MCN - 06 R6 mot 06 R1

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
MCN1.JPG

MCN2.JPG

MCN3.JPG

MCN4.JPG

Vad menar de med mer MotoGP-prylar än någon annan hoj? Jag kan bara komma på fly-by-wire som inte "alla" andra har och det har väl Ducati också eller..?

Nu blir MC-News säkert jätteglada... ifall tidningen nu inte är gratis.

Neutral skrev:
Vad menar de med mer MotoGP-prylar än någon annan hoj? Jag kan bara komma på fly-by-wire som inte "alla" andra har och det har väl Ducati också eller..?
Chassi, som i ramens struktur, fjädringskomponenter, ecu'n som är förprogrammerad med massa coola saker, gp-vinklad luftspruta

Har aldrig kunnat förstå hur 600 kubikarna gör sig bättre tider på banan än 1000 kubikarna. (om de är original vill säga)
Det är väl skillnad tex 2.5 sec från 0-200 mellan en r6a och en r1. Eller har jag fel? Bara där borde man knapa igen iaf ngt då de kanske redan är uppe i ngn hastighet. Men tycker r1an borde ha så fett mkt mer power över 100 km/h. Sen väger de ju lika mycket också.

Vad är det som påverkar :va :va :va

kAtanAmAn skrev:
Har aldrig kunnat förstå hur 600 kubikarna gör sig bättre tider på banan än 1000 kubikarna. (om de är original vill säga)
Det är väl skillnad tex 2.5 sec från 0-200 mellan en r6a och en r1. Eller har jag fel? Bara där borde man knapa igen iaf ngt då de kanske redan är uppe i ngn hastighet. Men tycker r1an borde ha så fett mkt mer power över 100 km/h. Sen väger de ju lika mycket också.

Men du vet att en bana svänger oxå.

Neutral skrev:

Slirkoppling har den oxå,det lär ju kapa en del tid.

kAtanAmAn skrev:

Ju mer det svänger ju mer till fördel för en 600:a jämfört med en 1000cc......antagligen för att 600:an är lättare att hantera, dvs att du kan köra snabbare genom kurvorna. där knappar man in en del tid.

P@trik skrev:
Slirkoppling kanske är unikt på en Yamaha men Kawa har haft det sedan -03 och Ducati ännu längre.

Jag tycker tidningen på tidningars vis har flosklat till det igen.

PROPAGANDA !!!!!

:kocko

..men de e klart. En generell mellanklass-hoj framförs oftast av en "groda" - dvs. en person med stor mun och liten kropp.

:fatta!

kAtanAmAn skrev:

Full gas används kanske 20% runt en bana. Har du kört din R6:a än? Har den 'lite' effekt?

Kul läsning! Nya R6:an verkar vara en kanonhoj, men jag hade gärna sett en jämförelse med nya GSX-R600 också.

P@trik skrev:
Men du vet att en bana svänger oxå.

hmm skrev också med vikten, vilket borde ha fet inverkan.

Racercukel skrev:
Ju mer det svänger ju mer till fördel för en 600:a jämfört med en 1000cc......antagligen för att 600:an är lättare att hantera, dvs att du kan köra snabbare genom kurvorna. där knappar man in en del tid.

ja men fattar inte det när de väger lika mycket...

Valentinic skrev:
Full gas används kanske 20% runt en bana. Har du kört din R6:a än? Har den 'lite' effekt?

ja det är klart man inte gasar fullt. Ja det är galet!

kAtanAmAn skrev:
ja men fattar inte det när de väger lika mycket...
Men de roterande delarna i motorn väger inte lika mycket och det ger mer gyrokrafter i den större motorn som gör den mer svårsvängd i hastighet.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN