MC-transportsläp för uthyrning?

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag har sålt min MC och ska transportera den från Falkenberg till Värmland.

Någon som vet om det finns någon firma eller privatperson som hyr ut mc-transportsläp i Halland eller i närheten?

Tänkte att det skull underlätta en del eftersom jag inte har centralstöd på hojen.

Någon som har bra råd om hur man bäst säkrar en hoj på ett vanligt flaksläp annars?

Ang. surrning på vanligt släp.. "sök och du skola finna", det finns massor om det på SH.com...
Jag har inte kört så väldigt mycket hoj på släp, men det jag tycker är smidigast är att spänna fast hjulen ordentligt, sedan är det bara att stabilisera en bit upp på hojen (jag använde bakre fotpinnarna och spände utåt sidorna). Hojen står mycket stabilt, och eftersom hojen tillåts fjädra kommer den stå stabilt hela transporten (men stanna givetvis och känn på spännbanden emellanåt)...
Det enda som egentligen kan hända om du spänner lite fel är att framhjulet kan vrida sig, och då blir det skit, så se till att spänna det ordentligt. Glöm inte att lastsäkra (du vill inte ha hojen i ryggen om du måste bromsa kraftigt), ett grovt spännband bakåt som även spänner ner/fast bakhjulet.

Det låter som overkill att hyra en speciell MC-kärra tycker jag. Att surra hojen på en vanlig släpkärra är inte svårt. Det enda trixiga är väl i så fall att få upp hojen på kärran. En lång stabil planka och nån som hjälper till är bra att ha.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard