mc som blivit inlösta kommer åter i trafik

Dags att registrera "inlöstafordon.se" och försöka få så många som möjligt att registrera sina inlösta bilar/hojar med regnummer och annan info :-)
 
Jag har ingen säker källa på detta förutom en Engelsman jag pratade med.

I England sätts tydligen en skadevärering av FB om en hoj varit klotad 1-5 som följer hojen livet ut.

1 är lägst och innefattar att det bara varit kosmetiska skador går vidare till 5 som är skrotad.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Om det stämmer så är det iaf ett lysande system som ger köpare av beg hoj riktig fakta, samt att det borde dra ner antalet rena bedrägerier.
 
Jag har ingen säker källa på detta förutom en Engelsman jag pratade med.

I England sätts tydligen en skadevärering av FB om en hoj varit klotad 1-5 som följer hojen livet ut.

1 är lägst och innefattar att det bara varit kosmetiska skador går vidare till 5 som är skrotad.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Om det stämmer så är det iaf ett lysande system som ger köpare av beg hoj riktig fakta, samt att det borde dra ner antalet rena bedrägerier.

Antagligen det som man kallar för "clean title" om regbeviset är fritt från sådana anmärkningar :-)
 
Är väl skillnad om hojen blir inlöst som skrot.

Helt klart, men dom skall inte ut i trafik igen.

Och det är väl det som är problematiken med att FB löser in dom eftersom det inte är försvarbart att reparera, och sen dyker dom upp på gatan igen.
 
Jag har ingen säker källa på detta förutom en Engelsman jag pratade med.

I England sätts tydligen en skadevärering av FB om en hoj varit klotad 1-5 som följer hojen livet ut.

1 är lägst och innefattar att det bara varit kosmetiska skador går vidare till 5 som är skrotad.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Om det stämmer så är det iaf ett lysande system som ger köpare av beg hoj riktig fakta, samt att det borde dra ner antalet rena bedrägerier.

Stämmer bra det. Många av suprorna som rullar i SE från det brittiska riket är title 2-4. femorna hamnar aldrig här då de går direkt till pressen
 
Antagligen det som man kallar för "clean title" om regbeviset är fritt från sådana anmärkningar :-)

Detta är den amerikanska termen. Salvage title är inte kul. dessa bilar döms ut i staterna men går utmärkt att laga i svea för att sedan regbesiktigas som vanligt. Skulle tro att 50-80% av alla mustanger har en sådan i bagaget
 
En inlöst mc kan mycket väl komma i trafik igen.En skrotad mc däremot aldrig om det hela ska fungera lagligt.

Det blir ju godtyckligt om en handlare/verkstad är beredd att köpa loss ett enligt FB skrotvärdigt objekt från FB och sen göra vad dom kan för att tjäna några kronor.

Som försäkringstagare blir ju hojen inlöst och du vet ej vad FB gör med den sen, pengar pratar.
 
Kanske inte så konstigt nästan fungerande hojar blir inlösta istället för reparerade när kunderna ofta ska ha hojar i nyskick tillbaka för att bli nöjda. Repor så små att man knappt kan se dom blir inte accepterade av hojägarna osv.

Jag tror att majoriteten av dessa hojar som hittar ut på marknaden igen är hur bra och funktionsdugliga som helst och det gynnar oss bara eftersom beg-priserna skulle trissas upp om fler hojar försvann från marknaden pga småskador.

Det enda problemet är de hojar där funktionsväsentliga skador döljs. Vilka skador döljer sig egentligen under ramskydden som vissa hojar har? Eller ramsneda hojar som kommer ut på marknaden för att vissa kunder bara tittar på den blanka fina lacken innan dom köper en hoj.
 
Det blir ju godtyckligt om en handlare/verkstad är beredd att köpa loss ett enligt FB skrotvärdigt objekt från FB och sen göra vad dom kan för att tjäna några kronor.

Tankefel. Att FB inte tycker det är värt att reparera hojen är inte samma sak som att den är "skrotvärdig".

Som försäkringstagare blir ju hojen inlöst och du vet ej vad FB gör med den sen, pengar pratar.

Tycker iofs inte att det angår mig heller, FB frågar mig om jag accepterar inlösen, gör jag det är hojen inte min längre och då har man väl ingen orsak att ha åsikter om det. Det är väl finemang om nån kan fixa iordning den och tjäna en hacka på sin insats?
 
Tycker iofs inte att det angår mig heller, FB frågar mig om jag accepterar inlösen, gör jag det är hojen inte min längre och då har man väl ingen orsak att ha åsikter om det. Det är väl finemang om nån kan fixa iordning den och tjäna en hacka på sin insats?

problemet är väl bara att det går på försäkringspremien sedan, om nu det är så vanligt att mc-firmorna saltar räkningen till FB för att göra en hacka på det, och det drabbar ju bara försäkringstagare i slutändan.

ibland undrar man ju hur mc-handlare går runt med massa personal som bara rullar tummarna hela dagarna och inte är intresserade att sälja, skyhöga priser på service och nya fina lokaler. Nu säger inte jag att det ena beror på det andra, men somsagt, ibland undrar man.
 
Köpte loss lite delar ifrån en inlöst hoj. Frågade lite ang ramen & de sade att de hade kryssat den vilket känns iallafall lite tryggare. Vet inte hur omfattande en skada ska vara om man misstänker att ramen kan ha ändrats vid olyckstillfället. Här tycker jag en oberoende försäkringsbolag skall ha en egen person som så fort man löser in ett fordon så kryssar man även ramen för varför ska den ut i trafiken igen om de tycker den är för dyr att laga. My 2 cents! :)
 
Tankefel. Att FB inte tycker det är värt att reparera hojen är inte samma sak som att den är "skrotvärdig".

Nej men det borde vara så, så att man slipper fulandet, ett systemfel?


Tycker iofs inte att det angår mig heller, FB frågar mig om jag accepterar inlösen, gör jag det är hojen inte min längre och då har man väl ingen orsak att ha åsikter om det. Det är väl finemang om nån kan fixa iordning den och tjäna en hacka på sin insats?


Mmm så är det nog, litta trist bara att när man tror att hojen gått som reservdelar så ringer telefonen efter 6 månader och frågan är "du hade ju hojen innan mig, hur är den?" Det är ett systemfel att det kommer sånna samtal.
 
Dom kommer ut igen! Säljs oftast till en mc handlare som sedan säljer dom vidare,ibland fixar dom åning den inan dom säljer den!
 
Jag klotade med min Ducati i somras och försäkringsbolaget löste in den. Ramen var skadad och Ducati själva sade; byt ram den är ej reparabel. - Det är väl lite känsligt med alla svetsfogar och tunna rör i en trellisram. Försäkringsbolaget har nu sålt hojen och den nya ägaren ska själv laga
ramen och försäkringsbolaget ska godkänna lagningen innan den blir godkänd för trafik igen.
Försäkringsbolaget påtar sig alltså att bättre än Ducati kunna avgöra om ramen är funktionsduglig igen. Undrar hur dom tänker hållfasthets testa den nya svetsfogarna?

-Lite snopet om nåt trillar av i 280.
 
Köpte loss lite delar ifrån en inlöst hoj. Frågade lite ang ramen & de sade att de hade kryssat den vilket känns iallafall lite tryggare. Vet inte hur omfattande en skada ska vara om man misstänker att ramen kan ha ändrats vid olyckstillfället. Här tycker jag en oberoende försäkringsbolag skall ha en egen person som så fort man löser in ett fordon så kryssar man även ramen för varför ska den ut i trafiken igen om de tycker den är för dyr att laga. My 2 cents! :)

Håller absolut med.

På min förra hoj vart bakramen förstörd så hela ramen skulle behöva bytas för att få den körduglig igen. Försäkringsbolaget löste in den då det skulle bli för dyrt att reparera. För ett par veckor sedan så kollade jag upp hojjen och då visade det sig att någon privatperson äger den nu...

Nog för att det finns en chans att de har bytt ramen och kör så men mest troligt är väl att de fixat till det skapligt och åker så. Sen om nuvarande ägare säljer hojjen som om inget har hänt och vips så var en krockad hoj, med ram som vart klassad som skrot, ute på vägarna igen med en ovetande ägare.
 
Många FB löser in hojen om rep-kostanaden överstiger 80% av hojens värde, mao inte lönt att laga den, FB säljer den till mc-firman eftersom dom inte har någon nytta av att ha en massa hojar liggande och på så sätt får dom in lite pengar för att minska "förlusten". kommer inte ihåg exakt med har hört en siffra på 12-16% av värdet på hojen som mc-firman betalar för "skrotet".
Att hojen sedan kommer ut på vägen igen har inget med FB att göra. Det är mc-firmorna som gör det. precis som jag själv skulle kunna göra om jag ville tjäna lite pengar och jag hade möjligheten att köpa billigt från FB.

(Vem som helst kan skrota sin mc, inte svårare än att skriva in till transportstyrelsen och intyga att man skurit ner ramen och gjort den obrukbar, helst med bilder på ingreppet, Allt för att det inte finns någon skrotningspremie på mc.)
 
MM , Med tyvär mycket fulreparationer som kan drabba icke vetande framtida ägare

Kännsligt ämne som kan uppröra många , Locket på
Ehh, dom måste besiktigas efter detta, har haft en sådan cykel, repades, provkörde den och var upplyst om att den varit inlöst, företaget besiktigade den innan den levererades till mig och körde några tusen mil med den...
Cyklarna säljs endast till företag och måste besiktigas innan dom tas i bruk igen.
 
problemet är väl bara att det går på försäkringspremien sedan, om nu det är så vanligt att mc-firmorna saltar räkningen till FB för att göra en hacka på det, och det drabbar ju bara försäkringstagare i slutändan.

ibland undrar man ju hur mc-handlare går runt med massa personal som bara rullar tummarna hela dagarna och inte är intresserade att sälja, skyhöga priser på service och nya fina lokaler. Nu säger inte jag att det ena beror på det andra, men somsagt, ibland undrar man.

Det är nog snarare de skyhöga priserna på originaldelar, som trissar upp reparationskostnaden; än "saltade" räkningar/kostnadsförslag från MC - verkstan.
Slutnotan hamnar hur som helst på oss - försäkringstagare, som du skriver.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top