MC-vänliga appar, lista

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vet du mer specifikt nåt program till android?
Använder som sagt latitude i dagsläget men de visar lite sisådär ibland, Cardiotrainer använder jag för o se rutten på datorn i efterhand med hastighet o allt.
En blandning mellan de två där man kan följa personen live via datorn eller telefonen o se ifall han rör på sig vore kanon.
Används som sagt när jag är ute själv i skogen, vore kanon om tjejen kunde se att jag faktiskt rör på mig.

Det jag själv testat är:

Samsung DIVE http://www.samsungdive.com/DiveMain.do som ingår på vissa (alla?) Samsungmodeller om man kör med deras "brandade" Android. Krävs ingen app, utan man slår bara på spårfunktionen i mobilens inställningar och så måste man ha "Googles Platstjänst" aktiverad. GPS:en kan vara avstängd, men från webbsidan aktiveras den vid behov utan att man behöver tillåta det på mobilen. Är platstjänsten inte påslagen, fungerar spårningen inte. Man behöver förstås låsa skärmen och hoppas ingen blåser rent mobilen, om det är så att den blir stulen, men för eget bruk så anhöriga kan spåra, så är det bara att köra på. Man kan göra en del mer än att bara spåra, med den tjänsten: ringa upp, radera, låsa mobilen helt m.m. Gratis.

Google ska ha en egen spårtjänst, som jag sett demo på - är väl något som ingår i Google Maps m.m. (hittade inget när jag sökte).

http://www.antidroidtheft.com/ kan också spåra. Sökning via webbsida. Inte alls lika snabb som ovanstående, men kan också ta bild med mobilen - dock bara framsidans kamera, så chansen att få nyllet på eventuell tjuv är liten. Kräver separat app installerad. Gratis.

http://www.locatemydroid.com/ är också en gratis spår-app med webbsida som visar karta.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det jag själv testat är:

Samsung DIVE http://www.samsungdive.com/DiveMain.do som ingår på vissa (alla?) Samsungmodeller om man kör med deras "brandade" Android. Krävs ingen app, utan man slår bara på spårfunktionen i mobilens inställningar och så måste man ha "Googles Platstjänst" aktiverad. GPS:en kan vara avstängd, men från webbsidan aktiveras den vid behov utan att man behöver tillåta det på mobilen. Är platstjänsten inte påslagen, fungerar spårningen inte. Man behöver förstås låsa skärmen och hoppas ingen blåser rent mobilen, om det är så att den blir stulen, men för eget bruk så anhöriga kan spåra, så är det bara att köra på. Man kan göra en del mer än att bara spåra, med den tjänsten: ringa upp, radera, låsa mobilen helt m.m. Gratis.

Google ska ha en egen spårtjänst, som jag sett demo på - är väl något som ingår i Google Maps m.m. (hittade inget när jag sökte).

http://www.antidroidtheft.com/ kan också spåra. Sökning via webbsida. Inte alls lika snabb som ovanstående, men kan också ta bild med mobilen - dock bara framsidans kamera, så chansen att få nyllet på eventuell tjuv är liten. Kräver separat app installerad. Gratis.

http://www.locatemydroid.com/ är också en gratis spår-app med webbsida som visar karta.

Tackar tackar.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Vet du mer specifikt nåt program till android?
Använder som sagt latitude i dagsläget men de visar lite sisådär ibland, Cardiotrainer använder jag för o se rutten på datorn i efterhand med hastighet o allt.
En blandning mellan de två där man kan följa personen live via datorn eller telefonen o se ifall han rör på sig vore kanon.
Används som sagt när jag är ute själv i skogen, vore kanon om tjejen kunde se att jag faktiskt rör på mig.

Tror det är denna du letar efter

http://glympse.com/get_glympse
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
View Ranger Outdoors GPS (iOS) - En mer avancerad Tracker som även hanterar rutter. Har inte testat den speciellt mkt ännu.

vokul (iOS) - Handsfreekommandon (till skillnad från Siri).
Koppla in ett headset och tjata på :)
 
Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Uppdaterat listan med några av de mest MC-relevanta förslagen på appar.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Uppdaterat med parkeringsappar för Göteborg och Stockholm
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
CRADAR (CRash Detection And Respone)
En liten app som håller koll på om man har trillat och skickar då ett sms med GPS koordinater till en förinställd mottagare.

Finns till Android. Vet ej om den finns till IOS
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Trackaroo fungerar bra

http://trackmaster.trackaroo.com/welcome

Säljsnacket från deras site:

Trackmaster is a powerful lap timer that runs on your Google Android Phone.
Trackmaster provides the following features:

Record the following track data: position, speed, acceleration, altitude, bearing, absolute time, split times, elapsed times, and lap times.
Record your track data using multiple trigger modes: immediate, by movement, delayed, or by first split marker.
Record video with automatic upload to MyTrackmaster.com
View your lap times and split times with graphical analysis on your phone.
Calculates your best theoretical lap time and best rolling lap time.
Replay your track data instantly on your phone.
Share your track data via email, web posting, or Twitter.
Sync your data to the cloud. Back up your data and sync to multiple devices. Manage your track data, analyze your data, and search for data at MyTrackmaster.com.
Send your data to Google Earth for desktop replay, analysis, and editing.
Send your data as a spreadsheet for analysis in MS Excel or Open Office.
Enable speech to have your speed and times spoken to you while you're racing. This works great for motorcycle racers using a stereo bluetooth headset.
Provide real-time lap times and speed to your fans via Facebook and Twitter.
Use Live View to provide real-time track data and position to your fans.
Race with your friends using the Race Group feature. Get real-time position updates (1st, 2nd, etc) on your phone and see your friends' track position on Live View.
Launch Street View to see a panoramic view of your race line and the track.
Supports metric and English units.
Supports external bluetooth GPS receivers (via add-on) for faster update rates.
Download custom layouts or create your own.
Overlay your laps to compare your race line.
Record your setup for car, motorcycle, and karts.
Export video data for video overlays.


Works great for autocross, hillclimbs, road rally, and track days!
Click the User Guide or Google Earth links for more information about these and other Trackmaster features
 

Kristoffer2000

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER-6n, 09
Jag har hört mycket önskemål om parkeringsappar. Nu finns alla Sveriges kommunala MC-parkeringar med i MC-appens databas och är markerade på kartan!
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Tillbehör så att apparna fungerar bättre! Lista på det? Tänker mest på extern gps mottagare. Har testat Harrys laptimer men det fungerar inge bra utan extra gps puck känns det som...
Peter, det finns inga appar som kapar varvtider :D
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
CRADAR (CRash Detection And Respone)
En liten app som håller koll på om man har trillat och skickar då ett sms med GPS koordinater till en förinställd mottagare.

Finns till Android. Vet ej om den finns till IOS

Jag kunde ej komma åt alla inställningar eftersom fönstret ej gick att rulla på skärmen. Åkte ut min Android direkt.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Uppdaterat listan

Tillbehör så att apparna fungerar bättre! Lista på det? Tänker mest på extern gps mottagare.
Njae, jag tänkte nog bara hålla mig till apparna, men starta gärna själv en tråd för tillbehören. Första tips kommer här, en blåtandsGPS från Trackaroo som gör Trackmaster. Se nere till höger på sidan.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Check My Tour (Android, iOS)
Hitta, spela in och dela favoritvägarna. Dessutom med tillhörande community
Saknas lite detaljer om denna App.
Förutom det ovan så kan man även ta foto och kommentera sin rutt löpande tillsammans med en rating i varje steg. Den är även optimerad för att förbruka så lite ström som möjligt under tracking och stänger av autotracking automatiskt om batteriet sjunker under 20% kapacitet.

Du kan även adda kompisar till din tur så att bar de kan se var man kört :tummenupp
 
Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Uppdaterat med MotoGP appen för alla er MotoGP-entusiaster.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top