Mc-ställ ?!

Mikey2000

???
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
ingen för stunden..
Ev är detta en dum fråga, men den risken får jag ta :)

Vet någon ifall det finns ett liknande ställ för bil som detta fast för lite större cyklar, en motard till exempel ???

http://www.nordicracing.se/webshop/...15642&osCsid=f59b5ce92b02b68e382b716744447bac

söker febrilt efter ett smidigt sätt att frakta cykeln mellan där jag bor och gamla hemorten där man är rätt ofta.
Blir ju så många tråkiga mil på pärlan helt i onödan :(
Har 25-26 mil enkel resa.. fasiken man får ju göra storservice varje månad nästan :( :(

Eller ifall nån kan tipsa om nåt annat sjysst sätt att frakta bågen på.. helst gärna inte på en stor jobbig släpvagn..

Wheelietime!! :banana :banana :banana

Mikey2000 skrev:
Eller ifall nån kan tipsa om nåt annat sjysst sätt att frakta bågen på.. helst gärna inte på en stor jobbig släpvagn..

:fatta! Det överlägset bästa sättet är så klart att köra den. :D

Om du kan svetsa så kan man ju svetsa fast ställningen under bilen, vet ej hur det går igenom besiktingen dock, vi hade så på en gammal 740 hursomhelst..

Mikey2000 skrev:

tjaaa.....en van kanske? :D

MrGreen skrev:
:fatta! Det överlägset bästa sättet är så klart att köra den. :D

Det kan jag absolut inte neka till ! :yoparty :yoparty
Men det är tråkigt att lägga massa onödiga mil på den, blir jui oftast minst 50-60 transportmil och sen runt en 15 mil olydighetskörning på en helg och då blir det ju service stort sett hela tiden + att den kommer ju ha rullat längre än en gammal merchataxi innan vintern är här...

motardnisse skrev:
Tyvärr tror jag inte att du får ha mer än 85Kg direkt på kulan!

Här är ett alt men de ligger på ca 3000-4000:- beg + att de försvinner rätt snabbt begagnat!

http://www.ssiab.se/sve/index_erde.htm

120 kg är det väll endå!

Jag har ett sådant ställ, byggd av hålad, bockad profil. Har kört en gammal XR 500 på de stället flertalet gånger.

KalleKulspruta skrev:
120 kg är det väll endå!

Jag har ett sådant ställ, byggd av hålad, bockad profil. Har kört en gammal XR 500 på de stället flertalet gånger.

Å nej! Kolla kultrycket på din personbil så kommer du att se att det INTE är 120kg!

Kulan är inte byggd för att något tungt ska trycka på den utan kulan är byggd för att hålla emot stora tyngder i horisontellt!

Hmm. Har kollat upp det där och det visade sig vara olika ifrån bil till bil. 120 kg har gällt vid husvagnsdragning om du ska dra upp emot 90 km/h 120 kg har gällt de bilar som familjen dragit med. Volvo 245, 855, V70N.

Kolla Crossbolaget.se/motocross/mc-ställ, eller vad det står!
E väll för cross, men det kan gå!!

Hämtat från ett annat forum!

Angående crosställningens laglig eller inte laglig, så här är det enligt vägverket och dragkrokstillverkaren Brink, som jag kontaktat i frågan.

Bakljus, broms och blinkers samt röd reflex (ljusramp) skall monteras på ställningen, om cykeln skymmer bilens ordinarie helt eller delvis. Bilens registreringsskylt skall flyttas bak på ställningen (du får inte ha två, dvs. inte ordinarie på bilen och en extra på ställningen).

Dessutom skall det vara vit lyckta framåt på ställningen om den sticker mer än 20cm utanför bilen (dagtid räcker det med reflex, mindre än 20cm behövs varken lyckta eller reflex, men reflex rekommenderas), max bredden på hela ekipaget får inte överstiga 2,55 meter.

Du får belasta kulan upp till det maxvärde som dragtillverkaren samt biltillverkaren anger, dvs. upp till den maximala vertikalkraften som dragkroken med och infästningen i bilen medger. Detta får man kolla hos tillverkaren av bil respektive dragkrok, Vägverket har inga normer för detta, utan tillverkarnas rekommendationer gäller.

Dock får man inte överskrida bilens tillåtna maxlast, samt att bakre hjulaxeltryck inte får överstiga dess maximala värde (dessa uppgifter får du från fordonstillverkaren).

I mitt fall är max kultryck 85kg (Passat Variant). Detta värde är bestämt utifrån vad bilens bakaxel tål. Men max kultryck gäller enbart om bilen i övrigt är maxlastad enligt registreringsbevis. Enligt min dragkrokstillverkare, är det inga problem att hänga på 150kg, bara man har minskat övrig last i bilen så att man inte överskrider den max tillåtna axelbelastningen.

Har man tänkt på ovanstående är det bara att tuta och köra (lagligt)... :tummenupp

Pidde skrev:

Angående crosställningens laglig eller inte laglig, så här är det enligt vägverket och dragkrokstillverkaren Brink, som jag kontaktat i frågan.

Bakljus, broms och blinkers samt röd reflex (ljusramp) skall monteras på ställningen, om cykeln skymmer bilens ordinarie helt eller delvis. Bilens registreringsskylt skall flyttas bak på ställningen (du får inte ha två, dvs. inte ordinarie på bilen och en extra på ställningen).

Dessutom skall det vara vit lyckta framåt på ställningen om den sticker mer än 20cm utanför bilen (dagtid räcker det med reflex, mindre än 20cm behövs varken lyckta eller reflex, men reflex rekommenderas), max bredden på hela ekipaget får inte överstiga 2,55 meter.

Du får belasta kulan upp till det maxvärde som dragtillverkaren samt biltillverkaren anger, dvs. upp till den maximala vertikalkraften som dragkroken med och infästningen i bilen medger. Detta får man kolla hos tillverkaren av bil respektive dragkrok, Vägverket har inga normer för detta, utan tillverkarnas rekommendationer gäller.

Dock får man inte överskrida bilens tillåtna maxlast, samt att bakre hjulaxeltryck inte får överstiga dess maximala värde (dessa uppgifter får du från fordonstillverkaren).

I mitt fall är max kultryck 85kg (Passat Variant). Detta värde är bestämt utifrån vad bilens bakaxel tål. Men max kultryck gäller enbart om bilen i övrigt är maxlastad enligt registreringsbevis. Enligt min dragkrokstillverkare, är det inga problem att hänga på 150kg, bara man har minskat övrig last i bilen så att man inte överskrider den max tillåtna axelbelastningen.

Har man tänkt på ovanstående är det bara att tuta och köra (lagligt)... :tummenupp

Kanon! Tackar för ett utförligt svar. :tummenupp :tummenupp

Pidde skrev:

Såklart det är säkert ok att hänga en 150kg hoj direkt på kula då de har en säkerhetsmarginal tillverkaren MEN stannar polisen dig så är det kultrycket de kommer att kolla och där åker du dit! Har ALDRIG sett en 50mm kula där den har kultryck på 120kg som KalleKulspruta tydligen hävdade! Det bästa är att göra sitt eget stäl av fyrkantsprofiler som man kan sätta fast i balkarna i bak på bilen utan att använda kulan, visst lite pyssel blir det men då står hojen bergstadigt!

Med tanke på att att fler nya bilar är utrustade med mkt elektronik mm så ökar vikten samt det blir svårare för vissa bilmärken att få tag i godkänd krok. T,ex Audi A8 finns det bara avtagbar krok att tillgå. Ett D-värde på kulan kan man beräkna om bilen är godkänd att dra denna krok man ev har monterat på, detta gäller oftast nyare bilar från t,ex -97/98 och nyare. Därför går det inte alltid att tro det går bra att bara åka till ASB och göra en regbesiktning på en krok utan monteringsanvisning då det står siffror som behövs vid kontrollräkning, men visst ibland funkar det utan!

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025