meck hjälp

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
.
tjo!

Köpte ny bil häromdagen och jag skulle behöva lite hjälp nu för att något har hänt med kylaren.

Fick bogsera hem bilen när temp mätaren visa max och när jag kolla så såg det ut som om någon slang hade gått o all kylarvätskan hade tömts...
Så har jag tur så är det bara en slang som gått...

Sen så behöver jag fixa bromsarna också.. byta skivor och klossar... har redan köpt dom.. men detta är inte så viktigt... det viktiga är att den rullar.. har stått stilla på parkeringen i 1 vecka nu :(

Är det någon som har tid eller är sugen på att hjälpa mig med detta? Så bjuder jag på fika och lite kulor.

Bilen är en Volvo 855 T5 95'a.

Ha d!

Det grejar vi! Slutar 16.30 i lund vardagar
Nya bromsar är vardagsmat på 850, tyvär

Hoppas toppackningen och toppen klarade sig bara

Har du pallbock (1 räcker)? Jag har inga...

Last edited:
Ljunghusen skrev:
Det grejar vi! Slutar 16.30 i lund vardagar
Nya bromsar är vardagsmat på 850, tyvär

Hoppas toppackningen och toppen klarade sig bara

Har du pallbock (1 räcker)? Jag har inga...

fint!

jag tänkte att bromsar kan man byta på OK/Q8 vid mAx i Lund... där har dom en gör det själv verkstad med lift osv... så slipper vi stå ute i kylan oxå :)

Men först måste vi isf fixa kylaren.

EDiT: Jag slutar 16:20 o jobbar i Lund också...

har alla verktyg vi behöver oxå...

flipm0de skrev:
fint!

jag tänkte att bromsar kan man byta på OK/Q8 vid mAx i Lund... där har dom en gör det själv verkstad med lift osv... så slipper vi stå ute i kylan oxå :)

Men först måste vi isf fixa kylaren.

EDiT: Jag slutar 16:20 o jobbar i Lund också...

har alla verktyg vi behöver oxå...

Åh kanon

Kylaren på onsdag, och bromsarna i helgen. Blir det bra?

Maverick_ou812 skrev:
Första kloka sak du någonsin sagt....

jag säger många kloka saker men jag kom precis på att detta är det klokaste av dem alla! BÖGBILAR!

Allt började med att den gröna/orange'a lampan (fel på motorelektronik enligt ins. boken) tändes när jag var på väg hem... efter cirka 5 secunder så tändes vatten/kylar lampan... när jag kollade på tempmätaren så stod den på max, jag stannade direkt... efter cirka 100 meter... och bogsera hem bilen...

Jag kolla motorn och det såg ut som om det hade sprutat vatten...
Kan tilläga att allt det här hände efter en burn.
Hade parkerat bilen där efter burnen... (malmö) och nästa dag skulle jag hämta den o köra hem till Lund när allt det här hände..

Jag kolla lite på alla slangar och dom verkade hela... jag tog ut termostaten och testa koka den i en kastrull för att se om den öppnade sig... (någon sa att jag skulle kolla det iaf) och den öppna inte sig så jag köpte ny termostat med packning idag... och skruva dit den... men det hjälpte inte.

Nu till problemet.. jag fyller på med glykol/vatten i expansionskärlet och startar bilen,den grön/orange'a lampan lyser fortfarande och efter en stund att bilen varit igång och kommit upp i temp så börjar vattnet koka och det börjar bubbla i expansionskärlet och det börjar svämma över..

Vad kan va fel ??? Kan det va vattenpumpen som slutat fungera ?

snälla hjälp mig... har precis köpt bilen (min första volvo) och är redan flyförbannad :/

jag hann köra bögbilen i 3 dagar.. nu har den stått på parkeringen i 2 veckor... fick tillome p böter idag för att alla mina enkronor tog slut!

hjälp mig innan jag råkar köra av öresundsbron med bilen - nej juste.. den kommer inte så långt. :huvet

Last edited:
Det låter som toppackningen.

Drar den vatten ?

Edit:
Vattenpumpar brukar låta ovanligt illa innan dom ger med sig enl min erfarenhet.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Det låter som toppackningen.

Drar den vatten ?

Edit:
Vattenpumpar brukar låta ovanligt illa innan dom ger med sig enl min erfarenhet.

men oljan verkar inte ha spår av vatten... så jag vet inte om det är toppackningen då?

Om den drar vatten? ingen aning... har inte testat köra med den, vågar inte.

hur kollar man om pumpen e kass?

Jag gissar på att det är stopp nånstans i någon slang, eller så är din vattenpump kaputtski kanske.

Synd man inte bor i lund, då hade jag kunnat kolla, svårt att ställa diagnos över nätet.

Edit: din bil kanske har lika dum vattenpump som BMW har/hade (vet inte om de har sån längre) men där var det ett plasthjul som blev så hårt av glykolen att det till slut sprack och gick sönder så det inte snurrade längre = den kokade och tryckte ur sig vatten.

Precis det hände mig med en diesel Merca jag körde på mitt förra jobb. Då började det med att varningslampan för kylarnivån lös. Jag fyllde på, körde nån mil när den började lysa igen. Jag fyllde på, körde några km när den började lysa igen. Så jag fyllde på, körde några meter när den började lysa igen. Stannade o fyllde på varpå vattnet rann rakt igenom.

Mercedes kom o bogserade mig till verkstad där man konstaterade att toppackningen gått! :huvet

GSXR Junior skrev:
Precis det hände mig med en diesel Merca jag körde på mitt förra jobb. Då började det med att varningslampan för kylarnivån lös. Jag fyllde på, körde nån mil när den började lysa igen. Jag fyllde på, körde några km när den började lysa igen. Så jag fyllde på, körde några meter när den började lysa igen. Stannade o fyllde på varpå vattnet rann rakt igenom.

Mercedes kom o bogserade mig till verkstad där man konstaterade att toppackningen gått! :huvet

fan :(

alla säger att det är toppackningen eller toppen som gått...
jag vill hellre tro att det är vattenpumpen :(

kokade ditt vatten också?? eller det bara försvann? jag får upp ganska högt tryck i expansionskärlet och sen börjar det bubbla som fan där... och när man stänger av motorn så droppar trycket som fan direkt och vattenivån sjunker några cm.

:huvet :huvet :huvet

flipm0de skrev:
fan :(

alla säger att det är toppackningen eller toppen som gått...
jag vill hellre tro att det är vattenpumpen :(

kokade ditt vatten också?? eller det bara försvann? jag får upp ganska högt tryck i expansionskärlet och sen börjar det bubbla som fan där... och när man stänger av motorn så droppar trycket som fan direkt och vattenivån sjunker några cm.

:huvet :huvet :huvet

Minns inte om den började koka eller om det var vattnet som rann ut som förångades. Det e bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Inte faan trycks vattnet ut i Exp.kärlet om toppen eller packningen gått :7peta
Kolla så remmen är hel och att pumpen snurrar - det låter som du har stillastående vatten som därmed börjar koka - kan vara som det sas, stopp i systemet. Kylaren kan ha varit lagad med gegga som man häller i - byter man sedan inte vattengeggan så blir det stopp i kylaren :mattias

Robz skrev:
Inte faan trycks vattnet ut i Exp.kärlet om toppen eller packningen gått :7peta
Kolla så remmen är hel och att pumpen snurrar - det låter som du har stillastående vatten som därmed börjar koka - kan vara som det sas, stopp i systemet. Kylaren kan ha varit lagad med gegga som man häller i - byter man sedan inte vattengeggan så blir det stopp i kylaren :mattias

remmen ser bra ut och dom snurrar som dom ska...

andra jag pratat med (mekaniker) tror att det är toppen som gått eftersom motorn var kall när vi burna med den.. vilket kan ha sabbat toppen.

så på måndag ska jag köra in den till verkstan och så ska dom kolla på det.
Dom ska köra komptest på den och byta packning samt plana toppen om den nu gått sönder... :död

Men något säger mig fortfarande att det kan va pumpen... så vi får se..

Min andra bil, en Honda CRX håller fan så mkt bättre än Volvo... har inte bytt olja på länge och varvar rött varje morgon fast motorn är kall.. och den går som en klocka!!! Det är kvalite! :D

Oh well... får supa mig full idag och försöka glömma det här :fyllisar

Last edited:
flipm0de skrev:
Min andra bil, en Honda CRX håller fan så mkt bättre än Volvo... har inte bytt olja på länge och varvar rött varje morgon fast motorn är kall.. och den går som en klocka!!! Det är kvalite! :D

Ja, men Malmö Motard fick ju aldrig testa den! Låt han köra en Honda CRX så ska du se att det är samma skit.

Tänk om han hade varit testpilot hos Volvo... Då hade man kunnat flyga till mars med dem!

GSXR Junior skrev:
Ja, men Malmö Motard fick ju aldrig testa den! Låt han köra en Honda CRX så ska du se att det är samma skit.

Tänk om han hade varit testpilot hos Volvo... Då hade man kunnat flyga till mars med dem!
Jaså han kör så jävligt med grejorna? :D

GSXR Junior skrev:

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...