MC-väg

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Har ingen film men kan ju bidra med en sväng ändå:
Älekulla, Gunnarsjö, Källsjö, Nösslinge... Fin asfalt och fina kurvor!
Nord ost om Varberg alltså.
:tungan
Körde där i somras, riktigt fin och bättre asfalt än Rumsättravägen som jag kör ganska ofta.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Rumsättravägen körde jag så sent som igår, rolig men Svensbodavägen som ligger ett stenkast ifrån har ett bättre flyt.

Roslagen är grymt när det gäller vägar, gäller bara att hitta dem, passar på att tipsa om appen Calimoto.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag körde bland annat den här sträckan ikväll. Riktigt kul vägar, men kanske inget för er med sporthoj eftersom det är krokigt och lite ojämn asfalt bitvis. Screenshot_20210830-204742__01.jpg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har ingen film men kan ju bidra med en sväng ändå:
Älekulla, Gunnarsjö, Källsjö, Nösslinge... Fin asfalt och fina kurvor!
Nord ost om Varberg alltså.
:tungan
Bra smak för vägar!
Gammal gränsbygd, otroligt många bra vägar staplade på varandra.

Hela gränszonen till Danmark, från Lygnern i norr till Hallandsås i söder är ett eldorado av bra MC-vägar.

Är man historiskt intresserad och är beredd att kanske få vända ibland kan man börja nosa reda på den gamla Kungsvägen genom Halland - Via Regia.

Här går att hitta mycket bortglömt...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Snart höstrusk och dags att stalla favoritfordonet till i nästa vår.

Jag ville ha en video som kan få mig att minnas den sommar som har varit och få mig att längta till nästa MC-säsong.

Rumsättravägen i Roslagen är en av de allra bästa MC-vägar som finns, smal, kurvig och där man inte vet vad som kan finnas bakom nästa krök. Nästan omöjligt att möta ett större fordon på den om man kör bil men med en MC brukar det gå bra. Många Roslagsvägar smalnades av i samband med att de asfalterades, en besparing Vägverket (Svevia numera) påstås ha gjort för att kunna belägga den med enbart en asfaltmaskins bredd. Verkligen inte något som de som kör där dagligen gillar (men som lär uppskattas av bilplåtslagare och bilverkstäder ;-()

Vägens kanter hade nyligen grusats så det fanns farligt rullgrus på flera ställen, därför körde jag den i en maklig takt. Grus på vägbanan ska enligt reglerna sopas upp efter max 24 timmar men det brukar vägentreprenörerna ha samma inställning till som för potthål (dvs de ****** i dem). Idiotiskt för rullgrus på belagda vägbanor står för den dominerande delen av singelolyckor med MC.

Ingen märkvärdig video, inga häftiga redigeringar, bara filmad med en kamera på styret (en Drift Ghost X som har 8 timmars batteritid), ingen musik utan bara motorljud (minska volymen om du tittar på videon).



Jag vet.
Du blir grinig som tusan när man ifrågasätter något av dina alster, men jag kan inte hålla mig:

Är detta filmat i England? Sverige?
Någonstans mittemellan...?

Jag frågar för du verkar köra vänstertrafik ungefär halva tiden.

Om det inte är något galet med kameraperspektivet så genar du som en tokig i vänsterböjarna.

Varför?
Det är inte för att det går för fort, det kan vi vara överens om.

Gillar du inte kurvor?
Filmsnutten blir till en parodisk instruktion hur man absolut inte skall köra på smala, krokiga vägar.

Sorry, det behövdes sägas.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den ultimata Mc-vägen har jämn fin asfalt, inga skymda kurvor och utan raksträckor naturligtvis. Nu kör jag sällan för fort men ofta över skyltad hastighet. :tungan

Vägen över Sjundaskogen har inget av detta men är trevlig just för att den kräver något av mig om jag ska köra och inte bara ska åka motorcykel.

UK har inte Noll Vision så där förväntas du anpassa hastigheten, inte hålla den så 60 mph kan vara ganska hygglig laglig fart om det är krokigt. Dessutom läggs det normalt på 10% även om man inte kan räkna med det. Norra Yorkshire har många sådana vägar ute på hedar. Skotska västkusten och norra Wales likaså. Tyvärr har alldeles för många "bombat" och förstört för oss som vill köra lite snabbare på landsväg. För riktigt fort går det på bana...
Tyskland var trevligt men det är inte längre 100 och anpassad hastighet som gäller när alldeles för många "bombat" även här. Autobahn däremot har alldeles för ofta 100...
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Har ingen film men kan ju bidra med en sväng ändå:
Älekulla, Gunnarsjö, Källsjö, Nösslinge... Fin asfalt och fina kurvor!
Nord ost om Varberg alltså.
:tungan
Idag har jag varit där och snurrat runt igen. Riktigt grymma vägar! Det finns även en fin väg tillbaka från Nössinge till Älekulla via Karl Gustav och Kungsäter. Och från Älekulla är det superfint norröver till Kinna via Torestorp och sen via vägen som går längs med Östra Öresjöns strand.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top