MC stannar mitt i körning, Suzuki GS500E -97

Manzul

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
1997, Suzuki GS500E
Hej!

Jag köpte en Suzuki GS500E -97 häromdan, denna var besiktigad 1:a april detta året utan anmärkning.
Mitt problem är att den stannar mitt i körning. Det känns som att den kvävs och inte får tillräckligt med bensin. Efter den har stannat är det oftast svårt att starta den igen, men ibland går det direkt. Efter den har vilat ett tag efter det plötsliga motorstoppet så fungerar den igen utmärkt ett antal hundra meter och sen dör igen sakta. Bränslekranen står som den ska och slangarna verkar vara som de ska. Den har fungerat felfritt tidigare och ingen ändring har skett innan problemet uppstått.

Edit: Det är ungefär som att desto längre den vilar desto längre klarar sig den att hålla sig vid liv.

Tack på förhand för all hjälp man får.
Mvh,

Last edited:
Går den bättre om du testar med att köra med tanklocket öppet?

Skulle det vara så att tankens luftning inte fungerar ordentligt så funkar inte hojen bra heller.

Jag har testat med att köra med tanklocket öppet och det gjorde ingen skillnad. Jag har även testat med k-sprit i bensinen ifall det skulle vara någon fukt.

stopp

Jag skulle rengöra tanken o förgasarna ,eftersom varje gång du stannar så flyter skräpet upp o varje gång du kör sugs det ner i tanken.

Jag skulle rengöra tanken o förgasarna ,eftersom varje gång du stannar så flyter skräpet upp o varje gång du kör sugs det ner i tanken.

fråga HAR HOJEN STÅTT LÄNGE????

Last edited:
Jag hade också en GS500E ett tag och jag fick samma problem med min, men då var det laddningsregulatorn som hade packat ihop... Det gick att köra ett tag sen dog den men efter en liten väntan så gick det en bit igen, men hur som helst så var det laddningsregulatorn.

Den har inte stått länge. Den har fungerat felfritt i några dagar sen över natten så uppstod detta problem. Slangarna är anslutna. Det med laddningsregulatorn var något nytt och jag ska kolla upp det imorgon. Det jag också ska kolla upp är tändstiften. Jag återkommer imorgon med hur det gick, om det löste sig eller inte.
Tackar för alla svar hittills!

hade samma problem med min hoj förra sommaren .. körde på motorvägen och plötsligt så började gasen att sluta reagera .. den reagerade som om man hade fått slut på soppa. försökte få igång den men hände ingenting väntade en liten stund sen gick den igång igen.. problemet var att där strypbrickorna sitter hade (tror det kallas insuget) hade hoppat loss från förgasaren. såg jag fick öppna upp och trycka ner den och skruva åt den bättre så att den inte skulle hoppa av igen.. sen dess har den fungerat som den ska ..

Tändstiften byttes. Bensinkranen var feljusterad så den fixades också. Än så länge fungerar hojen igen som den ska.
Tack för alla svar!

Tjena. Problemet verkar ha uppstått igen. När jag fick tillbaka hojen så var tanken full. Nu har bensinnivån sjunkit ner till ungefär samma nivå som när problemet uppstod första gången, lite mindre än halvfull tank. Det verkar som om desto mer bensinnivån sjunker, desto svårare blir problemet. Bensinslangarna som sitter till kranen var bytta också sist.
Tack på förhand för all hjälp man får.

Har inget med bensinen att göra, men kolla att anslutningarna på batteriet sitter som de ska och inte är lite lösa. Har råkat ut för det och trodde också det hade nåt med bränsletillförseln att göra tills vi upptäckte att ena batterikabeln satt lite, lite löst...:huvet

Annars så är en förgasarrengöring fortfarande en rekommendation, tillsammans med ett nytt soppafilter (om det sitter ett separat sånt).

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back