MC vält och fungerar ej därefter! Stort behov av hjälp!

Låter som det skulle kunna vara förgasarna , kanske något inne i någon av förgasarna som har lossnat eller fastnat
 
Tusen tack för alla svar/tips! Grymt!

Är själv inte så händig av mig när det gäller MC-meck, det är "tyvärr" därför jag lämnat den till verkstaden...
Antar att de kollat alla cylindrar, dock vet jag att den fick en rätt stadig stöt mot avgassystemet när den välte, kanske kan varit det som spökar....?

Tipsensor har den inte, den är för gammal, tack iaf för tipset :-) (Känns som det skulle kunna vara en sån basic grej)
Provade att köra med öppet lock, det funkade inte heller :-(

Det sjuka är att på tomgången går den bättre än någonsin, den svara brutalt bra och låter som ett monster, men så fort jag kommer ut på vägen och ska köra med den så vill den inte för fem öre.


Det är framförallt vid första gaspådraget och runt 4-5000 varv som den krånglar som mest, men svårt att säga, den går även hackigt hur som helst!

Än en gång, Tack för tipsen! Ska försöka kolla igenom/snacka med dem igen!

//Tapeworm

Hör man den beskrivningen låter det som om kamtiderna är fel, hur det hänger ihop med att den vält på stödet är en annan sak.
 
Tusen tack för alla svar/tips! Grymt!

Är själv inte så händig av mig när det gäller MC-meck, det är "tyvärr" därför jag lämnat den till verkstaden...
Antar att de kollat alla cylindrar, dock vet jag att den fick en rätt stadig stöt mot avgassystemet när den välte, kanske kan varit det som spökar....?

Tipsensor har den inte, den är för gammal, tack iaf för tipset :-) (Känns som det skulle kunna vara en sån basic grej)
Provade att köra med öppet lock, det funkade inte heller :-(

Det sjuka är att på tomgången går den bättre än någonsin, den svara brutalt bra och låter som ett monster, men så fort jag kommer ut på vägen och ska köra med den så vill den inte för fem öre.


Det är framförallt vid första gaspådraget och runt 4-5000 varv som den krånglar som mest, men svårt att säga, den går även hackigt hur som helst!

Än en gång, Tack för tipsen! Ska försöka kolla igenom/snacka med dem igen!

//Tapeworm

Om den får för lite bensin, så varvar den glatt men orkar dåligt.
Tjuvluft tror jag.
 
Som ovan sa, tjuvluft eller ihopptryckt soppa ledning någonstans? :va
 
Jag fick problem med hojen efter att ha bromsat omkull mig i dieselspill i promenadhastighet. Det visade sig att generatorn hade gett upp. Kanske sprack lacken på lindningarna? Hursom, kolla laddningen!
 
En del hojar har brytare vid sidostödet, så man inte kan köra iväg med det nere. Kan den ha fått sej en tryckare kanske? Den borde kanske stanna helt eller inte gå att starta alls då, men det kanske kan ha blivit nåt glapp i skiten.
 
En annan glapp kontakt kan ju vara motordödarn, den ramlade på höger sida sa du.
Motordödarn brukar sitta på höger sida av styret och den kan ju fått sig en smäll.
 
Kan det ha hänt nåt inuti avgassystemet. Smällen har skakat loss nåt som blockerar avgasflödet. Det borde inte påverka vid tomgång och lågt flöde men när mer avgaser ska ut så stoppar det upp. Om nåt lossnat så kan det kanske t.o.m förklara varför du upplever att motorn svarar mer brutalt på tomgång. Kanske en förändring i ljudet?
 
En del hojar har brytare vid sidostödet, så man inte kan köra iväg med det nere. Kan den ha fått sej en tryckare kanske? Den borde kanske stanna helt eller inte gå att starta alls då, men det kanske kan ha blivit nåt glapp i skiten.

Om stödsensorn gått sönder så går det vanligtvis inte över huvudet taget att starta motorn. Tror att alla stödsensorer är kopplade så. Av och på bara. Att ett glapp skulle orsaka dålig motorgång är nog inte troligt om jag får gissa. Stödsensorn sitter lite utsatt på den hoj som jag kör och far det upp en sten och knockar den är man vanligtvis rökt. Så jag har lärt mig hur man kopplar förbi den så att man kan köra vidare. Fram med en Leatherman bara..... :tummenupp

Men jag har aldrig hört talas om att en stödsensor kan orsaka dålig motorgång. Funkar den så går motorn som vanligt och är den trasig så går det inte att starta hojen.
 
Du sa att den låter som ett monster nu efter att den vält? Då bör väl något hänt som har med luft eller avgas att göra...
 
Om stödsensorn gått sönder så går det vanligtvis inte över huvudet taget att starta motorn. Tror att alla stödsensorer är kopplade så. Av och på bara. Att ett glapp skulle orsaka dålig motorgång är nog inte troligt om jag får gissa. Stödsensorn sitter lite utsatt på den hoj som jag kör och far det upp en sten och knockar den är man vanligtvis rökt. Så jag har lärt mig hur man kopplar förbi den så att man kan köra vidare. Fram med en Leatherman bara..... :tummenupp

Men jag har aldrig hört talas om att en stödsensor kan orsaka dålig motorgång. Funkar den så går motorn som vanligt och är den trasig så går det inte att starta hojen.

Nä, jag tror kanske inte heller det är så troligt. Men jag tänkte mer om den låg och fulglappade. Vid ett visst varvtal så vibrerar den och stänger av som då leder till att den går på som gör att den kommer upp i det varvtalet där den vill bryta............osv.osv.
Troligast är nog att det är bränsletillförseln som fular. Fast det är ju redan sagt.
 
Ingen aning om det är i närheten i liknelse, men min bil krockade jag med för ett tag sen och efterverkstaden fixade den så kunde jag inte komma upp över 90 (och ändå är det en sportbil). Det visade sig vara någon slang som helt enkelt hade lossnat. Precis som dig lät det suveränt vid tomgång, men i 80 kom den knappt till 90, det kändes som att det var massa vind som tog emot.. Men då var det i alla fall någon ventil som lossnat.
 
Stödsensorn är ju dessutom lätt att utesluta, i friläge påverkar den ju inte alls.
Går motorn sämre när växel läggs i så kam maj ju börja misstänka den, annars inte.
 
låter som ett monster.


Nu ska vi vara lite återhållsamma med orden.:hihi

Jag har en likadan som jag kör bana på i regn, och är vurpad fler gånger än jag kan räkna. Aldrig några problem att starta den.

Däremot har jag haft samma problem som du har efter att jag pluggat den med Db-killer. "Inga förslag är för dumma". Lossa framme vid grenrören och kolla att den går som den ska. Glöm inte skydda öronen.:D
 
Jag fick problem med hojen efter att ha bromsat omkull mig i dieselspill i promenadhastighet. Det visade sig att generatorn hade gett upp. Kanske sprack lacken på lindningarna? Hursom, kolla laddningen!

Om man försökt köra en hoj med dålig spänning i batteriet så känner man igen lite hur din hoj beter sig. Fast då så har den även svårt att varva ur utan växel. Hur beter den sig om du bara står och varvar på neutralen? Svara den fint hela vägen i registret?

Mät spänningen på batteriet med hojen igång samt avstängd.
 
Om man försökt köra en hoj med dålig spänning i batteriet så känner man igen lite hur din hoj beter sig. Fast då så har den även svårt att varva ur utan växel. Hur beter den sig om du bara står och varvar på neutralen? Svara den fint hela vägen i registret?

Mät spänningen på batteriet med hojen igång samt avstängd.

Vid för låg spänning kan den mycket väl gå bra vid låg belastning, men kass vid hög.
Gnistan blir sämre vid högt tryck.

OTkuriosa:
Jag hade en opel rekord för länge sedan.
Den hade egenheten att vindrutetorkarna startade i uppförsbackar.
Det berodde på för stort gnistgap.
Ergo:
Elektricitet är en sorts magi.
 
Kom bara å tänka på att polarn hade en zx7r 96a som hade en lustig strypning i trottlarna ett litet hål som täpptes med nåt som hade en förmåga att trilla bort! Alltså en i varje trottel!
Vet ju ej om du kan ha samma?
Men kan vara värt att kolla:va:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top