mc ställning på kroken..

• Thread starter Thread starter ritchi
  • Start date Start date

ritchi

Guest
tjena.. non som har priser å bilder å info om sån där ställning man sätter på kroken på bilen... så man kan ställa crossen där så man slipper släp....

Iceman1975 skrev:
Brukar finnas tillsalu på blocket..

Såvitt jag har förstått är dom inte särskilt lagliga?
Det kan ju ha att göra med att regskylt och baklysen inte syns, men jag har för mig att det anses överbelasta kulan också.

Häromkring bötfällde dom alla med en cross bakpå för en massa år sedan, dessutom ställde dom sig efter vägen till crossbanan, och eftersom det var före mobiltelefånernas intåg så han dom väl plocka ett rejält gäng...

GuW skrev:
Såvitt jag har förstått är dom inte särskilt lagliga?
Det kan ju ha att göra med att regskylt och baklysen inte syns, men jag har för mig att det anses överbelasta kulan också.

Har för mig att maxbelastning på kulan är femtio kilo. Kan säkert diffa beroende på bilmodell, men ligger nog därikring.

Sätter man den inte på kroken så kör man dit den för hand, lite värre. Borde dom inte tänka så? :va

"Kultryck
För släpvagnsvikter under 1200 kg ligger det på ca 50 kg, över 1200 kg handlar det om ett kultryck på 75 kg. Ett alltför högt kultryck ökar friktionen och försämrar bromsverkan. De allra flesta kulor är typbesiktigade för högst 100 kg. Tyngden på draganordningen - kultrycket - räknas in i bilens lastförmåga."
En ljusramp med registreringsskylt kan man ju alltid skruva dit själv, det gjorde jag på min. Har aldrig hört talas om att polisen har bråkat om en "crossställning" på kroken

Jag tog hem min 125a på en såndär anordning. Vettefasen om jag skulle våga rekomendera det då man lika gärna kan hyra ett släp , just pga baklysen och reggplåt skymdes av hojjen.

e-dwarf skrev:
Jag tog hem min 125a på en såndär anordning. Vettefasen om jag skulle våga rekomendera det då man lika gärna kan hyra ett släp , just pga baklysen och reggplåt skymdes av hojjen.
Det är ju bra mycket bekvämare och smidigare att köra hojen på ställning än att släpa runt med en släpkärra. dessutom kan man köra 110 lagligt på motorvägen. Och som sagt, köper man en crosställning som man ska använda ofta så kan man se till att skruva dit lysen och regplåt på den oxå, det är inte speciellt komplicerat.

GixxerJensa skrev:
Det är ju bra mycket bekvämare och smidigare att köra hojen på ställning än att släpa runt med en släpkärra. dessutom kan man köra 110 lagligt på motorvägen. Och som sagt, köper man en crosställning som man ska använda ofta så kan man se till att skruva dit lysen och regplåt på den oxå, det är inte speciellt komplicerat.

Dock så blev bromsvärkan i vår audi lite skum oxså :) , men det är såklart ett smidigare alternativ till släpkärra om man åker lungt och surrar fast hela klabbet ordentligt.

Frågan om kultrycket är ju intessant, dock anser jag att 50 eller 75kg är rekomendationer från tillverkarna. Har aldrig sett någon text i instruktionsböcker om max kultryck.

Frågade provningsansvarig på Saab när jag jobbade där och han sade att man skulle kunna hänga hela max släpvagnsvikt i kulan på en 9-5:a eftersom det var lagkrav i austrailen.

-bara att slänga upp en goldwing på kulan med andra ord.......

Sedan blir väl väghållningen ganska intressant iofs....

Pebl skrev:
Frågade provningsansvarig på Saab när jag jobbade där och han sade att man skulle kunna hänga hela max släpvagnsvikt i kulan på en 9-5:a eftersom det var lagkrav i austrailen.

Dragkrokarna ser helskumma ut här så det stämmer säkert men just därför tror jag oxå att det inte är samma krokar som hemma.
Här är det ett par cm grovt vinkeljärn som sticker ut från någon balk och en kula gängad på denna.

Last edited:
Pebl skrev:
Frågan om kultrycket är ju intessant, dock anser jag att 50 eller 75kg är rekomendationer från tillverkarna. Har aldrig sett någon text i instruktionsböcker om max kultryck.

På våran Jeep står det klart och tydligt max 100kg kultryck på en lapp fäst i bakluckan. Dock måste det väl vara testad för minst det dubbla?

Maxlast och kultryck osv ska väl stå på draget? Lösa problemet med ljus och skymd regskylt är ju, som nämnts tidigare, inte så svårt.
Men en sak ni verkar ha glömt är att det inte får sticka ut saker mer än 20cm(lite osäker på siffran) på någon sida av bilen. En lösning på det kan ju iofs vara att ta av framhjulet men det tyckte jag blev för bökigt.

elvin2008 skrev:
Dragkrokarna ser helskumma ut här så det stämmer säkert men just därför tror jag oxå att det inte är samma krokar som hemma.
Här är det ett par cm grovt vinkeljärn som sticker ut från någon balk och en kula gängad på denna.

Saab hade dragkrokar för USA och Europa+övriga världen vill jag minnas när jag jobbade där i alla fall. USA-varianten av "löstagbar kula" är ett fyrkantsrör med en sprint i som man kan trycka i kula+fyrkantsjärn i, Hightech....
Bilens struktur skall ju ändå hålla för belastningen och den är garanterat samma i hela världen.

I slutändan är det ju trots allt väghållningen som sätter gränsen, mer än en lätt cross skall man nog inte hänga på.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back