MC stövlar eller Cross stövlar?

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC 06
Tjaa.

Vet självklart att det är en del skillnad på dessa stövlar och så men är ändå fundersam kring vad jag skall välja för några.
Min första tanka var att köpa cross stövlar och använda dem till motard körning och har då kollat på Sidi SRS 2 tror jag dem hette. Men sen så blev jag lite sugen på att kanske köpa en KTM Duke istället och funderar då på om man ska köpa mc stövlar istället?

Vad är det som gör att man kan behöva ha 2 par olika stövlar? Var är den stora skillnaden? Ska jag vänta med att köpa stövlar tills jag vet vilken hoj jag ska köra?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Skillnaden är att med mc-stövlar kan man röra på foten och med crosstövlar är det som om du vore helt stelopererad ;) är omöjligt att växla en sporthoj med crosstövlar.

Skulle nog säga kör på ett par ordentliga mc-stövlar om du ska köra gata oavsett hoj, är 100x bekvämare.
 

Ruboo

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Rsv4 factory -14
Är ju inte som att vara stelopererad ;) Men stabilt känns det iaf! Crosstöveln ger mycket bättre skydd i jämförelse! Dock så om du ska köra motard är det ju en "cross på gatan" = Crosstövlar! Kör du sporthoj så går det inte att växla då du sitter för mycket i raceposition :)

Mvh Ruben
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har både och ståendes i garderoben men drar på mig race-stövlarna även om jag ska ut med africa twin'en, är bara så mcyket skönare. Cross stövlar är väl jämförbara med skidpjäxor ungefär i smidighet ;) men visst fan skyddar de bra testat flera ggr! (knät vred sig istället för foten ena gången, gjorde ont :p)
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
den enda anledningen att välja crosstövlar framför "vanliga" är att de skyddar bättre, enligt mig är det inte så att man ska ha crosstövlar bara för att man åker motard.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Handlar nog mest om image och fåfänga... Om man nu inte tänker ramla bra mkt mer för man kör motard, eller köra väldigt aktivt med fotnedsättning i kurvorna...
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Beror lite på hoj du kör med, har du El-start på den så skulle ja säga att de kvittar. som många andra nämnt så skyddar nog Crosstöveln lite mer med tanke på konstruktionen. Men ska du köra Motard som du får kicka igång så kan ja rekommendera en Crosstövel istället då vanliga MC stövlar inte är konstruerade för detta med följden av att du kan få rätt ont om foten. Har ett par polare som testat detta. :hihi
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top