MCn får för lite bensin

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
MCn får för lite bensin

Tjena!
Jag har ett problem som får de gråa där uppe att vrida på sig.
Hojen (Suzuki GS500E) ville inte varva upp ens på tomgång och det går inte att köra iväg med den pga att det inte finns någon kraft den. Tomgången är dock perfekt och den behöver bara choke under de första sekunderna.
Detta problem har kommit och gått men jag antog att det kunde bero på att något var fel med vakuumförgasarna eller dess funktion. Jag har därför monterat av tanken och använt en pet-flaska som tank (bensinen går direkt från flaskan till förgasarna). När jag bara startar hojen så kvarstår problemet men när jag skakar/roterar flaskan så vaknar hojen till liv och går som den skall. När flaskan skakas så kommer det upp luftbubblor i den, antar därför att förgasarna inte får i sig tillräckligt med bränsle under normala omständigheter.
Eftersom problemet har kommit och gått och hojen har två cylindrar/förgasare så tycker jag att problemet är märkligt. Slangen går raka vägen, den ligger inte i kläm. Varför får förgasarna inte i sig tillräckligt med bensin?
Jag funderar på att skruva ner förgasarna men det känns konstigt att båda två skulle fela. Båda cylindrarna/avgasrören blir varma och gnistorna ser bra ut så den verkar gå på båda cylindrarna.
Någon som har tips på vad som skall undersökas eller vad felet kan vara?

/V.

UrbanTiger skrev:
Du måste ju ha luftning i petflaskan annars kan inte soppan flöda ner i förgasarna på rätt sätt.

För övrigt så kolla att inte membranen spruckit.

Ah, vad dum man är :huvet
Skall testa det efter lunch, återkommer med rapport
tack för tipset :tummenupp

/V.

Om den har vakumstyrd soppakran så prova med läget där det rinner utan vakum.
Är luftburken o filter i orginalskick ?
/u

ulf_lundin skrev:
Om den har vakumstyrd soppakran så prova med läget där det rinner utan vakum.
Är luftburken o filter i orginalskick ?
/u

Japp, det är orginalluftburken som sitter på och jag har nyligen bytt filtret. Det blev ingen förändring. Hela hojen är orginal. Det finns alltså ingen bränslepump utan allt skall gå på självtryck.
Jag har testat med läget där det bara rinner rakt ner (tror det står PO) men utan skillnad (vilket känns _mycket_ konstigt).

Jag klippte av toppen på petflaskan och då verkade det fungera. Förstår bara inte varför det inte kan funka på PO eller hur problemet kan komma och gå.

Tackar för tipsen som kommit, någon som vet hur jag skall gå vidare? Kan man rengöra vakuumslangen/anslutningarna? Vacckumslangen sitter på den vänstra förgasaren, på den högra sitter det inget alls. Skall det vara så eller fattas det något? I mekhandboken står där inget men jag tycker att där borde sitta ett skydd eller liknande.
Jag har haft uppe bränslekranen och membranet i den såg helt ut.

/V. –nu är det 8° varmt här och solen skiner som bara den.

Jag har haft ett liknande problem på en gocart.
Använde en sån där drickaflaska som hockeyspelare har.
Motorn gick skitbra i ca 2 minuter sen dog den. Rullade hem till garaget och kliade mig i röven ett tag och provstartade och då gick den igång igen. Gick skitbra i 2 minuter sen blev den orkeslös igen.

Problemet var att motorn sög ur bensin i flaskan men efter ett tag blev det för mycket vakum för att den skulle orka så då blev den orkeslös. Medans jag kliade mig i röven så släppte vakumet sakta men säkert. Lösningen var helt enkelt att fixa lufthål för att undvika vakum i flaskan.

smasseman skrev:
Jag har haft ett liknande problem på en gocart.
Använde en sån där drickaflaska som hockeyspelare har.
Motorn gick skitbra i ca 2 minuter sen dog den. Rullade hem till garaget och kliade mig i röven ett tag och provstartade och då gick den igång igen. Gick skitbra i 2 minuter sen blev den orkeslös igen.

Problemet var att motorn sög ur bensin i flaskan men efter ett tag blev det för mycket vakum för att den skulle orka så då blev den orkeslös. Medans jag kliade mig i röven så släppte vakumet sakta men säkert. Lösningen var helt enkelt att fixa lufthål för att undvika vakum i flaskan.

Jo, det verkar vara något liknande för mig. Jag har ju gjort lufthål (kapat flaskan) så nu funkar det men jag vill ju inte köra runt med en pet-flaska. :3freak
Tycker det är konstigt att det inte funkar med tanken, inte ens när jag öppnar tanklocket

På GS'en finns det 3st lägen på soppakranen, ON-OFF och PRI. Vid PRI-läget så forsar bensinen utan hinder ner till förgasarna. Funkar det inte vid PRI läget? Annars kan du ju ta och blåsa i slangarna och se om det är stopp nånstans.

Plocka ur soppa-kranen och gör rent den + tanken, fungerar hojen med flaskan så kan det inte vara nå't annat! :tummenupp

UrbanTiger skrev:
Du måste ju ha luftning i petflaskan annars kan inte soppan flöda ner i förgasarna på rätt sätt.

För övrigt så kolla att inte membranen spruckit.

Avancerad bild, men varför inte bara göra ett hål i botten på flaskan?

Edit. Förutom att det kan ramla ner smuts och muminpappor där.

Om jag fattat rätt så funkar det m pet men inte med tanken. Skumt.
Plockar du av tanken eller bara kopplar in pet:en i stället ?
Håller du pet:en högre än tanken ?

Om det rinner ca 3-5 dl/min så borde det räcka. Du kanske kan prova köra
hojen på petflaska men koppla vakumet till soppakranen och kolla flödet.

Bara spånar lite....
/u

CayLe skrev:
På GS'en finns det 3st lägen på soppakranen, ON-OFF och PRI. Vid PRI-läget så forsar bensinen utan hinder ner till förgasarna. Funkar det inte vid PRI läget? Annars kan du ju ta och blåsa i slangarna och se om det är stopp nånstans.

Självklart är det PRI och inte PO som jag tidigare skrev. På min (-98) är det dock ON-RES-PRI, ON/OF sitter på tanken och är en separat kran.

Tänkte komma med en uppdatering nu:
Jag använder nu Petflaskan istället för tanken. När Petflaskan kopplas in till reserv slangen så funkar det både vid res. (vakuum) läget och PRI. Vid den "vanliga" slangen fungerar det inte alls. PRI läget är enbart öppet för reserven så det är ok att det inte funkar där men det borde fungera på "ON" läget.
Problemet rör således "vanlig drift".

Jag har testat att blåsa genom kranen och då funkar det när man låter någon annan suga på vakuum anslutningen. Detta gäller både RES och vanlig.
När jag gör samma sak som ovan fast med bensin fungerar dock enbart RES. Hur det kan vara så begriper jag inte men det kanske någon annan gör?
Jag skall göra om testet med bensinen genom kranen en gång till för att se om mina observationer är korrekta.
Problemet verkar vara hittat (kranen) tycker dock att det är konstigt.
Tackar för hjälpen här, det är skönt att ha ett bollplank som kan komma med idéer när den egna hjärnan brister :tummenupp

/V.

EDIT: har nu gjort om "exprimentet" och då fungerade det :va begriper inte vad jag har gjort för fel innan för jag har inte ändrat på något. Nu fungerar allting i teorin. Skall montera på det senare och se om så även är fallet, hoppas...

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...