MC-tripp i Polen?

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Tjena,

Är det nån här som åkt runt i Polen och kan säga hur det var? Det behöver ju såklart inte just ha varit på MC. :)
Jag har semester nu och efter 9 år här i Karlskrona så har jag fortfarande inte varit i Polen, som ju ligger runt knuten här(behöver bara åka över med färjan). Och när man väl är där så är alla delar av Polen inte längre bort än lite drygt Stockholm ligger sett härifrån Karlskrona.
Undrar nu om nån här som varit där kan berätta om sina erfarenheter? Bra att tänka på? Nåt man borde se när man e där?
Har läst att det ska finnas fina badstränder längs östersjön där. Funderar oxå på om man skulle åka ner och kolla på Auschwitz i södra Polen. Roligare ställe finns det ju än det sistnämna men det är nog inte många som kan beröra en mer.
Är vägar okej där eller kanske t.o.m. farliga att köra hoj på? Gissar att dom inte håller riktigt samma standard som i tex tyskland.

Tacksam för alla tips och svar!
Har ni erfarenheter av östeuropa rent allmänt så kan det oxå vara av intresse.

Kan rekommendera å ta en dag å titta på Auschwitz/Birkenau/Monowitz om du är i de trakterna, kommer inte vara den gladaste dagen i ditt liv men det kommer ge dig en helvetes tankeställare om hur mänskligheten e funtad.

Krakow e ett riktigt nice ställe å stanna på å pigga upp det hela efter ovanstående, ligger i närheten.

polski

dom kör som biltjuvar, försök ha hojen på bevakad parkering, fordon men utlänska plåtar är poppis att sno. inte många som kan engelska. vägar kan vara ganska dåliga, annars helt ok och billigt.

//peter

3056830 dom kör som biltjuvar, försök ha hojen på bevakad parkering, fordon men utlänska plåtar är poppis att sno. inte många som kan engelska. vägar kan vara ganska dåliga, annars helt ok och billigt.

//peter
Priserna ska tydligen ha stigit ganska kraftigt under de senaste åren.

Kontrollera att du verkligen häller bensin i tanken, bilade ner för över 10 år sedan genom europa och fick vatten i tanken när vi tankade i Polen. Jag älskar det landet :lol

Var i Polen förra året, runt Östersjökusten. Prisvärt, de flesta hotel har bevakad parkering något som jag rekomenderar. De flesta kör som biltjuvar och många är inte så serviceminded. Bitvis fina vägar.

Jag är i polen ungefär varje månad och skulle inte rekommendera att ta hojen dit. Dels pga stöldrisken med mest med tanke på dina njurar, om du inte gillar att åka motorväg förståss...
Mat och sprit är fortfarande billigt. Vill du inte åka långt så ta färjan till gdynia och sen är det bara några mil till sopot, leba eller ustka - grymma turistställen.

Otroligt värdelösa vägar och inkompetensen bland förarna är anmärkningsvärd. Begreppet offensiv körning får en helt annan innebörd i Polen.
Jag skulle aldrig någonsing sätta mig på en hoj där. Aldrig. Aldrig. Aldrig.
Men Sopot är rätt schysst, maten är fortfarande billig. Dyraste man kan uppbringa på många bra restauranger är 75kr för varmrätt.
Så, åk till Polen men strunta i hojen.

Körde hojen hemåt 350 km från Poznan till Gdansk. Inga problem då, förutom spöregn sista 150 km :rolleyes:

Visst, de kör inte som i Sverige, men det finns sämre länder. Man vänjer sig.
Vägarna kan vara dåliga, speciellt i östra Polen, men där finns inget att se så åk inte dit. Som sagt, kusten är grymt fin, skippa Warsawa, Krakow är fint och roligt men väldigt många turister. Poznan kan vara värt att stanna vid på vägen till Krakow, likaså Wroclaw. Åker du den vägen till Krakow är vägarna i helt ok skick även för hoj.
Bensin tankar du vid de stora kedjorna. Mat och sprit är fortfarande billigt. Serviceyrken är också grymt billiga jämfört med Sverige.

Klart du ska dit! :)

Jag är just hemkommen från resa i Polen, små vägarna är inte lämpade för en sänkt H-D men landsvägarna är helt okej, Var i bla (stavning) Stettin och Gdansk tycker inte trafiken var värre där än någon annan stans. Körde en sträcka på original Hitlerväg typ orörd där var jag tvungen att stå upp på bakre fotpinnarna, det gick inte att sitta kvar i sadeln över 40 km timman, Allt västerlands är dyrt liksom bensinen, men inhemska saker är fortfarande väldigt billigt, Jag planerar att göra om min resa från Rostock till Stettin vidare till Gdansk men fortsätta in i dom baltiska länderna vidare till Ryssland Finland och hem nästa år. Jag kan klart rekomondera Polen, dom yngre har inga problem med engelska och det går alltid att göra sig förstådd med lite tecken språk..

Stort tack för alla svaren! :):):):):)

Var får man lättast tag på en bra Polenkarta här i Sverige att ta med sig? Eller dom har bra kartor på bensinmackarna där nere oxå?

Som sagt, kusten är grymt fin, skippa Warsawa,
Warszawa kan vara vara grymt om man hamnar på rätt ställe, har bott där några år och det finns riktigt fina områden, mycket historiskt och se + en hel del fina parker men hamnar man fel så är det kasst fast det gäller nog alla städer, Stockholm är inte heller speciellt kul om man hamnar i Värtahamnen eller Årsta industriområde :D Eller om man som turist ska hitta något kul i Gamlestan.

Stort tack för alla svaren! :):):):):)

Var får man lättast tag på en bra Polenkarta här i Sverige att ta med sig? Eller dom har bra kartor på bensinmackarna där nere oxå?

Låter som du tror det är värsta u landet, då kommer du bli förvånad, tapp stationerna är välsorterade med sprit och allt annat typ Tyskland, Du kan lungt köpa en karta där nere :tummenupp

Warszawa kan vara vara grymt om man hamnar på rätt ställe, har bott där några år och det finns riktigt fina områden, mycket historiskt och se + en hel del fina parker men hamnar man fel så är det kasst fast det gäller nog alla städer, Stockholm är inte heller speciellt kul om man hamnar i Värtahamnen eller Årsta industriområde :D Eller om man som turist ska hitta något kul i Gamlestan.

Warszawa är bra om man kan vara där en längre tid, men jag antar att han bara ska resa igenom Polen. Bodde själv i Poznan i 6 år :)

Många som har fördomar om Polen, åk dit, se med egna ögon...ingen kan ge en bättre uppfattning än du själv! :tummenupp

Många som har fördomar om Polen, åk dit, se med egna ögon...ingen kan ge en bättre uppfattning än du själv! :tummenupp
skojja inte... har bott största delen av mitt liv i Sverige och av det man har sett på TV så trodde jag det skulle vara grått, skitigt och fattigt som fan i Warszawa, hade glömt bort hur det var där och hade bara "bilderna" man har sett på TV, snacka om att jag vart glatt överraskad när jag åkte dit.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025