MCN - Motorcycle News - Racereview 2011 - Intressanta intervjuer - Crutchlow

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Han kommenterar kvaliteten på förare/maskiner i MotoGP så här:
- "In WSB I could run on 90% and be on the podium or win a race. Now I run on 120% for little reward"
Är det sådan skillnad?

Kan väl även på vilket material man sitter på jämfört med konkurrenterna. Tech 3 Yamorna var väl ingen dunderhit 2011 ?

Är du över 100% så ligger du väl i sandfållan? :va

Plus en kille vid namn Valentino.... Utan att dra några paralleller.... 100% för mig är 90% för Perra :) Köp en hoj och förnedra mig... Mvh. Kjell

Har du redan glömt B-racet på Sviestad 2010 i regnet? Du käkade grus och jag stod högst upp på pallen! :-D

Nu är du som din kompis gammalTeknik och hävdar att det var bättre förr, det var ABS och TC som vann den dagen. Samt att jag hade lånat en Ducatigaffel ;) I had no feeling of the frontend i the wet... Köp en R1 -07-08 och kör skiten ur mig och Otto... SORRY OT så det bara stänker om det, ber om ursäkt till trådskaparen... Som är regnkung...

SORRY OT så det bara stänker om det, ber om ursäkt till trådskaparen... Som är regnkung...

När du uttrycker dig som du gör förlåter jag dig för VAD SOM HELST!:kär

Men ändå, blir "mid-field" MotoGP-förare automatiskt topp5 WSB-förare om de byter klass?

Ben e la den som har lyckats bäst.
Toesland gick det ju inget vidare för.
Edwards har ju inte vunnit , men han har ju haft sina stunder.
Bayliss har ju varit som Edwards ungefär, men han har ju en vinst iaf.
Vermulen har inte heller varit någon topp förare i gp.

Ja.... man kanske inte ska hamna i WSB INNAN man gjort MotoGP-karriär...

Är det någon som via WSB sedan blivit riktigt bra i MotoGP?
Intressant reflektion, är det alltså bara en träningsfråga eller är det en gallringsprocess som gör att de som är bra på att köra GPhoj hamnar just där?

Jag tänker på t,ex Lorezo som kommer från en relativt motorsvagare 250cc upp till 800cc och trots unga år snabbt blir "ganska" bra, jag menar, Spies borde ju rimligtvis ha rutin och talang nog från "stora" hojar för att kunna brygga sånt, eller?
Alltså, uppenbarligen har du ju rätt i ditt resonemang, undrar bara varför? hehe.

Drar man en parallell på bilsidan så ser det ju ut att stämma ganska bra, det räcker ju att kolla Topgear och se Hamilton kvadda banrekordet med "A reasoneble priced car" samtidigt som han sitter och skämtar och kör typ kromad armbåge.. :)

Intressant reflektion, är det alltså bara en träningsfråga eller är det en gallringsprocess som gör att de som är bra på att köra GPhoj hamnar just där?

Ja.... det kanske är så att ska man bli snabb i MotoGP ska man köra hoj snabbt på ett visst sätt, på 250GP-sättet. Eller så kanske helt enkelt de bästa förarna blir upplockade först, och "de som blir över" (men fortfarande är apsnabba) går till WSB.

Det finns såklart flera olika anledningar till varför det är svårt att gå från WSBK till GP och lyckas jämfört med att köra GP "Hela vägen" och lyckas, som ju toppförarna med undantag för Spies har gjort.

Hojarna är väldigt olika även om WSBK har 1000cc så är chassiena mycket "sämre" och har inte alls lika mycket möjligheter till justeringar. De som kör i de mindre klasserna i GP har hojar som är mer raffinerade och de lär sig tidigt vad som händer och vad som behövs för att köra riktigt fort, dvs sjukt hög kurvhastighet. De som växer upp på WSS och sedan WSBK lär sig inte detta på samma sätt eftersom WSBK hojarna, däcken osv inte ger den feedback coh justeringsmöjligheter som i GP.
Vidare så kör de ju också på olika banor vilket också gör skillnad.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna