MCK Vilse - Skånevårenturen™ 2007 - 04 - 21

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Tack tack tack för en skön dag. Det var jäkligt skönt tempo i PGH:s grupp!!!
Sammanslagningen var inte det bästa, hamnade dessutom längst bak nästan och höll på att få krupp!!
Men det löste Swish och jag när vi lämnade på hemvägen. Vi fick kört av oss efter att vi lämnat gruppen i Klippan :D :D :D :D :tuttar
 

Heij

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW F 800GS
Fantastiskt trevlig runda. Känns i kroppen idag efter att ha svängt runt med en supertourer i 30 mil och kört 15 mil till och från turen. Väldigt lärorikt och väldigt inspirerande. Och så alla trevliga människor "from all walks of life". Hoppas det blir en riktig tradition!


Tack för en trevlig körning tillbaka till Malmö gick ju ganska hyfsat fort, ialla fall för min del :D
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Tack tack tack för en skön dag. Det var jäkligt skönt tempo i PGH:s grupp!!!
Sammanslagningen var inte det bästa, hamnade dessutom längst bak nästan och höll på att få krupp!!
Men det löste Swish och jag när vi lämnade på hemvägen. Vi fick kört av oss efter att vi lämnat gruppen i Klippan :D :D :D :D :tuttar

Aha, det va där ni försvann !

Gruppen blev bara mindre och mindre :D kanske var någon i mitten som skulle varit längre bak. Bara till att köra om vid nästa stopp ju... för längst fram va det bra tryck !
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Tack tack tack för en skön dag. Det var jäkligt skönt tempo i PGH:s grupp!!!
Sammanslagningen var inte det bästa, hamnade dessutom längst bak nästan och höll på att få krupp!!
Men det löste Swish och jag när vi lämnade på hemvägen. Vi fick kört av oss efter att vi lämnat gruppen i Klippan :D :D :D :D :tuttar

Tackar för det. Har fått indikationer på att folk inte förstod vad som hände i Båstad då vi slog ihop grupperna. Ändå så sa vi vad som gällde. Men det tar vi på oss och lär oss av detta till nästa gång.

Det måste ha varit gummibandseffekt modell stor. Jag tyckte att jag hade hyfsat tempo men fick sen höra att längre bak gick det inte fort. Det måste ha gazzats så f-n på rakorna för att komma i kapp, eller?

Personligen tycker jag ett ganska kort avstånd till framförvarande är att föredra. Jag har stor nytta av hur den där framme kör, spår, bromsljus, tecken osv. Men då gäller det att man inte kör "över" sin förmåga.

Det viktigaste är nog att få så jämna grupper som möjligt. Alltid svårt att säga hur fort det går. Själv tycker jag att tempot i min grupp är som mellllan på RR, +- lite.

Många words men men:)

På gensyn den 6/6 va?!
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Tackar för det. Har fått indikationer på att folk inte förstod vad som hände i Båstad då vi slog ihop grupperna. Ändå så sa vi vad som gällde. Men det tar vi på oss och lär oss av detta till nästa gång.

Det måste ha varit gummibandseffekt modell stor. Jag tyckte att jag hade hyfsat tempo men fick sen höra att längre bak gick det inte fort. Det måste ha gazzats så f-n på rakorna för att komma i kapp, eller?

Personligen tycker jag ett ganska kort avstånd till framförvarande är att föredra. Jag har stor nytta av hur den där framme kör, spår, bromsljus, tecken osv. Men då gäller det att man inte kör "över" sin förmåga.

Det viktigaste är nog att få så jämna grupper som möjligt. Alltid svårt att säga hur fort det går. Själv tycker jag att tempot i min grupp är som mellllan på RR, +- lite.

Många words men men:)

På gensyn den 6/6 va?!

Nä det blev inget gummiband för den jag låg bakom körde i 50km/h i kurvorna och drog inte särskilt fort för att sen komma ifatt....(detta gäller alltså efter sammanslagningen)
Men men det var en underbar dag iallafall. Skitsköna vägar med härliga kurvor och fin utsikt :tummenupp

Har inte kört nationaldagsrundan så det blir premiärtur i år!! Kommer ansluta mig till din grupp igen :tummenupp
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Det måste ha varit gummibandseffekt modell stor. Jag tyckte att jag hade hyfsat tempo men fick sen höra att längre bak gick det inte fort. Det måste ha gazzats så f-n på rakorna för att komma i kapp, eller?

Personligen tycker jag ett ganska kort avstånd till framförvarande är att föredra. Jag har stor nytta av hur den där framme kör, spår, bromsljus, tecken osv. Men då gäller det att man inte kör "över" sin förmåga.

Det viktigaste är nog att få så jämna grupper som möjligt. Alltid svårt att säga hur fort det går. Själv tycker jag att tempot i min grupp är som mellllan på RR, +- lite.

På gensyn den 6/6 va?!

Det blev helt enkelt en lite för stor grupp för det tempot. Som alltid så är det några som väljer fel vid sånna här lite mer "lösa" events, people are people..
Tycker annars det var närmast perfekt där framme på slutet, så värst mkt fortare bör man nog inte köra på allmäna vägar som är nya för många(inkl mig). :tummenupp
Angående avstånd beror det ju helt på hur mkt man litar på både framförvarandes och sin egen förmåga. När jag kör "fort" föredrar jag att köra själv/först för att inte bli "lurad".

6/6 vad? *leta* :)
 

Solid snake

Guest
6/6: Nationaldagsrundan.

Jag ska dit iaf, och det blir nog i PGH's grupp om det är som mellantempo i RR gruppen.
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Det blev helt enkelt en lite för stor grupp för det tempot. Som alltid så är det några som väljer fel vid sånna här lite mer "lösa" events, people are people..
Tycker annars det var närmast perfekt där framme på slutet, så värst mkt fortare bör man nog inte köra på allmäna vägar som är nya för många(inkl mig). :tummenupp
Angående avstånd beror det ju helt på hur mkt man litar på både framförvarandes och sin egen förmåga. När jag kör "fort" föredrar jag att köra själv/först för att inte bli "lurad".

6/6 vad? *leta* :)

Håller helt med, det gäller att min litar på sig själv och den där framme. Nä, jag kommer inte köra fortare i framtiden. Lagom tempo, det är ingen tävling och med tanke på att man har 20 efter sig så vill man att alla skall komma tbx safe and sound.

Nä det blev inget gummiband för den jag låg bakom körde i 50km/h i kurvorna och drog inte särskilt fort för att sen komma ifatt....(detta gäller alltså efter sammanslagningen)
Men men det var en underbar dag iallafall. Skitsköna vägar med härliga kurvor och fin utsikt :tummenupp

Har inte kört nationaldagsrundan så det blir premiärtur i år!! Kommer ansluta mig tilllll din grupp igen :tummenupp

Som sagt, att välja rätt grupp är ju bäst:tummenupp Inget fel att backa ner. Det blir roligast för alla.

Du får komma fram i ledet den 6/6, där går det kanske lite fortare. Hm, ngnstans måste ju de som "kör i 50" komma i kapp. För jag tappade väll ingen på vägen:va Eller är de ute fortfarande:)

Vi får kanske tilllsätta en kommité och undersöka hur vi skallll göra i framtiden på körningarna. Det är väl popullärt med sådant.

Nä, jag stavar inte dålligt, det är min L-tangent som är uppfuckad.
 
Last edited:

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
6/6: Nationaldagsrundan.

Jag ska dit iaf, och det blir nog i PGH's grupp om det är som mellantempo i RR gruppen.

Alright, Jag dyker nog med upp då!
Har kört i mellangruppen ett antal gånger och tycker det här gick betydligt fortare, där framme dvs. Nu var ju inte benämningen på gruppen "mellan" heller utan "hyffsat snabb", så med rätta!
Personligen så får det t.o.m. gärna gå ännu lite snabbare, men det är ju som sagt svårt/dumt med stor grupp och nya vägar.
Tummen upp för PGH och company hursomhelst, vi ses! :)
 

ulv

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
CBR1100XX
Du höll väl till i JKAY:s grupp, som jag då?
Jag bytte till hemfärden. Innan dess var jag i Celtanics grupp.
Tyckte faktiskt min var helt ok på sådana turer. Den verkar må bra på dessa vägar iaf.
När motstyrningen sitter i muskelminnet och jag har kläm på spårvalet skall det inte vara något problem har jag blivit upplyst om, men dit är det en bit :) .
Ses väl på NDR 2007? Längtar redan dit!
Om inget oförutsett inträffar, YES!

Tack för en trevlig körning tillbaka till Malmö gick ju ganska hyfsat fort, ialla fall för min del
Det var en riktigt trevlig avslutning! Kul att det finns så många olika sorters hojar på vilseturerna!
 

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
joooojemän....den rundan ska jag inte missa :)

nu e hojen körbar iallfall om man ska se det positivt....besiktning på måndag oxå så där har man tur med ...

Blidde de godkänt på besiktningen?? :)

Jag bytte till hemfärden. Innan dess var jag i Celtanics grupp.

När motstyrningen sitter i muskelminnet och jag har kläm på spårvalet skall det inte vara något problem har jag blivit upplyst om, men dit är det en bit :) .

Om inget oförutsett inträffar, YES!


Det var en riktigt trevlig avslutning! Kul att det finns så många olika sorters hojar på vilseturerna!


Om inget oförutsett inträffar för min del, är jag på, på NDR. Ska bli kul. Hur länge har du haft Koltrasten då? Hade ju en -97:a och mådde bra på den. Men vet ju inte hur skillnaden är mellan den och din årsmodell, förutom större tank och insprutare på din. körmässigt har jag ingen aning. Men kan tänka mig den är snarlik. Rätt skön var även den. :tummenupp
 
Last edited:

Dragon

Hell was full so i came back..
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Malmö
Hoj
Cbr 929 RR Fireblade
Nä det blev inget gummiband för den jag låg bakom körde i 50km/h i kurvorna och drog inte särskilt fort för att sen komma ifatt....(detta gäller alltså efter sammanslagningen)
Men men det var en underbar dag iallafall. Skitsköna vägar med härliga kurvor och fin utsikt :tummenupp

Har inte kört nationaldagsrundan så det blir premiärtur i år!! Kommer ansluta mig till din grupp igen :tummenupp
Och det gick inte att hoppa uppåt i ledet???
Den "söliga" killen va j-vligt ny på hojen och inte speciellt säker.
Tror knappast att det blev bättre när han märkte att föraren bakom blev irriterad för att det gick sakta..för sånt märks.
Oavsett vilken grupp man kör i så om man ligger nästsist så kommer det inte att gå super snabbt.
 

Chaimera

Det är inte farten som dödar...
Gick med
18 Sep 2006
Ort
Lund
Hoj
GSXR 600 -01
Inskickat av Speedgirl:
Tack tack tack för en skön dag. Det var jäkligt skönt tempo i PGH:s grupp!!!
Sammanslagningen var inte det bästa, hamnade dessutom längst bak nästan och höll på att få krupp!!
Men det löste Swish och jag när vi lämnade på hemvägen. Vi fick kört av oss efter att vi lämnat gruppen i Klippan

Aha, det va där ni försvann !

Gruppen blev bara mindre och mindre :D kanske var någon i mitten som skulle varit längre bak. Bara till att köra om vid nästa stopp ju... för längst fram va det bra tryck !

Precis. Går det för sakta finns det många tillfällen att "flytta upp en pinne". Det är ju svårt att veta på förhand. Även om man väljer rätt grupp går det ju olika fort inom gruppen.

Tack för en trevlig dag, och bra arrangemang! :tummenupp
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Och det gick inte att hoppa uppåt i ledet???
Den "söliga" killen va j-vligt ny på hojen och inte speciellt säker.
Tror knappast att det blev bättre när han märkte att föraren bakom blev irriterad för att det gick sakta..för sånt märks.
Oavsett vilken grupp man kör i så om man ligger nästsist så kommer det inte att gå super snabbt.

Hörru, nu ska do nog inte hetsa upp dig alltför mycket över just det. Att skylla på att man är ny på hojen/kortet är väl knappast en ursäkt för att lägga sig i SNABB grupp, och sen dessutom inte ha vett att byta, utan att istället pressa sig själv så till den milda grad att det händer olyckor. Är man så osäker på att köra borde man kanske inte vara så tvärsäker när man väljer snabb grupp heller. Det fanns en anledning till att turen kördes med olika ledare, och olika tempo, och jag är nästan helt säker på att det inte berodde på att sänka någons självförtroende, men jag kan ha fel?

JAG var en av dom som var irriterad över att det gick äckligt långsamt där bak i snabba gruppen. Jag tog rollen som sisteman som ett hedersuppdrag, och samlade klungan på vägen upp till Båstad. Ingen av de jag tillfrågade var speciellt sugna på att ta den på vägen hem, så jag gick in då med. Med den stora gruppen vi blev, och de oförmågorna som fanns i gruppen så resulterade detta i komplett vansinneskörning där bak. Det handlade inte enbart om att det gick långsamt, för när det skulle köras ikapp så började X antal personer att skära blinda vänstersvängar, gick över backkrön på vänster sida av vägen, bromsadnde i kurvor, för att nämna Några saker som gjorde att jag satt och svor innanför hjälmen och verkligen undrade "Vad i hela HELVETE" folk tänker med... DÄRFÖR vart jag irriterad.

Att välja fel grupp handlar inte enbart om att ställa till det för sig själv, utan man förstör i mångt och mycket åkandet för så många andra. Om man är osäker på sin förmåga eller hur snabbt det kommer gå, så börjar man i långsam, och jobbar sig uppåt, knappast tvärtom. Nu gjorde jag EN stor tabbe i Lördags, och det var att inte snacka med de personerna som hamnat fel när vi stod och tankade i Klippan, enbart av den anledningen att jag inte ville verka stöddig eller taskig. Jag gjorde då istället så att jag bytade bort min roll som sisteman mot en åkare som inte kunde hålla det tidigare tempot. Att denna killen sen inte valde att lita på sig själv och köra i SITT tempo är inget jag tänker ta ansvar för, det överlåter jag till var och en...

Jag har preachat detta budskap 1000 ggr tror jag, och jag är bara så mäkta trött på att behöva uppleva samma idiotiska beteende varje gång det händer. Att sen försöka försvara det är ju bara lönlöst. Vi kör ihop för att vi ska tycka det är kul, det ska vara roligt för alla, och det är allas plikt att se till att det är så... snabb som långsam. Men att vara ärlig mot sig själv, DET är ju en bra start i alla fall!

/ Johan
 
Last edited:

Dragon

Hell was full so i came back..
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Malmö
Hoj
Cbr 929 RR Fireblade
Hörru, nu ska do nog inte hetsa upp dig alltför mycket över just det.
/ Johan

Ja just det det va JAG som hetsade upp mig:rolleyes:
Folket som tog på sig annsvaret att samordna detta skall ha en elogè och jag tyckte personligen att tempot i snabb gruppen va toppen och vägvalet va det sjukaste ever:yoparty
Men istället för att sitta här och gnälla iefterhand så kan man ju faktiskt ta mod till sig och gå fram till killen och be honom ta ett steg ner i grupperna.
Alla är vi snälla och förstående innanför dom hårda och tuffa skinnställen.
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Ja just det det va JAG som hetsade upp mig:rolleyes:
Folket som tog på sig annsvaret att samordna detta skall ha en elogè och jag tyckte personligen att tempot i snabb gruppen va toppen och vägvalet va det sjukaste ever:yoparty
Men istället för att sitta här och gnälla iefterhand så kan man ju faktiskt ta mod till sig och gå fram till killen och be honom ta ett steg ner i grupperna.
Alla är vi snälla och förstående innanför dom hårda och tuffa skinnställen.

Just give it a break. Ja, visst kunde man sagt till, men Ingen gjorde det, och förklaringen till det är förmodligen finkänslan. Sen är det inte "gnäll" i min mening, det är lärdommar till nästa gång, eftersom många tydligen var helt nya på det här... så kan dom ju faktiskt passa på att ta till sig ett och annat, och inte göra om andras misstag. Inte sant? Har alltid varit nyttigt att vädra saker...

Sen är jag inte hälften så upphetsad som det kanske låter (Det är bara något med ordförrådet som gör det) :tummenupp Misstyckte bara i att man inte kan "skylla" på att man var grön på hojen eller kortet, för det handlar om personligt ansvar, och att tänka efter lite länge... alla kan ju inte ha likadan turknäsa som mig...

/J
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
För att sätta lite punkt för diskussionen.

1. Alla tar eget ansvar för sitt val av grupp.
2. Om jag eller min sisteman ser att någon inte hänger med i det valda tempot så frågar jag först varför det blir en lucka. Får jag då ett acceptabelt svar åker vi vidare. Om det fortsätter vara lucka så ber jag personen flytta bakåt i gruppen.
3. Om detta ändå innebär att det blir lucka så ber jag deltagaren flytta ner eller hoppa av. För allas trevnad och säkerhet. JKay bad faktiskt folk att kliva av. Jag bad en kille flytta upp till PGH i Ängelholm då han höll på att somna som tredjeman i min grupp.
4. Det är omöjligt att få upp tempot långt bak i grupper på 20+. Enda sättet att lösa det är att begränsa deltagarantalet till 19 x 4 = 76 personer och kvotera grupperna. Inte det vi önskar att göra så vi får leva med att det inte är rejstempo. Dom som vill gazza satan får göra det på onsdagsgazzen och tisdagsturerna.

Vi ska vara sociala och ha trevligt.
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Hemma igen, lite mör och väderbiten "Det e fan vad solen tar här nere...". Tack till PGH för gott ledarskap, det får vi säkert se mer av i sommar!

Många av mina nordväst-favvoriter med på kartan idag, vissa i omvänd riktning, och lite nya slingor att lägga på minnet! Funkade kanon upp till Båstad, om än lite gummibandseffekt som resulterade i långa utdragna gäspningar innanför mitt visir. Värre blev det efter sammanslagningen då den klassiska "Jag ska minsann inte köra i långsamma gruppen-mentaliteten" bröt ut, med resultat tydligt statuerat på sista sträckningen.

Ska inte sitta här och vara en messersmith, men vill ändå påpeka vikten av att inte välja fel grupp, att hålla rätt distans till framförvarande (varken för långt eller för kort), samt att det är OK att droppa bak, byta grupp, eller avvika när man börjar kännsa stresskänslorna "det har klarar jag inte" innanför hjälmen. Som tidigare sagt, Ingen blir imponerad av en hojj i diket.

I övrigt vart det en kanon sistabit för min egen del. 6 tighta hojar som marschade på i lagon "snabb-tempo".

Tack X (Jag och namn) för sällskapet tillbaka till Malmö... Ingemar Stenmark hade varit stolta över oss! ;)

Love and Light!

Bra tryck hem ja =) Tackar! fast jag tyckte du nosade lite mycket på mina avgaser :D
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Och det gick inte att hoppa uppåt i ledet???
Den "söliga" killen va j-vligt ny på hojen och inte speciellt säker.
Tror knappast att det blev bättre när han märkte att föraren bakom blev irriterad för att det gick sakta..för sånt märks.
Oavsett vilken grupp man kör i så om man ligger nästsist så kommer det inte att gå super snabbt.


Jag har inte skrivit att han var sölig och har inte klankat ned på honom alls. Dessutom blev jag inte irriterad heller!!!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top