MC-teckningar

De som seriöst föredrar japanare framför italienare; ni måste gå på något, något djävligt starkt...

View attachment 354898
Snyggt ritat, och utan att du bett om det skulle jag vilja ge dig några tips: Fega inte med högdagrarna och skuggorna. Är kontrasten för låg blir bilden lätt platt. Har du glasytor där du inte visar transparensen, lägg lite tyngd i dom. Och slutligen; linjekvalité. Använd olika vikt på linjerna och förstärk konturlinjer så att de skiljer sig mot tex delningslinjer, och förstärk även linjer som definierar gränsen mellan olika material (tex glasytorna och framlyktorna). Gör linjerna striktare, för cirkelbågar kan man använda handledens och armbågens rotationspunkter, men det finns även ett knep som räddar upp den knepigaste kurvatur: Kurvmallar! Inget att skämmas för att man använder sånt, alla automotive designers gör det utan att hymla om det. :)

För att visa på vikten av att brassa på med kontrasten i högdagrarna tog jag och våldförde mig på din sportbil, hoppas du inte tar illa upp:

ferrari2dnl.jpg

Har bara trimmat dina högdagrar litet, lagt lite ton på rutorna och slängt in en bakgrund för att få den att poppa lite.

Har bara trimmat dina högdagrar litet, lagt lite ton på rutorna och slängt in en bakgrund för att få den att poppa lite.

Hjälpte faktiskt sjukt mycket! Speciellt med bakgrunden.

Har tillgång till både kurvmallar och ellipsmallar, bara jag som är slö och inte orkar använda. Ska sätta mig ner någon gång och spendera ordentligt med tid för att få till det!

:tummenupp

Man blir ju sugen att ta upp tecknandet igen när man följer den här tråden. Många snygga bidrag.
Jag rotade och hittade ett foto på ett gammalt porträtt jag gjorde i min ungdoms glada dagar. Lite suddigt, men det är för att det är ett digitalfoto på ett vanligt foto. Hade ingen scanner när det togs.

Bifogat

• mcporträtt.jpg
    mcporträtt.jpg
    68.6 KB · Visningar: 308
Fixade till en gammal skiss i Photoshop som jag gjorde 2006. En galen trackday-Volvo helt enkelt med massa inspiration från Formel 1-bilar. Håller även på med en skiss på Triumph Daytona 675 med bläckpenna så den kommer väl upp snart :)

Bifogat

• volvo_formula_by_dsl_fzr-d48ixhf.jpg
    volvo_formula_by_dsl_fzr-d48ixhf.jpg
    53.3 KB · Visningar: 17
Last edited:
Grymt snygg hoj! Den här är gjord med bläckpenna :)

Bifogat

• triumph_daytona_675_se_by_dsl_fzr-d4uqspv.jpg
    triumph_daytona_675_se_by_dsl_fzr-d4uqspv.jpg
    72.1 KB · Visningar: 22
Last edited:
Ingen motorcykel den här gången men nån kanske gillar The Cult här? Här är sångaren Ian Astbury i alla fall :)

Bifogat

• ian_astbury_by_dsl_fzr-d4uuuy0.jpg
    ian_astbury_by_dsl_fzr-d4uuuy0.jpg
    407 KB · Visningar: 33
Last edited:
Motorcykel, porträtt och... bil! en väldigt snabb gammal skiss på en Ferrari P4/5.

Bifogat

• ferrari_p4_5_by_dsl_fzr-d4uyzfy.jpg
    ferrari_p4_5_by_dsl_fzr-d4uyzfy.jpg
    108.9 KB · Visningar: 29
Last edited:
Är det fusk att använda sig av Illustrator? :va

Och ja jag är lat_tjej som inte orkat göra klart.

Bifogat

• 2007_Honda_CBR600RR_Black_r.jpg
    2007_Honda_CBR600RR_Black_r.jpg
    142.8 KB · Visningar: 245
Liite fusk kanske ;) haha, nejdå! Jag har aldrig riktigt förstått hur man gör såna bilder, har man ett foto man försöker efterlikna med paths osv? Är ju riktigt snyggt iaf! :tummenupp

en ballare bild...

Bifogat

• ian_astbury_by_dsl_fzr-d4v6rcs.jpg
    ian_astbury_by_dsl_fzr-d4v6rcs.jpg
    387.1 KB · Visningar: 22
Last edited:
Ännu en snabb teckning, dock ingen mc men nån här sa ju att jag gärna kunde rita lite gitarrer med ;) Detta är gitarristen Billy Duffy från The Cult med en Gibson Les Paul. Från omslaget till deras album Sonic Temple från 1989, bra år för övrigt ;)

Bifogat

• the_cult___sonic_temple_by_dsl_fzr-d503lat.jpg
    the_cult___sonic_temple_by_dsl_fzr-d503lat.jpg
    422.6 KB · Visningar: 73
Last edited:
Ännu en snabb teckning, dock ingen mc men nån här sa ju att jag gärna kunde rita lite gitarrer med ;) Detta är gitarristen Billy Duffy från The Cult med en Gibson Les Paul. Från omslaget till deras album Sonic Temple från 1989, bra år för övrigt ;)

billyduffy2012.jpg

Nice! :tummenupp

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken