MC Varuhuset

börnte skrev:
2437723 Jag servarde min honda där för ett tag sedan och jag betalade 7775:- för min service ink. ventiljustering. Jag ifrågasatte priset också och svaret jag fick var att "det som skiljer 00-02 modellerna från tidigare och senare modeller är att man använder iridium tändstift och det kostar 1876:- för 4 st."
På -03:an kostar samma service 4312:- + ev.ventiljustering.
Jag ringde honda och frågade om det verkligen var nödvändigt att använda dessa dyra stift? Honda svarade "ja om du vill undvika misständningar, denna modell ska ha dessa stift!"
Jag servar och har alltid servat mina hojar där och det har funkat mycket bra, det ända negativa är att man måste boka i tid de har långa vänte tider! Typ 3 veckor!

Det är honda som tar ut enorma överpriser på orginalstiften... Dessa stift är ompackade stift från en av de största tillverkarna av tändstift och att köpa det i sin ursprungsförpackning kostar dryga hundringen stycket... Dristar du dig att köpa dem i USA får du alla fyra för ca 15 $
 
Boris JR skrev:
2441388 Det är honda som tar ut enorma överpriser på orginalstiften... Dessa stift är ompackade stift från en av de största tillverkarna av tändstift och att köpa det i sin ursprungsförpackning kostar dryga hundringen stycket... Dristar du dig att köpa dem i USA får du alla fyra för ca 15 $

TACK för den upplysningen! Det var skönt att höra!
 
Iridiumstift, ska de inte hålla längre än vanliga stift? Undrar om de verkligen behöver bytas ut konsekvent var 1200de mil.. Nu börjar jag bli smått paranoid.. :D Ska fan göra vinterprojekt av 2400-milarn o lära mig lite om hojen istället..
 
Schneiders Performance Center i Väsby är riktigt bra, och de blåser en inte heller som t.ex. stollarna på MC-varuhuset verkar göra.
Min hoj "ska" ventiljusteras vid 2400, när jag lämnade in den sa han på Schneiders att det är helt onödigt om ventilerna inte behöver justeras, fråga mig inte vad en ventil är förresten. Summa summarum är att han inte ville debitera trots att han lätt kunde gjort det och jag hade varit lika nöjd då jag trodde det skulle göras, men han valde den ärliga vägen. :tummenupp
 
Nu vet jag varför jag har ekonomiska problem.....:yoparty :)
...har aldrig lämnat in en mc annat än för den obligatoriska 100mila de få ggr jag köpt en ny mc....

Tur att man skruvar själv, gör att man kan ha flera hojar igång samtidigt en säsong. Men fan. 5000 spänn för en service, herrejösses...:näsblod
 
Airborne skrev:
2441489 Iridiumstift, ska de inte hålla längre än vanliga stift? Undrar om de verkligen behöver bytas ut konsekvent var 1200de mil.. Nu börjar jag bli smått paranoid.. :D Ska fan göra vinterprojekt av 2400-milarn o lära mig lite om hojen istället..

Stiften byts väl med 2400-mils intervall? Eller är det bara 1200? Isåfall måste jag börja spara pengar...

Vad är det mer som görs vid 1200? Förutom olja+filter och kontrollerna naturligtvis...
 
Stiften på 929 byts på 2400 mila om det behövs..
På min förra klarade de sig över 3000mil...

Dax att gruppköpa stift från staterna då?
 
Stiften byts inte på 1200 servicen.
Det är bara olja+filter samt kontroll på div saker.
Kostade 1800kr på Schneiders förra året.
 
d1ce skrev:
2436944 Vad jag vet så innebär ju EU att ingen kan kräva (för garantins skull, visserligen har den säkert gått ut) att du servar hojjen på en auktoriserad verkstad, iom fri konkurrens osv.

Är det så, jag trodde att man var tvungen att lämna på auktoriserad verkstad...? Gäller det bilar också tro?
 
Spirit skrev:
2526700 Är det så, jag trodde att man var tvungen att lämna på auktoriserad verkstad...? Gäller det bilar också tro?

Vågar inte riktigt svara på det 100%, men EU reglerar ju detta om fri konkurrens. Och vad jag kan förstå och vad jag hört så är det så att du kan lämna till valfri verkstad och garantin fortfarande ska gälla.

Din auktoriserade verkstad borde ju kunna svara på detta, visserligen lär de inte bli så nöjda om du ställer frågan ;)

-@
 
d1ce skrev:
2526724 Vågar inte riktigt svara på det 100%, men EU reglerar ju detta om fri konkurrens. Och vad jag kan förstå och vad jag hört så är det så att du kan lämna till valfri verkstad och garantin fortfarande ska gälla.

Du kan ju prova det och sedan processa mot generalagenten som nekar dig garantin, först genom alla instanser i Sverige och sedan i EU-domstolen. Sedan kan du ringa mig och berätta dels hur lång tid du har hållit på och del hur mycket pengar du ligger ute med i kostnader för processen samt hur mycket du får betala totalt om du förlorar då du även ska betala motpartens rättegångskostnader. Alla har inte råd med rättvisa... :)
 
DR-Zätare skrev:
2527340 Du kan ju prova det och sedan processa mot generalagenten som nekar dig garantin, först genom alla instanser i Sverige och sedan i EU-domstolen. Sedan kan du ringa mig och berätta dels hur lång tid du har hållit på och del hur mycket pengar du ligger ute med i kostnader för processen samt hur mycket du får betala totalt om du förlorar då du även ska betala motpartens rättegångskostnader. Alla har inte råd med rättvisa... :)

Ska "nog" inte behövas. Det är som d1ce säger, det finns inga "auktoriserade" märkesverkstäder längre utan man kan serva var man vill i princip. Tror det finns några krav på verkstäderna men alla som är godkända är just godkända.
 
Det finns nog bara ytterligare en kategori som är lika lättlurad på pengar som motorcykelägare; småbarnsföräldrar.
Samma stuk på försäljarsnacket "Ska du inte unna ditt barn/din mc det allra bästa och som dessutom är säkert?!"
Verklig konkurrens, valfrihet och sunt förnuft finns inte i dessa sammanhang! Åsså är man absolut inte säker på att arbeten utförs med kvalité heller - om man inte gör det mesta själv (noggrant och med koll på sina egna begränsningar)...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top