McCoy til NCR Ducati, WSB

Nyteknik skrev:
den brasilianske tvättbjörnen

Nu ska vi inte sänka nivån på diskussionen genom att diskutera förarnas utseende (jag blir så till mig då :rolleyes:). Tycker i och för sig synd om Alex. Han ser inte riktigt ut som att han får sova ut ordentligt. Kan det vara "den brasilianska skönheten" (citat Björn Brander), som sliter ut honom?
 
Macho Woman skrev:
Kan det vara "den brasilianska skönheten" (citat Björn Brander), som sliter ut honom?

Påminn mig helst inte om BB och hans vidriga klychor. Men du kan ha rätt. Troligare är dock Mattias teori om Barros permanenta jetlag som förklaring till zombie-looken.

På tal om Mattias (edit: Crish Ash):

Barros rykte som någon med gudomlig förmåga att bromsa punkteras varje gång han blir omkörd. Och det var många under 2003. Och 2002. Och 2001. Och... Kanske skadade han inte bara sitt knä på Suzuka utan även handleden. Verkar i så fall inte läka speciellt bra.
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Påminn mig helst inte om BB och hans vidriga klychor. Men du kan ha rätt. Troligare är dock Mattias teori om Barros permanenta jetlag som förklaring till zombie-looken.

På tal om Mattias (edit: Crish Ash):

Barros rykte som någon med gudomlig förmåga att bromsa punkteras varje gång han blir omkörd. Och det var många under 2003. Och 2002. Och 2001. Och... Kanske skadade han inte bara sitt knä på Suzuka utan även handleden. Verkar i så fall inte läka speciellt bra.

"Myten" om Barros som grymt sen på bromsen uppkom väl under mitten av 90-talet då han ofta körde hojar som inte var riktigt i absoluta toppen. Det var ofta som frustrerade förare som egentligen var snabbare hade skitsvårt att komma om honom. En stoppkloss helt enkelt. Det hördes i flera post-race intervjuer på den tiden. Sen är han nog en av de killarna som är grymmast i en sistavarvsduell vilket han även visat mot Rossi, ibland bromsar han dock lite för sent....

Fast hårigaste bromsaren var nog Schwantz, kom ihåg Hockenheim 91, det var sinnessjukt....
 
Chris Ash skrev:
Det var ofta som frustrerade förare som egentligen var snabbare hade skitsvårt att komma om honom.

Precis. Hans körstil på den tiden (sen/hård inbromsning, låg kurvhastighet) gjorde honom till en bromskloss. Men det var länge sedan nu. När sågs Barros senast öra offensiva inbromsningar med bakhjulet högt upp i luften?
 
Nyteknik skrev:
Precis. Hans körstil på den tiden (sen/hård inbromsning, låg kurvhastighet) gjorde honom till en bromskloss. Men det var länge sedan nu. När sågs Barros senast öra offensiva inbromsningar med bakhjulet högt upp i luften?

Phillip Island 2002, Valencia 2002, Motegi 2002.

Han kan än.....
 
Chris Ash skrev:
Phillip Island 2002, Valencia 2002, Motegi 2002.

Han kan än.....

Ja, dessa race visade han sig från sin bästa sida. Men "a demon on the breaks" var det länge sedan han levde upp till. Frågan är om det är någon som är bättre/värre på att bromsa än någon annan i MotoGP. :va
 
Nyteknik skrev:
Ja, dessa race visade han sig från sin bästa sida. Men "a demon on the breaks" var det länge sedan han levde upp till. Frågan är om det är någon som är bättre/värre på att bromsa än någon annan i MotoGP. :va

Om han är nån demon på rasterna vet jag inte, det kanske förklarar hans tvättbjörnsutseende. Men han bromsar ganska bra fortfarande
 
Och här är McCoy på bild på en ...999. Var det inte 998 som det var tänkt att han skulle börja med?
 

Bifogat

  • 02730915.jpg
    02730915.jpg
    9.8 KB · Visningar: 10
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top