Mc verkstäderna har det för bra!

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Jag ringde sthlms mc-varuhus och frågade vad dom skulle ta för att byta vattenpumpspackning på en Honda CX500 årsm81, svaret jag fick var att vi skruvar inte med gammla hojar. Jag tycker det är åt h.....e när man får sådana svar. Det går bra att sälja Honda och ta hand om "finjobb" på nya hojar, men sen skiter man i det när hojen har ett gäng år på nacken:mad:

Finns fler/bättre verkstäder. "Vi skruvar inte med..." är bara en fisförnäm omskrivning av "Vi kan inte, för vi var inte ens födda då...".
Hör med någon som kan hojar och inte bara kan sälja miniblinkers, stövlar och handskar...

Jag ringde sthlms mc-varuhus och frågade vad dom skulle ta för att byta vattenpumpspackning på en Honda CX500 årsm81, svaret jag fick var att vi skruvar inte med gammla hojar. Jag tycker det är åt h.....e när man får sådana svar. Det går bra att sälja Honda och ta hand om "finjobb" på nya hojar, men sen skiter man i det när hojen har ett gäng år på nacken:mad:

Ring igen...du måste ha pratat med någon jävla pryo...klart de skruvar gamla hojar. Har en kompis som servat både sin FT 500 Ascot och Guldvinge -81 där.

Att de har mycket att göra är en annan sak...och som sagt, det finns andra verkstäder, MC-bolaget i Veddesta tex...de har skruvat alla mina gamla sänken och det har aldrig varit några bekymmer

Samma med AVA MC! :mad:
"Vi meckar inte med hojar som är över 10 år gammla på högsäsongen"
Visst, det kan jag förstå. Men då behöver dom inte säga det på så drygt sätt som dom gjorde.
Tappade mig som kund pga. det.

// Linus

egentligen förstår man ju dem endå, tänk om de ska byta din packning, så eftersom det e en gammal hoj går hälften av skruvarna av, måste borras ut och gängas på nyss, etc etc, kan va allt möjligt som jävlas, kanske då tar 2 man 3 timmar att fixa din hoj = 6 arbetstimmar å kanske 600pix timmen = 3600pix i arbetskostnad för att byta en liten packning = du blir arg och tycker de tar överpris och säger till dina kompisar att den MC verkstaden är skit = de får dåligt rykte och omsättningen går ner etc etc, allt pga din jävla vattenpumpspackning

nog både lättare och säkrare för dem att bara skruva med nyare hojar

egentligen förstår man ju dem endå, tänk om de ska byta din packning, så eftersom det e en gammal hoj går hälften av skruvarna av, måste borras ut och gängas på nyss, etc etc, kan va allt möjligt som jävlas, kanske då tar 2 man 3 timmar att fixa din hoj = 6 arbetstimmar å kanske 600pix timmen = 3600pix i arbetskostnad för att byta en liten packning = du blir arg och tycker de tar överpris och säger till dina kompisar att den MC verkstaden är skit = de får dåligt rykte och omsättningen går ner etc etc, allt pga din jävla vattenpumpspackning

nog både lättare och säkrare för dem att bara skruva med nyare hojar

Exakt, jag håller delvis med dem, det rör sig ju om en i 25 år gammal hoj, i princip en veteranhoj. Men man kan ju framföra det på ett mer kundvänligt sätt, och kanske hänvisa/rekommendera till någon annan firma, de lär ju bara tjäna PR-mässigt på sånt beteende i stället.

Öhh... Du skruvar gammal hoj själv förstår jag ?

Det är hojar, inga fyrhjuliga saker med tak och ratt :)

Han har ju rätt. Skruvar kan "helt utan anledning" gå av på lite äldre hojar. Hände både på min ZXR -89 och på min RD 350 -85. :gnissla

EDIT: Vid samtliga tillfällen var det när skruvarna skulle lossas, dvs. problemet var inte att jag drog åt "på känn". :)

Last edited:
Åk till MC-hörnan i Södertälje, dom är väldigt trevliga å hyggliga! Dom är ju Honda-certade också :tummenupp
Eller så åker du till Svenska Motorcykelaktiebolaget i Järfälla, också kanonkillar :tummenupp Fast dom är ju Kawa-killar, men kan garanterat få hem en Honda-packning :)

Givetvis har handlare/reparatörer all rätt att åta sig vilka jobb de vill, men jag håller med om att man ofta stöter på en konstig attityd, som om de har glömt bort att det är tack vare oss som de finns. Kanske blir så när en verksamhet blir så etablerad, att det känns som att staden byggts runt den.

Finns det ingen sån där skön MC-farbror ute i skogen då som sätter sig och samtalar motorcyklarna friska, en sån som sover i blåstället och bor på en överväxt skrotgård full av fordonsskelett. Fast det är klart, garantierna man får uppgår väl till sin höjd till en påtår och en extra bit tigerkaka på verandan.

/perris

Man kanske skulle öppna hojservice. Men inte ta nya hojar.:)

Hur svårt och jobbigt kan det vara för en rutinerad mek att byta vattenpumps packning på en CX?
Inte för att jag vet hur dom ser ut i detalj, men det är nog väldigt enkelt.

Finns det ingen sån där skön MC-farbror ute i skogen då som sätter sig och samtalar motorcyklarna friska, en sån som sover i blåstället och bor på en överväxt skrotgård full av fordonsskelett. Fast det är klart, garantierna man får uppgår väl till sin höjd till en påtår och en extra bit tigerkaka på verandan.

/perris
Dom garantierna kan räcka långt med tanke på att den "gamle uven" knappast stressmekar klart nåt, det svåraste är ju o hitta denna blåställssovande skatt! Själv sträcker sej mina möten endast till att rådfråga verkstaden om det är nåt jag är osäker på, jävligt trött på "vissa ställens attityd" tänker då mest på kundmottagningsdelen!

Nämen, varför skulle du dra upp mina framtidsdrömmar? :4skrika :hihi

Man kanske skulle öppna hojservice. Men inte ta nya hojar.:)

Hur svårt och jobbigt kan det vara för en rutinerad mek att byta vattenpumps packning på en CX?
Inte för att jag vet hur dom ser ut i detalj, men det är nog väldigt enkelt.

Nä det är inte enkelt, man måste ta ur motorn samt ta isär den för att byta den förbannade packningen:mad:

Precis, varför ska man som kund "förstå" verkstädernas situation? Nä, ställ krav och kan inte kraven mötas så gå aldrig mer dit. Så enkelt är det.

Precis, varför ska man som kund "förstå" verkstädernas situation? Nä, ställ krav och kan inte kraven mötas så gå aldrig mer dit. Så enkelt är det.

Exaktemundo!
Honda "hade inte tid" att hämta min hoj, fast de skulle få timpeng för tiden det tog att hämta...
Så jag köpte delarna och gjorde jobbet själv och sparade 1500kr på köpet.
De förlorade 1500 rakt av + att jag inte kommer bemöda mig att åka dit fler gånger för service.

Så otroligt korkat! Har aldrig stött på någon sådan kommentar själv. Finns det för få MC-firmor? :va

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back