MCN - Motorcycle News - Racereview 2011 - Intressanta intervjuer - Stoner

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
På hur det känns nu, om det verkar som om folk fattat vilken tuff tid det var på Ducati:
- "... riders were so happy to be getting on that bike because they thought that whatever I could do, they could do better. Then, when they did get on the bike, it destroyed them, because they couldn't understand how to ride it"

Om han tror att 2011 har förändrat folks syn på Rossi:
- "Not only Valentino, but also Jeremy Burgess. They've been considered geniuses, but maybe they were not what everybody thought they were. They went in there with way too much confidence"

Om att bli pappa:
- "I already knew my life is pretty insignificant compared to people who create cures for diseses and so on. I think having a child it'll really hit home how insignificant we are".

Om sig själv och CRT:
- "I'm not interested in the slightest in racing modified production bikes".

Och om att gå tillbaka till 500:or:
- " I do like my two-strokes, so I'd be a very very happy boy if we went back there"

Och en rad om att köra fort på hoj:
- "Being a racer is about not thinking too much" Gillar det!

Jättetrevlig intervju! Svårt att inte tycka om honom efter att ha läst detta. Och man riktigt känner hur nöjd han är över att Rossi misslyckats där han själv lyckades.....

Jättetrevlig intervju! Svårt att inte tycka om honom efter att ha läst detta. Och man riktigt känner hur nöjd han är över att Rossi misslyckats där han själv lyckades.....

Vilket ju faktiskt är ganska osympatiskt tycker jag.

Kan hålla med om detta! SAMTIDIGT, när så gott som en hel racingvärld snackar om Stoner som en klantig förare när han får till synes "lätta" framhjulssläpp, och gör andra "klantiga" vurpor, så kan jag förstå att han vill stå och skrika ut att "SE HUR DET GÅR NÄR ROSSI-GUDEN FÖRSÖKER OCH INTE LYCKAS HÄLFTEN SÅ BRA SOM JAG!!!!!!!!!!!!!!"

Mänskligt. Jag hade nog gjort det själv. Och jag är ju JÄTTEsympatisk!!!:)

Jag är grymt imponerad av Stoner. Tror att hade Stoner kört för Ducati 2011 så hade han vunnit MotoGP på Ducati.
Eller vann Stoner MotoGP på en Ducati med den "vanliga Ducati fackverksrör ramen"
och
Rossi drabbades av nya kolfiber "motorn som bärande del" mellan fram och bakhjul ramen?
När Rossi började säsongen 2011.
Dvs Rossis Ducati var "ännu" svårare att köra än den Ducati Stoner vann MotoGP på?

Last edited:
Jag är grymt imponerad av Stoner. Tror att hade Stoner kört för Ducati 2011 så hade han vunnit MotoGP på Ducati.
Det hade han inte gjort för hade det varit så hade han vunnit 2010 också men det gjorde han inte.
Stoner är fantastiskt bra men Ducati lyckades också väldigt bra med sin hoj 2007 liksom Hondan var bästa hojen 2011. Detta säger jag inte för att förta något från Stoner utan jag är hyfsat övertygad av att ingen världsmästare sedan Lawson vann på Honda 1989 har suttit på en hoj som är sämre än de närmaste konkurrenternas. Närmast att diskuteras är nog Rossi 2004 men alal andra har haft den bästa hojen i startfältet.

Det hade han inte gjort för hade det varit så hade han vunnit 2010 också men det gjorde han inte.
Stoner är fantastiskt bra men Ducati lyckades också väldigt bra med sin hoj 2007 liksom Hondan var bästa hojen 2011. Detta säger jag inte för att förta något från Stoner utan jag är hyfsat övertygad av att ingen världsmästare sedan Lawson vann på Honda 1989 har suttit på en hoj som är sämre än de närmaste konkurrenternas. Närmast att diskuteras är nog Rossi 2004 men alal andra har haft den bästa hojen i startfältet.

Men med handen på hjärtat, kan man verkligen säga att Ducatin var den bästa hojen 2007? Capirossi blev ju 7:a det året? Visst, har för mig han var skadad några race det året, men bästa hojen? Njaä.

Men med handen på hjärtat, kan man verkligen säga att Ducatin var den bästa hojen 2007? Capirossi blev ju 7:a det året? Visst, har för mig han var skadad några race det året, men bästa hojen? Njaä.

Man blir ju inte bäst bara för att man har den bästa hojen, Capirossi kanske fick felkod 40 :rofl

Sent from my X10i using Tapatalk

Ducatin i kombination med Bridgestone var bäst. Kolla gärna racet från Qatar 2007 så ser du hur överlägsen GP7:an var effektmässigt.

Angående intervjun så tycker jag precis som Gustav att Stoner framstår som väldigt osympatisk till och från. Det bottnar säkert i hans frustration över att Rossi är både älskad och har presterat bättre under sin karriär. Att kalla två personer som vunnit hur många titlar som helst i stora klassen för överskattade är bara skrattretande och att Stoner inte inser att han blir lite patetisk är tragiskt.

Vilken var bäst då?
Ducati blev blev etta och sjua. Yamaha blev trea och nia. Det är lite väl enkelt att bara titta på slutresultatet tycker jag. Såg man racen den säsongen så hade Ducati styrkor som inte Yamahans styrkor kunde övervinna. Dessutom fungerade Bridgestonedäcken betydligt bättre än Michelin så Stoner satt på ett bättre totalpaket.
2008 hade Rossi Bridgestone, Yamahan hade mer effekt och då kunde han vinna igen.

Ducatin i kombination med Bridgestone var bäst.

Sjalvklart var den det. overlagsen. man ser det klart i resultatlistorna.

Sen har ju Stoner sjalvklart haft det basta matrialet i samtliga team han kort for, annars hade han nog kommit bakom dom som korde i samma team.

Sen intervjun.. jaaa ush vad osympatisk han va!! att han inte fattar att rossi ar gud! klanka ner pa rossi pa det viset! ush

Ducatin i kombination med Bridgestone var bäst. Kolla gärna racet från Qatar 2007 så ser du hur överlägsen GP7:an var effektmässigt.

Angående intervjun så tycker jag precis som Gustav att Stoner framstår som väldigt osympatisk till och från. Det bottnar säkert i hans frustration över att Rossi är både älskad och har presterat bättre under sin karriär. Att kalla två personer som vunnit hur många titlar som helst i stora klassen för överskattade är bara skrattretande och att Stoner inte inser att han blir lite patetisk är tragiskt.

Jo jag minns det racet, det kändes som de andra hojarna stod stilla på start och mål rakan. Men förmodligen fanns det betydligt bättre hojar med bättre chassi i kurvorna. Sen försvann väl den enorma effektskillnaden ju längre säsongen led.

Jag tror Casey skiter i populärasttävlingen, därför säger han och gör precis det som faller han in.

Vilken var bäst då?
Ducati blev blev etta och sjua. Yamaha blev trea och nia. Det är lite väl enkelt att bara titta på slutresultatet tycker jag. Såg man racen den säsongen så hade Ducati styrkor som inte Yamahans styrkor kunde övervinna. Dessutom fungerade Bridgestonedäcken betydligt bättre än Michelin så Stoner satt på ett bättre totalpaket.
2008 hade Rossi Bridgestone, Yamahan hade mer effekt och då kunde han vinna igen.

Honda var ju absolut en konkurrent att räkna med 2, 5, 8. Jag tror inte att någon annan förare 2007 hade vunnit Moto Gp på en Ducati.

Sjalvklart var den det. overlagsen. man ser det klart i resultatlistorna.

Sen har ju Stoner sjalvklart haft det basta matrialet i samtliga team han kort for, annars hade han nog kommit bakom dom som korde i samma team.

Sen intervjun.. jaaa ush vad osympatisk han va!! att han inte fattar att rossi ar gud! klanka ner pa rossi pa det viset! ush

Nja, att Casey skulle haft en bättre hoj än Capirossi 2007 tror jag inte på, inte i inledningen av säsongen i alla fall. Likaså 2011 att Casey skulle haft en bättre hoj än Pedrosa.

2007 var ju ett ganska speciellt år för MotoGP, det var då 990 skrotades och blev 800cc.
Det innebar att tillverkarna mer eller mindre blev tvungna att utveckla nya hojar och Ducati gick förmodligen längst på motorsidan medan de behöll GP6 framända och kåpor.

Den säsongen var dessutom Ducati det enda team som körde screamer konfiguration och kunde, ihop med sin desmodromiska ventilmekanism, snyggt utnyttja ökat toppvarv.
Aprilia hade testat med pneumatiska ventilfjädrar under 2006 men det var inte riktigt utvecklat för hoj än vid den tiden.

Det var helt sjukt när Stoner hade 15km/t högre toppfart än övriga.
Det som var mest förvånande var att Stoner, trots att screamer borde prestera sämre i kurvorna, ändå gick riktigt hyfsat och det kan man nog kalla en lyckad kombination av Ducati, Stoner, Bridgestone och lysande tractioncontol.

Kommer ihåg att jag blev "lätt" frustrerad av att även om någon lyckades ta sej förbi Stoner i en kurva så seglade han lätt om igen när det rätade på sej.

Jag tyckte t,o,m att det var orättvist men det är klart att det inte var, Ducati hade gjort mest rätt med det nya reglementet det året och hatten av för det ;)

Allt beror inte på material men allt beror inte heller på föraren om teamet ska vinna en säsong. (tror jag ;- )

Allt beror inte på material men allt beror inte heller på föraren om teamet ska vinna en säsong. (tror jag ;- )

Huvudet på spiken. Bästa föraren vinner inte om han sitter på sämsta materialet och sämsta föraren vinner inte på bästa materialet. Kan det vara därför som Stoner alltid talar om "vi" när han talar om "ups and downs"? Det är kombinationen som ger resultatet. Det här med "vi" ogillas tydligen av vissa här på forumet.

Personligen gillar jag att Stoner står för vad han tycker om Rossi. Samme Rossi som inte tyckte att Stoner arbetade tillräckligt hårt 2010 då Ducati hade problem med framhjulssläpp.

Go Stoner....

...Rossi är både älskad och har presterat bättre under sin karriär.
Stoner har gift sig, ser väldigt harmonisk ut när han intervjuas och ska snart bli pappa. Säkert är han minst lika älskad som någon som i tio år har varit singel och delat husbil med sin barndomskompis.

Och vad gäller prestation: har Rossi gjort bättre ifrån sig än Stoner när de har tävlat mot varandra?

Last edited:

Eller en reaktion på att ansågs inte satsa tillräckligt och Burgess och Rossi minsann skulle lätt ordna detta.
Vi såg resultatet 2011.

Tror Motogp är en ganska osympatisk arbetsmiljö generellt sett.

Stoner har gift sig, ser väldigt harmonisk ut när han intervjuas och ska snart bli pappa. Säkert är han minst lika älskad som någon som i tio år har varit singel och delat husbil med sin barndomskompis.

Och vad gäller prestation: har Rossi gjort bättre ifrån sig än Stoner när de har tävlat mot varandra?

Prestation man mot man så leder faktiskt Stoner den inbördes statistiken mot Rossi har jag läst.

Om du inte ens förstår enkla meningar kan du låta bli att citera!

Fansen (och nej, jag menar inte var enda en...) älskar Rossi och under sin karriär har han skrapat ihop 7 titlar mot Stoners 2 i stora klassen.

Nja, att Casey skulle haft en bättre hoj än Capirossi 2007 tror jag inte på, inte i inledningen av säsongen i alla fall. Likaså 2011 att Casey skulle haft en bättre hoj än Pedrosa.

fan jag trodde det var uppenbart jag va ironisk???

sa drygt med alla fanboys, stoner har i stort sett fornedrat resten av mgp ganget inkluderat rossi (som forvrigt inte vinner en titel igen pa jamnlikt material) de senaste aren

for tillfallet ar stoner i en klass for sig, precis som rossi var for nagra ar sedan. ar det sa svart att se detta, aven for rossi-avgudarna??

jag tyckte det var en bra intervju.
maste man forsoka lasa mellan raderna och forsoka vinkla allt han sager som varsta aftonbladet reportern?

sa drygt med alla fanboys, stoner har i stort sett fornedrat resten av mgp ganget inkluderat rossi (som forvrigt inte vinner en titel igen pa jamnlikt material) de senaste aren
Inte mycket drygare än folk som skriver saker som inte stämmer.

Stoner har dominerat 2 år, 2007 och 2011. Rossi dominerade 2008 och 2009 men då var det väl något fel på hans Ducati, för alla vet ju att han var bäst även då...

men kolla pa skrotet, 2007 var hojen nog ganska hyfsad, kanske tom bast? att den sjalvklart va bast ar ett stort skamt, visst fan va den snabb rakt fram, men tex yamaha'n va ju sjukt mycket battre pa allt annat

vilken va bast? omojlig att saga, speciellt for oss forum ryttare

efter 2007 kan man bara saga att den va KASS. INGEN forutom casey satter skrotet pa pallen forutom de ganger andra forare har trillat av / regn etc

ingen, inte ens rossi. (jag gillar rossi skarpt for the record)

Fortfarande satte Stoner hojen pa pallen regelbundet.

Kan man inte se att stoner ar valdigt speciellt, kanske lika bra som rossi, da ar man tamigfan blind

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna