meck hjälp

Innan Imprezan hade jag en ful-chippad 850 - jag var INTE snäll med den bilen :D - aldrig några problem. Var försiktig med en Volvo verkstad. Har de ont om jobb så kan det tänkas att det "behövs" bytas toppackning trots att det inte behövs, och så fixar dom en ny kylare (om nu det är problemet) utan att speca detta...

Köp en komp-mätare själv på Matab för någon hundring :tummenupp av med alla stift o prova själv. En skiftnyckel i svårighetsgrad.

Robz skrev:
Innan Imprezan hade jag en ful-chippad 850 - jag var INTE snäll med den bilen :D - aldrig några problem. Var försiktig med en Volvo verkstad. Har de ont om jobb så kan det tänkas att det "behövs" bytas toppackning trots att det inte behövs, och så fixar dom en ny kylare (om nu det är problemet) utan att speca detta...

Köp en komp-mätare själv på Matab för någon hundring :tummenupp av med alla stift o prova själv. En skiftnyckel i svårighetsgrad.

jag får d billigt av en kompis.. han ska mecka o kolla på den på verkstan.
jag har tur :tungan

Robz skrev:
Inte faan trycks vattnet ut i Exp.kärlet om toppen eller packningen gått :7peta
Kolla så remmen är hel och att pumpen snurrar - det låter som du har stillastående vatten som därmed börjar koka - kan vara som det sas, stopp i systemet. Kylaren kan ha varit lagad med gegga som man häller i - byter man sedan inte vattengeggan så blir det stopp i kylaren :mattias

Notera att vattennivån i expansionskärlet ökade DIREKT efter att vi startade motorn

Toppackningen är paj

Kör co-prov i expansionskärlet och kompprov på måndag ev tisdag

Last edited:
Ljunghusen skrev:
Notera att vattennivån i expansionskärlet ökade DIREKT efter att vi startade motorn
Toppackningen är paj
Kör co-prov i expansionskärlet och kompprov på måndag ev tisdag
Ujujuj... då är det nog illa - har för mig det behövs specialverktyg för att få loss toppen som är två-delad....

Robz skrev:
Ujujuj... då är det nog illa - har för mig det behövs specialverktyg för att få loss toppen som är två-delad....

Nja inte för att få isär den, men är väldigt bra med en jigg för att hålla kammarna på plats (iof inte nödvändig, men väldigt bra att ha) och ett verktyg för att vrida kammarna som saknar centrumbult. Sistnämnda verktyget kan man slå ihop ett eget väldigt lätt, alt skulle min polare köpa ett sånt till sig själv så kan vi använda det.

Volvo är schysst att meka med.. men just denna motorn (b5254s heter den va?) är lite småkinkig tycker jag

flipm0de skrev:
jag vill inte läsa mer på denna tråden... kan man inte blockera den? :rolleyes: :död

Haha, lugna dej :-) Försök hitta en firma som hyvlar toppar till bra pris!

Ska ringa volvo på måndag och höra hur mycket man kan plana en t5-topp. Ingen som vet här?

Skicka räkningen till joel sen förresten :hihi

Ljunghusen skrev:
Haha, lugna dej :-) Försök hitta en firma som hyvlar toppar till bra pris!

Ska ringa volvo på måndag och höra hur mycket man kan plana en t5-topp. Ingen som vet här?

Skicka räkningen till joel sen förresten :hihi

japp, jag ska göra det, får ringa runt på måndag.

Det behöver inte va joels fel så jag vill inte att folk skyller på honom heller!
det går o fixa så det är lugnt... kunde varit mkt värre...

jag ringer dig på måndag iaf så styr vi upp det då. :tummenupp

En T5-topp kan du plana lika mkt som en GLT-topp dvs 3 tior. Har även sett 5 tior men det är nog lite väl mkt.

MVH Tim

finns det något annat som man kan passa på att fixa när toppen är av?

och är det någon som vet eller känner någon som kan fixa det billigt?

bogsera bilen till verkstan idag iaf, där ljunghusen jobbar.
imorrn ska dom kika på den, håller tummarna nu!

Byta styrningar, ventiltätningar, slipa ventiler och säten. Men det är inget måste. Men jag hade renoverat toppen när du ändå har den av. Så vet du att den är i toppskick iaf.

nu är bilen fixad! :banana :yoparty :tuttar :fyllisar :banana

Toppen är OK! dom körde komptest och kollade co halten i expansionskärlet.

bara termostaten eller luft i systemet som orsakade allt antagligen.

Nu gillar jag volvo igen... riktigt bra bilar! :fakta

Edit: men några fler burnisar lär det nog inte bli :3freak

stort tack till ljunghusen!

Last edited:
Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026