Mc-vägar i Stockholmsområdet??

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Tjena.
Jag söker roliga alternativ till Bogesundsvägen och Slingerbulten..
Gärna längre sträckor.
Vad har ni för förslag på vägar?

De flesta småvägarna i roslagstrakten (vallentuna, frösunda, kårsta, almunge mf) är hur roliga som helst. Vändigt gokartbaneaktiga som ger massvis med tillfällen till att bromsa, accelerera och luta hojen i kurvorna. Den natursköna omgivningen gör inte saken sämre.

Håller med föregående talare eftesom jag själv bor mitt på en av dessa underbara vägar:tummenupp Men just nu är det mycket tjälskador och grus.
För övrigt så är tex. Rialavägen en underbar väg, fantastiskt kuperad och slingrig, går att köra som en runda om och om igen om man inte tröttnar;-)
Sen finns vägarna uppåt Rånäs och Gimo som är fantastiska och vägen ut till Furusund går inte av för hackor den heller! Den är som en lång Bogan fast med BRA asfalt!
Massor av fina vägar runt barnens ö också, ja hela Roslagen bjuder på underbara hojvägar, det var därför jag flyttade hit så att man bor mitt i spenaten när man ska ut och gasa:tummenupp

Här har du en fin sträcka att svänga konstant på istället (långt roligare än bulten och bogan där det skall tävlas till förbannelse ibland). Mums-mums

Last edited:
Här har du en fin sträcka att svänga konstant på istället (långt roligare än bulten och bogan där det skall tävlas till förbannelse ibland). Mums-mums

japp den sträckan är fin också, ja det finns så oändligt många både roligare och bättre vägar än de där två tråkiga där man ändå bara samlar på sig tråkiga minnen i form av döda och skadade vänner..

Allt är väl relativt hur lång utflykt du ämnar åtaga.. Roslagen är bra (och Gillinge, Brottby, Kårsta, Svinninge m.m.), om än bitvis potentiellt grusigt (körde ut mot Riala förra säsongen och ångrade att jag inte tagit en endurohoj, om vi säger så). 76:an mellan Rimbo och Östhammar går det att mangla på rätt bra på, eventuellt längre norröver än så också (återkommer när jag testat biten upp till Gävle).

Almungevägen och däromkring är fint också, om man inte kör på skit i kurva och flyger ut i spenaten.. :rolleyes:

japp den sträckan är fin också, ja det finns så oändligt många både roligare och bättre vägar än de där två tråkiga där man ändå bara samlar på sig tråkiga minnen i form av döda och skadade vänner..

En till som jag har använt i gpsen några gånger....

Väg2

Fan, nu blev man sugen. :)

(edit; nu blev det förhoppningsvis rätt :huvet )

Last edited:
Allt är väl relativt hur lång utflykt du ämnar åtaga.. Roslagen är bra (och Gillinge, Brottby, Kårsta, Svinninge m.m.), om än bitvis potentiellt grusigt (körde ut mot Riala förra säsongen och ångrade att jag inte tagit en endurohoj, om vi säger så). 76:an mellan Rimbo och Östhammar går det att mangla på rätt bra på, eventuellt längre norröver än så också (återkommer när jag testat biten upp till Gävle).

Almungevägen och däromkring är fint också, om man inte kör på skit i kurva och flyger ut i spenaten.. :rolleyes:

Att Rialavägen var så usel förra året var att det var nylagd asfalt och det hade dragits upp extremt mkt. grus på vägen i alla kurvor av bilarna eftersom det låg rikligt med Grus/sten kvar i alla kanter.
Nu är det mkt. bättre och innan dess var den kanon i några år innan de behövde asfaltera om.

Skrev ungefär samma sak för nåt år sen, men skriver igen.

Om man fortfarande vill ha "tillgång" till folket eller iaf fikat på Rosenhill men inte vill köra "bulten" så kan jag rekommendera att bränna ner till Skanssundet. Tycker att den slingan är väldigt underskattad.

Skillnaden mot bulten är väl egentligen bara att det är bättre sikt och bitvis så har man t om åker vid sidan av vägen istället för träd.

Om man "orkar" så kan jag även rekommendera att ta färjan över till andra sidan och köra lite där.

En väg som absolut är värd att rekomendera är sträckan mellan Lunda (Ö om Arlanda flygplats) och Väg 77/Gottröra kyrka. Gott om kurvor, både tvära och lite öppnare.

Nästan hela vägen är det god sikt genom kurvorna och det tillsammans med den jämna och fina asfalten hjälper till att göra körningen mer harmonisk:tummenupp

Shit pommes vad många svar.. :)
Längden på turen ska väl vara något man kan åka en kväll efter jobbet, det är sammåkning med kollegorna så det är blandat med hojtyper och människor..

Hehe nej jag tänker inte byta till mig en offroad då jag nyligen bytte bort min ktm 660 mot min street.. :P

Rialavägen har blivit rejält gropig nu efter vintern. den är nästan värre nu än innan dom la nya belägningen

En väg som absolut är värd att rekomendera är sträckan mellan Lunda (Ö om Arlanda flygplats) och Väg 77/Gottröra kyrka. Gott om kurvor, både tvära och lite öppnare.

Nästan hela vägen är det god sikt genom kurvorna och det tillsammans med den jämna och fina asfalten hjälper till att göra körningen mer harmonisk:tummenupp
Jag har kört drygt 6000 mil de senaste 4 åren i min jakt på roliga MC-vägar i Stockholmsområdet och kan bara instämma att denna väg är en av de absolut bästa/roligaste.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman