MC vält och fungerar ej därefter! Stort behov av hjälp!

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Hej alla glada!

Jag var med om en liten incident för ett tag sedan. Jag parkerade hojen, Kawasaki ZX-6R -98, utanför jobbet en snabbis och sedan när jag kom tillbaks så är det någon som har backat på den så den vält åt höger sida. Personen i fråga har ställt upp hojen igen. När ja ska åka iväg så går det otroligt dåligt!! Den betedde sig mer eller mindre som den höll på att få soppatorsk vilken sekund som helst. Den hostade sig fram hela vägen hem.

Nu har jag haft den inne på verkstad i snart 4 veckor och där har de bytt alla stift, kollat förgasare tömt och gjort rent tanken (och säkert en del annat som jag inte kommer ihåg). Efter allt detta går den fortfarande inte som den ska. Den hackar och hostar sig fram fortfarande och går väl upp i ca 70-80 som max, sen har den jäkligt svårt att köra snabbare!

Är det någon som har något tips om vad som kan vara fel? Känns som att inga tips kan vara för dumma! Skulle inte förvåna mig om det är något enkelt skitfel som man inte tänkt på...

Var hos grabbarna på verkstaden senast idag, och de börjar få slut på idéer om vad som kan var fel...

Är grymt tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få!

//Tapeworm
 
Har du testat att kör med öppet bensinlock. Kanske inte får ner luft om tanken fått sig en kyss?
 
Jag tänkte också på den men den gör väl så den inte startar alls... eller?

Jo så borde det ju vara. Men det där kan kanske skilja mellan tillverkare hur och vad den bryter?
Den kanske gått in i limp home-mode?
Vet inte ens om det sitter nån sensor på zxr6 men alla råd var välkomna och det mesta verkar vara provat redan så det skadar ju aldrig att ta den med om den finns.
 
Är piporna täta uppe vid cyllarna? Om den drar luft där så kan motorn gå rackarns knackigt. Kanske släppt när den rasade omkull? Prova med startgas. Ökar motorvarvet så är den inte tät. Det är ju en ganska självklar sak att kolla så det får man hoppas att dom gjort på verkstaden.

Annars kan det vara en hel uppsjö med orsaker.
 
Är piporna täta uppe vid cyllarna? Om den drar luft där så kan motorn gå rackarns knackigt. Kanske släppt när den rasade omkull? Prova med startgas. Ökar motorvarvet så är den inte tät. Det är ju en ganska självklar sak att kolla så det får man hoppas att dom gjort på verkstaden.

Annars kan det vara en hel uppsjö med orsaker.

Piporna? Vad menas då? (Nyfiken) Menar du alltså avgasröret? Eller? Nä? Om grenröret släppt borde det höras, och det borde ge föga att spruta startgas på avgassidan, om man inte har ett jävla tryck i flaskan:P
Just drf jag udnrar vad som menas med piporna?=)
 
Fick tillbaks min ZX9R igår (efter lite över en månad på verkstad) som betedde sig exakt lika dant.

Först byttes vakumpump/soppapump? och filter blev bättre men hackade fortfarande och ingen "ork" när det gasades lite, full rengörning av förgasarna gjorde susen.
 
Last edited:
Piporna? Vad menas då? (Nyfiken) Menar du alltså avgasröret? Eller? Nä? Om grenröret släppt borde det höras, och det borde ge föga att spruta startgas på avgassidan, om man inte har ett jävla tryck i flaskan:P
Just drf jag udnrar vad som menas med piporna?=)

Jo piporna = avgasrör. Rova eller lök = motorn och svål = däck...... :lol
 
1. Går den jämnt på tomgång? Misständer den? Gör den så undersök hela tändsystemet. Hattar, kablar, spolar.
2. Känns den begränsad från noll eller är det mer att den går i i väggen? Kolla hela drivlinan att allt löper lätt.

En idé kan ju vara att olja runnit ur växellådan upp till nåt, men känns ändå osannolikt. Gå igenom insprutningen och kolla injektorerna alternativt förgasarna. Din verkstad kan ju inte vara så begåvad om de inte kan mäta lambda, bränsletryck eller tändning.

Är det insprut eller förgasare? Olja som satt sig i luftfiltret kanske?


Och nej avgasläck gör lite påverkan på gången, men ändå begränsat.
:arsele:arsele:arsele
 
Förvånande att hojen kan stå så länge på verkstad med förmodad kunnig personal som inte kan hitta felet om den gick bra innan den trillade.Varför man rengör tanken och byter stiften verkar ju egendomligt.Tror som "Wwax" föreslog att du fortfarande har ett problem med förknasarna eller bränslepumpen när din beskrivning av hackande och hostande gång tyder på detta.

Om du kör en sträcka i en fart där det går att hålla liv i den så borde ju stiften skvallra om den får för lite eller för mycket soppa eller om det är en markant skillnad på något av stiften.Hoppas det löser sig. :crash
 
Last edited:
Och nej avgasläck gör lite påverkan på gången, men ändå begränsat.
:arsele:arsele:arsele

På en v-twin gör det en rackarns skillnad. Jag har fått åtgärda detta ett par gånger. Har mindre koll på mer högvarviga motorer dock.
 
Tusen tack för alla svar/tips! Grymt!

Är själv inte så händig av mig när det gäller MC-meck, det är "tyvärr" därför jag lämnat den till verkstaden...
Antar att de kollat alla cylindrar, dock vet jag att den fick en rätt stadig stöt mot avgassystemet när den välte, kanske kan varit det som spökar....?

Tipsensor har den inte, den är för gammal, tack iaf för tipset :-) (Känns som det skulle kunna vara en sån basic grej)
Provade att köra med öppet lock, det funkade inte heller :-(

Det sjuka är att på tomgången går den bättre än någonsin, den svara brutalt bra och låter som ett monster, men så fort jag kommer ut på vägen och ska köra med den så vill den inte för fem öre.


Det är framförallt vid första gaspådraget och runt 4-5000 varv som den krånglar som mest, men svårt att säga, den går även hackigt hur som helst!

Än en gång, Tack för tipsen! Ska försöka kolla igenom/snacka med dem igen!

//Tapeworm
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top