MCN - Motorcycle News - Racereview 2011 - Intressanta intervjuer - Rossi!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sitter med MCM:s 130-sidiga tillbakablick på racingsäsongen 2011. Flera riktigt goa intervjuer där många förare säger saker jag inte hört förut och som är höggradigt intressanta!

Först ur Rossi!!

Han snackar om första turen på Ducatin i slutet på 2010:
- "The first two days in Valencia was shocking! ... I understood immediately that the bike had some problems exactly in the best points of my riding style."

Han ombeds summera säsongen 2011:
- "Fack, desperate, crying!!!"

Om Stoners prestation på Ducatin:
- "Casey's performances on the Ducati facked us a little bit, and this is the truth! A lot of people thought that the Ducati is fast because Stoner is up front, and Stoner made stupid mistakes and crashed a lot of times. So people always thought it was a problem of Stoner. But it is not true, because the bike is very difficult to ride and Stoner is very fast!"
Mycket cred till Stoner här. Snyggt!

Om att för första gånngen inte kunna klara av att hantera Ducatin, att komma långt ner i fältet på ett fabrikat där Stoner på 4 år vunnit 23 race:
- "This for me is a very bad thing, and one that I am most sad about, because in my career I have been able to ride every type of bike, from 125 to Superbike. Except, for the moment, the Ducati."

Om framtiden efter en säsong som 2011:
- "For me this helps me become stronger.... We can't finish the story like this. We have to bring the bike to a good level, closer to the Honda and Yamaha"
Intressant ordval här, "closer", närmare... Hmmmmm

All cred till Rossi för hans ödmjuka sätt att uttala sej om Stoner.

Jag är inte 100% insatt i MotoGP för att uttala mej katergoriskt men jag "kastar upp ett par bollar iaf"... :)

Som jag fattat det så är Desmosedici GP11 inte på något sätt samma hoj som den Stoner körde 2010, särskilt inte efter Assen racet då den kraftigt modifierade och "nedbantade" GP12 sattes in.

Är det då speciellt rätt att jämföra Stoners körning 2010 mot det material grabbarna hade 2011?

Rätt eller fel, vad vet jag, dock vet jag att Rossi är en jäkel på att kunna uttrycka sej diplomatiskt, han drogs ju även med sviter från både axel och benskada en bit in i säsongen vilket väl knappast gjorde honom mer benägen att chansa för hårt kanske :D

Lite bakgrundsinfo om Desmo GP11

Last edited:
Rätt eller fel, vad vet jag, dock vet jag att Rossi är en jäkel på att kunna uttrycka sej diplomatiskt, han drogs ju även med sviter från både axel och benskada en bit in i säsongen vilket väl knappast gjorde honom mer benägen att chansa för hårt kanske :D

Lite bakgrundsinfo om Desmo GP11

Han snackar lite om detta med "Despite the problem with the sholder I understood that this bike had some problems..."

Dessutom körde han inte lugnt! Han chansade mer än någonsin och krachade därför mer än någonsin och blev en "gravel-magnet":
- "Another bad point for me is the amount of crashes, I'm not used to crash like this in one season... But with this bike, when you push more, you crash!"

Han snackar lite om detta med "Despite the problem with the sholder I understood that this bike had some problems..."

Dessutom körde han inte lugnt! Han chansade mer än någonsin och krachade därför mer än någonsin och blev en "gravel-magnet":
- "Another bad point for me is the amount of crashes, I'm not used to crash like this in one season... But with this bike, when you push more, you crash!"
Jo visst är det så fast Rossi är ju så professionell att han inte ställer sej och skåpar ut Ducatis materiel och prestation totalt inför allmänheten, då skulle 2012 inte bli en rolig säsong för någon part, hehe.

Fast matematiken säger ju att DesmoGP11B hade ett helt annorlunda ramkoncept, ett koncept som helt har skrotats denna säsong för en återgång till det tidigare.

Rossi, Hayden och teamet sliter som den med att få hojarna någorlunda körbara 2011 men det största problemet är att de aldrig får till någon bra känsla från framhjulsupphängningen.

Det innebär väl isf att förarna får lära sej leva med det och som Crutchlow uttalade i din parallelltråd, köra på 120%, vilket bevisligen inte heller funkar.

Om Rossis skador gjorde honom till en bättre förare eller inte vet vi inget om, jag skulle iaf inte prestera bättre i det läget, förmodligen sämre, dock har ju Dr Costas rätt fina coctails på spruta så vad vet jag :crash

Det måste vara en förbannad rävsax det där, de måste köra fort för att vinna men materialet hänger inte med, alltså måste de köra över gränserna utan klar feedback från hojen, lite som att köra med dimmiga glasögon antar jag...

Trots att det är så får de kastat i nyllet: Men Stoner kunde ju köra Duccen... Ja fast inte DEN Duccen och det tycker jag är viktigt att hålla ordning på :tummenupp

Antagligen är det bara ett fåtal som vet hur det verkligen ligger till så det vi ägnar oss åt är, trots visa uttalanden från förarna, bara spekulationer, skulle jag tro :krama

Jo visst är det så fast Rossi är ju så professionell att han inte ställer sej och skåpar ut Ducatis materiel och prestation totalt inför allmänheten, då skulle 2012 inte bli en rolig säsong för någon part, hehe.

Fast matematiken säger ju att DesmoGP11B hade ett helt annorlunda ramkoncept, ett koncept som helt har skrotats denna säsong för en återgång till det tidigare.

Rossi, Hayden och teamet sliter som den med att få hojarna någorlunda körbara 2011 men det största problemet är att de aldrig får till någon bra känsla från framhjulsupphängningen.

Det innebär väl isf att förarna får lära sej leva med det och som Crutchlow uttalade i din parallelltråd, köra på 120%, vilket bevisligen inte heller funkar.

Om Rossis skador gjorde honom till en bättre förare eller inte vet vi inget om, jag skulle iaf inte prestera bättre i det läget, förmodligen sämre, dock har ju Dr Costas rätt fina coctails på spruta så vad vet jag :crash

Det måste vara en förbannad rävsax det där, de måste köra fort för att vinna men materialet hänger inte med, alltså måste de köra över gränserna utan klar feedback från hojen, lite som att köra med dimmiga glasögon antar jag...

Trots att det är så får de kastat i nyllet: Men Stoner kunde ju köra Duccen... Ja fast inte DEN Duccen och det tycker jag är viktigt att hålla ordning på :tummenupp

Antagligen är det bara ett fåtal som vet hur det verkligen ligger till så det vi ägnar oss åt är, trots visa uttalanden från förarna, bara spekulationer, skulle jag tro :krama

Hmmmm.... det låter lite som du inte är så imponerad av Stoner.... Men kvarstår inte faktumet att förare som kommit till Ducati har ALLTID presterat sämre än året innan OCH ALLTID sämre än teamkamraten Stoner.

2007 var Stoner MYCKET bättre än Capi
2008 var det Elias och Melandri som presterade MYCKET sämre än året innan på annan hoj.
2009 var det Hayden som presterade MYCKET sämre än året innan på annan hoj.
2010 var det samma förare som 2009
2011 var det Rossi som presterade MYCKET sämre än året innan på annan hoj.
Och alla år som Stoner varit på Ducati är det BARA han som tagit segrar! Detta tycker jag indikerar att han väl ändå är...... grym!!

Och alla år som Stoner varit på Ducati är det BARA han som tagit segrar! Detta tycker jag indikerar att han väl ändå är...... grym!!
:tummenupp

Hmmmm.... det låter lite som du inte är så imponerad av Stoner.... Men kvarstår inte faktumet att förare som kommit till Ducati har ALLTID presterat sämre än året innan OCH ALLTID sämre än teamkamraten Stoner.

2007 var Stoner MYCKET bättre än Capi
2008 var det Elias och Melandri som presterade MYCKET sämre än året innan på annan hoj.
2009 var det Hayden som presterade MYCKET sämre än året innan på annan hoj.
2010 var det samma förare som 2009
2011 var det Rossi som presterade MYCKET sämre än året innan på annan hoj.
Absolut inte, jag har all respekt för Casey han är förbannat duktig och jävligt sympatisk som person, förra året spekulerade jag t,o,m i en tråd om det kanske rent av var så att han och Ducati var en oerhört lyckad och svårslagen kombo innan 2011?

Fast sett ur ett lite mer kliniskt perspektiv så kör ju Casey bevisligen jäkligt fort på en Honda också så om jag sagt något annat vore det ju uppenbar BS :D

Det enda jag invänder emot är att jämföra två förares prestation på vad som uppfattas vara likadana hojar när det i själva verket är ljusår mellan de två koncepten..... Viiiilket ju kan anses bevisas av att Ducati går tillbaka till ett ramkoncept som "alla andra" har igen till 2012.
Sen om det verkligen är så, ja det får vi ju se under 2012, hehe.

Det här är ingen stenkastningsmanöver mot dej, jag tror vi tänker ganska lika i slutändan :krama

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti