MC-termer

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Hej på er alla...

Jag som är rätt ny på detta med MC skulle gärna vilja lära mig mer om MC-termerna som finns.

Jag har en vag aning om vad Lowside och Highside betyder men skulle vilja ha en förklaring..

//A
 
Lowsider....
framhjulet släpper och glider..
inte lika farligt som highsider


highsider .. värre bakhjulet släpper och när det kommit ut en bit greppar det och kastar av dig!
 
Lowsider: Framhjulet släpper vid nedlägg eller nedlägg och bromsning. ekipaget lägger sig snyggt på sidan.
Ses oftast hända på väg in i en kurva.

Highsider: Bakhjulet släpper oftast vid gaspådrag med nedlägg. Om man har tur så får man bara ett släpp och lägger sig har man otur får man den fullfjädrade versionen när bakhjulet först släpper och sen hittar grepp igen och komprimerar hela baken som skjuter tillbaks så föraren får en ordenterlig flygtur. Händer i princip alltid på väg ut ur kurvan !

Have fun !
 
I en kurva:
Lowsider: Nåt av däcken släpper fästet i en böj och man lägger hojen neråt/inåt. Hojens insida hamnar med andra ord i backen.

Highsider: Bakdäcket släpper och får nytt fäste. När däcket får fäste "hugger det till" med resultat att man får en åsnespark i arschlet. Eftersom man omdvetet håller fast i styret så brukar resultatet bli att man står på händerna på styret och funderar på vad som hände.
Highsider kan även resultera i att hojen slår över åt andra hållet (dvs utåt i böjen) varvid hojens utsida går i backen.
Har råkat ut för highsider i en vänsterböj, stod mer eller mindre på händerna, landade i damsadel med benen på vänstersidan av hojen. Vänstern följdes omedelbart av en höger (Kvicksund upp mot Sanda för er som är härifrån). Inte roligt att svänga höger när man sitter damsadel med båda benen ut åt vänster! Jag klarade både böjarna, hojen och mig själv! Men var bra nära att kacka ner mig. Hojen var för övrigt en gammal Suz 1100EF -84, 265 kg!

Ett rätt säkert sätt att få highsider är att fega ur för mycket när man får sladd. Man gasar för mycket ut ur böjen, får sladd, blir rädd och släpper för mycket på gasen varvid highsidern (kanske) är ett faktum.

Generellt sett är lowsider lindrigare för både hoj och chaffis men en highsider är mer spektakulär för åskådarna. :)
 
sharpedge skrev:
Hej på er alla...

Jag som är rätt ny på detta med MC skulle gärna vilja lära mig mer om MC-termerna som finns.

Jag har en vag aning om vad Lowside och Highside betyder men skulle vilja ha en förklaring..

//A

Lowside= frmhjulet släpper, och hojjen lägger sig Bild 1

Highside: Bakhjulet släpper, men får fäste. Dämparna klarar inte att dämpa upp kattapult effekten. Bild 2
 

Bifogat

  • Lowside.jpg
    Lowside.jpg
    23.4 KB · Visningar: 73
  • Highsider.jpg
    Highsider.jpg
    29.4 KB · Visningar: 117
Fast ska man va petig så är allt alla skrivit härovan bara exempel.
Definitionen är:
Lowsider: Gå omkull åt din "insida" (högersidan om det svänger höger)
Highsider: Gå omkull åt din "utsida" (vänstersidan om det svänger höger)
Man kan ju även lowsida med bakhjulsläpp, t.ex om du spinner ur helt så kommer du ju lägga dig på "insidan".
Men generellt sett så är ju highsiders våldsammare.
 
Last edited:
Zilversurfer skrev:
Lowside= frmhjulet släpper, och hojjen lägger sig Bild 1

Highside: Bakhjulet släpper, men får fäste. Dämparna klarar inte att dämpa upp kattapult effekten. Bild 2

Zilversurferfår mvg för dom pedagogiska bilderna!

:rofl

///P
 
Gulsnabbtrajja skrev:
Fast ska man va petig så är alla allt skrivet härovan bara exempel.
Definitionen är:
Lowsider: Gå omkull åt din "insida" (högersidan om det svänger höger)
Highsider: Gå omkull åt din "utsida" (vänstersidan om det svänger höger)
Man kan ju även lowsida med bakhjulsläpp, t.ex om du spinner ur helt så kommer du ju lägga dig på "insidan". ...
Jag uteslöt aldrig i mitt inlägg ovan att lowsider kan vara baktofflan! :7peta
 
Ja, det gjorde du ju faktiskt. Nu när jag tittar efter så ser jag ju det jag också. :)
Din avatar skulle nästan ha kunnat sluta med en lowsider. Är det du som kör?
 
Ja, då till något mer nyttigt.. vad är det man ska försöka göra när man börjar märka att det går åt helvete. Hur gör man att få till en lowside om man måste lägga sig.. som ni påpekat brukar highside göra mer ont.
 
Villee skrev:
Ja, då till något mer nyttigt.. vad är det man ska försöka göra när man börjar märka att det går åt helvete. Hur gör man att få till en lowside om man måste lägga sig.. som ni påpekat brukar highside göra mer ont.
Jag har fått en "highsider" endast en gång å då hade jag bara tur att jag hamnade i sadeln igen, oftast hinner man inte vara med alls när det händer, man får träna att inte få det att hända helt enkelt :)
 
Apex = det ställe i en böj där man är längst in mot centrum. Dvs ett av de ställen där man börjar bli orolig för banmarkeringarna.
Ett av de ställen där ratten låter "brrr" om man kör bil på bana!

Villee:
Bland det enda man kan göra är nog att bromsa eller gasa så att man lägger sig inåt ist f highsider men vem har sinnesnärvaro nog till det? När man väl märker att det börjar gå åt arschlet så är det nog oftast för sent. Åtminstone för oss vanliga dödliga.
 
Robban_C skrev:
Din avatar skulle nästan ha kunnat sluta med en lowsider. Är det du som kör?
Nä, det ska luta sådär. Japp, jag kör.
Apex= Punkten där du tangerar innerkanten i en böj (är som närmast curbsen alltså).

*edit. Fan va sen man var då. Få väl lägga till att oftast är det bästa man kan göra i en situation är att gasa mer. Oftast är felet att man slår av på gas eller braomsar. T.ex en highsider sker ju oftast när däcket får fäste igen vilket händer när däcket slutar spinna/sladda, om du gasar så kan du antingen "spinna ut" och lowsida eller spinna tillbaks på rätt spår och köra vidare.
 
Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top