MC Uppkörning

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Hej,
Jag har bokat tid för uppkörning men har läst att man är flera personer som väntar och gör det samtidigt och att det kan ta lång tid innan man får köra, är det så fortfarande?

Och om en person kuggar på ett moment, behöver den vänta på alla andra är färdiga eller kan personen gå hem direkt?

Tack på förhand
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du är inte alls stressad va?

Det beror alldeles på var du kör upp och vilket moment du kuggar på. Och ja, det är alltid flera som kör upp samtidigt, ibland flera grupper dessutom, men normalt är det 2-5 pers per kontrollant, och först kör alla manöverproven, och sen kör dom som gick vidare i trafiken, i tur och ordning.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Stressed och nervös som fan =(
Ju mer man läser och tittar på videos om uppkörning, ju mer nervös blir man.
Det är ju tiden som man inte har om man kuggar, hade det funnits många uppkörningstider hade det varit lugnt, men nu är det som med passtider och allt annat i Sverige, allting ska ta tid.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det har varit kö sen jag började ta körkort för >25 år sedan... Så om du kommer hem en timme tidigare eller senare känns väldigt irrelevant.

Om du vill lyckas med uppkörningen så är mitt tips att lägga tiden på att övningsköra istället för att sitta och titta på filmer om det. Det är också billigare och enklare än att köra upp tills man klarar sig.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Är du där privat åker du väl hem när du vill om du kuggat dig t.e.x. på manöverbanan. Men om du inte är sist och kuggat kan det kanske vara lärorikt och kolla andra på manöverbanan, kanske lyssna vart i trafiken dom andra fick köra osv. Kör du privat är det aldrig fel att ta 1 eller 2 lektioner med körskola i närområdet där du ska göra provet om omgivningen är ny.

Lycka till.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Kör så mycket jag kan både med skolan och privat, men bokade uppkörningen privat bara för att ha ett mål förra året.
Kommer göra uppkörningen i hemstaden då man kan vägarna bättre där.

Tack z100sx för svaren
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Du har väl fått svar. I stockholm när jag åkt med som handledare har det båda vid Gillinge och Tullinge varit 4 förare per instruktör. Dessa 4 har i tur och ordning gjort manöverövningarna först. Alla som kuggar där får besked direkt och de kan om de vill åka hem direkt istället för att stå och sura. Detta är min erfarenhet att alla privatister åker direkt och de med körskola är kvar eftersom det oftast är flera kvar att åka upp. Så nackdelen är om du åker med skola & är först o kuggar manöver kan du bli kvar flera timmar till o vänta på alla andra. Ordningen är som du vet -> koll av mc, lågfartsbana, högfartsbana, bromsprov 70 -> bromsprov 90. Min erfarenhet som kan vara annorlunda är att oftast får alla göra om ett moment om de misslyckas, typ aha inte bra prova igen. I enstaka fall har jag sett att efter alla 4 övningar så har instruktören erbjudit nån nervös stackare möjligheten att göra om lågfartsbanan.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Segt med så pass få tider att tillgå. Gör som alla andra och boka ett par uppkörningar i framtiden som du bara kan boka av när du väl klarat din... Om inte annat så blir det skönt för dem som helt plötsligt ser en ledig tid komma upp i listan från ingenstans :) Det är väl iofs delvis det som skapat bristen på tider, någon som grabbar åt sig en hel hög för säkerhets skull.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Segt med så pass få tider att tillgå. Gör som alla andra och boka ett par uppkörningar i framtiden som du bara kan boka av när du väl klarat din... Om inte annat så blir det skönt för dem som helt plötsligt ser en ledig tid komma upp i listan från ingenstans :) Det är väl iofs delvis det som skapat bristen på tider, någon som grabbar åt sig en hel hög för säkerhets skull.
Vill minnas att man bara kan boka en tid.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
När jag skulle köra upp, kom en av eleverna till uppkörningen på egen hoj. Kuggades på uppkörningen, och tog hojen hem igen. Sorry för OT, ska inte upprepas.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kör så mycket du kan innan uppkörningen. Största problemet för alla vid uppkörningen är för få timmar bakom styret. Fundera inte så mycket på uppkörningen, då blir det en stor svår sak och du blir osäker. Åk dit mätt och utvilad, kör normalt som du brukar köra så går det bra.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Klarade uppkörningen idag på första försöket ?

Vi var 3 personer och jag var den andra som skulle köra i ordning.
Första killen gjorde alla moment som säkerhetskontroll, lågfartsbanan, högfartsbana och bromsproven medan vi två andra satt och väntade i ett hus för att inte störa.
Han kuggade och åkte hem direkt.
Min tur och sedan skulle jag ut i trafik, men fick vänta på 3e killen med sina moment först.

Vi började kl 13:00 och jag blev klar 15:00.

Är man 4 personer och alla ska ut i trafik får den sista personen vänta i ca 1.5h innan dennas tur ska ut och köra, riktigt segt.

Tack alla för hjälpen på vägen till mitt körkort, nu gäller det att bli bättre på att köra.
 
Last edited:

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Klarade uppkörningen idag på första försöket ?

Vi var 3 personer och jag var den andra som skulle köra i ordning.
Första killen gjorde alla moment som säkerhetskontroll, lågfartsbanan, högfartsbana och bromsproven medan vi två andra satt och väntade i ett hus för att inte störa.
Han kuggade och åkte hem direkt.
Min tur och sedan skulle jag ut i trafik, men fick vänta på 3e killen med sina moment först.

Är man 4 personer och alla ska ut i trafik får den sista personen vänta i ca 1.5h innan dennas tur ska ut och köra, riktigt segt.

Tack alla för hjälpen på vägen till mitt körkort, nu gäller det att bli bättre på att köra.
Grattis! Jag är tämligen avundsjuk...
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Klarade uppkörningen idag på första försöket ?

Vi var 3 personer och jag var den andra som skulle köra i ordning.
Första killen gjorde alla moment som säkerhetskontroll, lågfartsbanan, högfartsbana och bromsproven medan vi två andra satt och väntade i ett hus för att inte störa.
Han kuggade och åkte hem direkt.
Min tur och sedan skulle jag ut i trafik, men fick vänta på 3e killen med sina moment först.

Är man 4 personer och alla ska ut i trafik får den sista personen vänta i ca 1.5h innan dennas tur ska ut och köra, riktigt segt.

Tack alla för hjälpen på vägen till mitt körkort, nu gäller det att bli bättre på att köra.
Stort grattis!
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Klarade uppkörningen idag på första försöket ?

Vi var 3 personer och jag var den andra som skulle köra i ordning.
Första killen gjorde alla moment som säkerhetskontroll, lågfartsbanan, högfartsbana och bromsproven medan vi två andra satt och väntade i ett hus för att inte störa.
Han kuggade och åkte hem direkt.
Min tur och sedan skulle jag ut i trafik, men fick vänta på 3e killen med sina moment först.

Är man 4 personer och alla ska ut i trafik får den sista personen vänta i ca 1.5h innan dennas tur ska ut och köra, riktigt segt.

Tack alla för hjälpen på vägen till mitt körkort, nu gäller det att bli bättre på att köra.
Grattis, jag fick vänta till halv 4 - 4 innan jag kom ut till trafiken. Fick köra trafiken sist. Ingen lunch eller så bara vänta haha
 

wermlandOCR

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2018 Honda Africa Twin
Grattis till körkortet!
Hade också uppkörning i veckan och klarade det.

Ett tips till andra som övningskör, speciellt på manöverbanorna: Be någon filma när du gör lågfart, högfart och bromsprov. Väldigt nyttigt att gå tillbaka och se på kvällen eller dagen efter.
Jag hade speciellt nytta av det på högfarten där jag kunde studera varför jag klarade högfarten ena gången men rev ner en kon andra gången. Det är små detaljer som gör skillnaden och det är bra att ha med sig den vetskapen nästa gång man är på manöverbanorna (eller har uppkörning)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top