt någon gång och ställer mycket frågor här på SH ifall man är osäker (better safe than sorry).

Fick motorras på en Rotax V990 (Aprilias Mille-motor), innan dess hade jag bara bytt olja, drivpaket och tändstift (utan momentnyckel skall tilläggas). Kunde väl hålla mig för skratt den hösten när jag rev isär den, men jag lärde mig så otroligt mycket på vägen.

Så om du är sugen på räjzing så låt dig inte avskräckas av mekandet.

När jag började med banåkning hade jag väl hunnit med att smörja kedjan och byta olja på gathojen. Som nybörjare får man vara okunnig, det är helt ok, det hör liksom till saken med att vara just nybörjare, att man inte är fullärd. Alla är nybörjare någon gång, alla har vi börjat från noll någon gång. Ibland misstar man sig och tror att man redan måste kunna allt för att göra något, men så är det inte. Det viktiga är inte vad du kan, det du behöver veta får du lära dig på vägen. Det viktiga är att du har rätt inställning till lärande, att du är motiverad, att du vill lära dig och att du är beredd på att lägga ner den tid och det arbete som krävs för att skaffa dig kunskaperna.

nazurro skrev:

Har man förberett sig innan kan man lätt köra en träningsdag utan att meka med motorn mer än att bestycka om. Under en tävlingshelg kanske det kan vara lämpligt att meka lite. Fördelen att vara på tävlingar är att det är enkelt att fråga runt om hjälp.

Ett tips är att låna en Honda RS250 manual och läsa igen den. Den beskriver bra vad som ska göras och hur man ställer in hojen, inte på bästa engelskan kankse men oftas går det att förstå.
Sen frågar du i depån om lite tips för alla hjälper oftast till. Ibland har en del tur och får en hel mekkurs på sin egen hpj så att den blir riktigt snabb...

Blir det Honda eller Yamaha?

Ofta kan det vara så att dom som av olika orsaker råkat ut för något skriver om vilken "otur" dom haft bara för att skriva av sig vad som hänt. Om det råkar vara 1-3 st som haft något som gjort att dom inte kunnat prestera vad dom önskade pga materialet gett upp så får man inte glömma att i samma startfält fanns det kanske minst 20st till som faktikskt hade gjort vad som man måste göra på en hoj som ska klara av att gå en race-helg. Oavsett antal takter på motorn. Ofta handlar det om att ekonomin inte räcker till eller okunskap vilket får folk att chansa med resultat därefter.

Ska man bara köra lite bandagar så kan man kanske chansa lite mera med att gå längre med att kolla över allt och byta ut delar. Till racing kan det dock vara lite sämre då man redan lägger ut mycket pengar och tid. Att kunna köra 0.01 sekund snabbare eller bara komma i mål på ett race kan lätt vara värt 500-25.000:- ibland. För vissa mindre för vissa andra betydligt mer.

Själv började jag med std-racing och lärde mig så mycket jag kunde om det. Har man intressset så lär man sig snabbt. Sen fick jag följa med en förare som körde en racer och meka åt honnom lite vilket gjorde att man lärde sig hur det kunde funka då. Underlättade en del när man själv gick vidare till en racer. Många som kör i tex 250SP kör med hojar som snart kört 10 säsonger racing. Mekfri klass gällde förr när dom hojarna var nya eller typ ett år gamla. Allt som använts mycket måste man se över och byta ut en del på. Även där oavsett takterna i motorn.

Vill du vara med något race för att se hur det fungerar med att köra/meka en racer så kan jag eller säkert någon annan som ocskå har en racer kunna erbjuda en plats att få vara med en helg i ett racerteam och se hur det fungerar en helg.

Last edited:
Det som behövs tycker jag är ett intresse av att lära sig att meka för det underlättar för en själv. Allt det jag har lärt mig sedan jag köpte min hoj är ju oerhört kul att kunna. Innan jag köpte min TZ:a hade jag aldrig skruvat i en motor egentligen men nu kanjag byta vevaxel vilket bara det känns mäktigt. :)

Gustav O skrev:
2286469 Det som behövs tycker jag är ett intresse av att lära sig att meka för det underlättar för en själv.

När det kommer till kritan tror jag också att det är intresset för att mecka som avgör, snarare än förmågan till det. Jag har ett intresse för att köra hoj, men inte för att mecka. Det som behövs då är en fet plånbok, och det har jag inte heller. Men men jag har inte gett upp än. På ett eller annat sätt ska jag köra bana! Inledningsvis den här sommaren blir det några bandagar för att prova på. Redan nu på lördag blir det sporthojskurs i SMC:s regi på Sviesta. Det ser jag verkligen fram emot!

Ett alternativ nästa vår är nån gammal R6:a lr liknande som man har trafikförsäkrad men som man i huvudsak bara nyttjar för bankörningar. En hoj som man bara lagar sådant på som man inte klarar sig utan när man kör. Eller är det en döfödd idé? Målet är att få köra bana - det spelar mindre roll om det är en tvåtakts aprilia eller en fyrtakts tusen kubikare. Det ska vara så billigt som möjligt och det ska vara en skoj hoj att köra på bana. (jag vet, motorsport är alltid en ekonomisk katastrof hur man än gör, jag har läst en del såna kommentarer här på forumet =P )

*/ ?>
Back